dinsdag 19 december 2017

Gloria Wekker geeft Joke Smitprijs aan OosMoederke

Hoe is dat toch zo gekomen?

Ik zat met m’n moeder (91) naar Jinek te kijken. (korte versie) (Langere versie)

“Kijk moeder, die vrouw zegt dat ik discrimineer.”
Maar dat moet je ook niet doen jongen.

“Nee tuurlijk niet.
Maar jij ook hoor.”
 

Ikke? Gloofderniksvan!

“Komt door de slavernij.
Jouw voor-voor-voor-opa’s (en oma’s??)hebben in slaven gehandeld.
Vanaf die tijd zien al hun kinderen en klein-klein-kleinkinderen – wij dus – alle zwarte mensen als minderwaardig...Wij voelen ons superieur.”


Wat een aanstelster!
Die slavernij? Hoe lang is dat wel niet geleden?
”400 jaar!”
Belachelijk! WIJ waren 40 jaar gelden nog slaaf!

Wij hebben ons los moeten knokken van de kerk en van de “Bazen”.
Wij hadden niks te vertellen. Bek houden, anders kreede ontslag.

We mochten niks, behalve “Ja en amen” zeggen en werken tot ge d’r bij neerviel.

Oh ja, en fokken natuurlijk.
“Moeder toch!?”

Ach weljat!
Zelfs dá hadde nie vur’t zeggûh!
Van de kerk moest je kinderen maken. Voor de omzet denk ik.
Net als die moslims dat nu moeten doen van die moslim-pastoors.”
“Imams.”

We mochten niks.
Nou konden we ook niks, want we hadden geen geld.
Ik had zelfs in m’n eigen huis niks te vertellen.
Wat zeg ik:
ik had zelfs in m’n eigen bed niet eens wat te vertellen!
Alsof die pastoor naast je bed stond.

En toen was ze los.
mijn moeder van 91.
Ik zal proberen het kort te houden

maar het ging ongeveer zo:



Mijn opa (mijn overgrootvader dus)

voer op “de binnenvaart” met een klein schipke met ‘n pèèrd durvur.
Hij kreeg steeds minder voor elk reske (reisje).
Hij werd gewoon uitgebuit, uitgeperst door die “rijke bazen”.

Dan zei zo’n baas: Vur zo veul en aanders mar nie!
Dan zei m’n opa: Vur zo weinig bedoelde zeker!
Dan zei die baas: Ja, en aanders mar nie!
Dus... nam hij toch maar het reisje aan.

Aanders kundut schuddu! Dan hedde helemaal gin inkommenes!
Beter te weinig dan helemaal niks!
Ach, uiteindelijk kon mijn opa z’n eigen paard niet eens meer te eten geven.
En dan had hij ook nog 13 kinderen.
Dus vraten ze met z’n allen het paard maar op.

Nee hoor.
Da hettie nie gedoan! Da kondie nie eens.”
Hattie da mar gedoan!


Nee, hij verkocht dat paard vur nog ginne rooie rotcent
Hij kocht een vrachtboot met een zeil.
Voor dat paard kreeg hij veel te weinig, dus moest er nog een lening bij.
Hoppa! Nog een ketting aan z’n been!

Waarom ging hij niet naar de wal?
Daar was het niet veel beter. Wat kon hij doen aan de wal?
Dagloner bij een boer?
Of nog erger: in de fabriek? Dan was je blij als er dood gevonden zou worden.
Kijk maar eens naar Bangladesh, India, ofhoehetendielandenwelnie?
Zoals het daar nu is, zo was het bij ons in die tijd

Maar goed hij spaarde in ieder geval de onderhoudskosten van het paard uit,
plus kon hij langere ritten maken en ook op open water varen.
Gelukkig konden ze elkaar aflossen om ‘t schipke te trekken als er geen wind was
of het water te smal was om te zeilen.

Ze hadden 13 kinderen.
Kinderarbeid? Ha! Hou toch op man! “Wâ vret mot werreke!”

Opa ging dood
met een schuld en een slecht onderhouden schip.
Onderhoud kost geld.

OosVader (van mijn moeder, dus mijn opa) nam het schipke over. Mét de schuld.
Iemand moest toch proberen om Oosmoederke uit de schuld te halen.

De andere kinderen gingen naar de wal.
De jongens gingen werken als dagloner (heet nu zzp-er) bij een boer.
De meiden gingen “in dienst”: werken als dienstmeid bij grote boeren, in winkels of bij notabelen. (Ja, dat woord zei ze echt: "notoabulluh")
Met kost en inwoning!
DOAR wast allemoal om te doen! Kost En Inwoning!
Wij verdienden geen donder, maar we gingen niet dood van de honger. Net niet.
Hoewel, dat moet ik wel zeggen, ik had altijd goed te eten. 

In de keuken stond altijd wel wat. 
En anders maakte je restjes. Daar waren we goed in: "stiekem restjes maken."

Ohja, 
en een of twee van de kinderen van elk gezin gingen naar het klooster of het seminarie.
Geen seks maar wel te vreten.
Nou ja "geen seks"? Meer dan wij! Wij hadden er de tijd en de fut niet voor.
Ach man, d'r het niemand zoveul genukt as ooze Kobus. Haj het 3 diensmeiden versleten.

Mar, agge gin geluk had

dan gingde noar de febriek. Da was pas écht Erremoei Troef!
Dan moeste van die paar rotcenten ook nog eten kopen en een kamer huren.

Trouwen kon eigenlijk niemand. Toch gebeurde het.
En dan kwamen er weer hordes kinderen.
Gekkenwerk! Idioten! Onverantwoord!
Maar ja, “da moest van meneer pastoor hè!

Stelletje volgevreten luie donders in die pastorie,
hadden ook nog een dienstmeid, hoefden zo geen donder te doen,
gaat ÓNS vertellen hoe we moeten leven
niet alleen buiten, ook binnen in huis, zelfs IN bed
en dat we zo veel mogelijk kinderen moeten fokken
en hoe wij die koters “groot moeten brengen”
terwijl ze zelf helemaal GÉÉN kinderen hebben.

En als ze het voor elkaar zouden krijgen, 

zouden die “roomse poapuh” die tijd zo weer terug willen draaien.
Ach, nu zijn de moslims aan de beurt.
En laten jullie dat allemaal zo maar toe?

...eh,... nee... da's niet de bedoeling ma...
maar ik heb het ook niet allemaal voor het zeggen hoor.
Wel meer, maar nog steeds niet veel...
Het is zéker verbeterd, maar we zijn nog lang niet klaar.
Nog lang niet...

Toen viel mijn oma overboord en verdronk. (ging mijn moeder verder)
Een heel leven op het water, maar zwemmen kon ze niet. Nooit geleerd.
Mocht niet. SCHANDE!
Blote errumu en beenu, da mognie van meneer pastoor.
En denkte da’k overdrijf! Eggnie!
Nog geen enkel mocht je zien.
Ook niet als kind, als ik aan het spelen was.

IK was een keer gevallen. Op kostschool. Een kapotte knie.
Ik rende naar binnen, naar de zuster.
Om geen bloed op m’n rok te krijgen hield ik die omhoog.
En witte wa?...

“Ja ma, da wittik; ge kreeg op oe donder!” 

Precies! Op m’n donder kreeg ik. Ze sloegen me! Omdat ik een stukske van m’n been liet zien.
Krengen waren het die nonnen.
Niet allemaal hoor. D’r waren ook goeie bij. Nie veul. Heel weinig. Eigenlijk maar eentje. Zuster Theresa. Die was lief.
Maar de rest. Krengen. Stuk voor stuk.

Alle vrouwen zijn in ALLE religies slaaf!
Hedde welles een vrouw achter het altaar in de kerk gezien?

“Nou" zei ik, "de laatste jaren wel een paar.”

Werd godverdomme tijd!
Alleen nonnen voor de verpleging en in het onderwijs.
Maar de bazen waren mannen.
Overal!
Stilte.
"Motte gaj nog een bakske?"

Ja, doe maar.
En ze liep naar de keuken.



Ach, er zijn nog zoveel verhalen *)

Bijvoorbeeld
Hoe de zuster van mijn moeder verdronk.
Schipperskind. Drie maanden getrouwd. Valt overboord. Kon niet zwemmen.
Een vrouw mag niet zwemmen. Laat staan leren zwemmen. Onzedelijk.

Ik ben getrouwd met "iemand uit hetzelfde arbeiders milieu"

Arbeiders? 
Worden nu "werknemers"  genoemd.
Ze proberen de werkelijkheid mooier te maken dan die is door hetzelfde anders te noemen. 
Ach de taal, de taal , de taal...
Hou het volk dom en misleid hen. Wie de taal beheerst, beheerst het volk.

Maar wat mijn (voor)ouders meemaakte, was absoluut géén uitzondering. 

Toen mijn schoonmoeder trouwde
woonde ze eerst vier jaar bij haar schoonvader in, wiens vrouw was overleden.
Zij was dus de enige vrouw in huis.
Zij moest dus OOK eten koken, wassen, kleren stoppen, schoonmaken voor de mede mannelijke bewoners. In dit geval 2 zwagers. Waaronder een invalide man. Polio.


Zij trouwde dus niet alleen haar man, maar kreeg gelijk 3 man om voor te zorgen.
Na een jaar kreeg ze er ook nog een dochtertje (mijn vrouw) bij om voor te zorgen.
Amper tTwintig jaar en de zorg over 3 mannen plus een baby.
“Ja, dat was gewoon zo in die tijd.”

Mijn moeder was ook feministe.
Terwijl ze niet eens wist wat dat was.
Ze kende het hele woord niet.
Ze heeft enkel lagere school gehad.
Werd je veertien jaar, dan kregen de meisjes een schort als verjaardagscadeau en de jongens een overall en een broodtrommel met theefles.
Dan konden ze gelijk gaan werken. Geld verdienen.

Mijn moeder was 20 toen ze nog een broertje kreeg. Een nakomertje (nakommelingeske)
Die heeft als eerste van het gezin van 10 kinderen "verder mogen leren."
Hij (mijn oom dus) ging naar de mulo en daarna via HTS naar de TH.

Wil je de slavernij ECHT vermorzelen, zorg voor goed onderwijs!
Voor iedereen!

Vrouwenemancipatie dus.
Stel je dit duivels dilemma voor:
vier kinderen opvoeden, dus zorgen dat ze later “normaal kunnen functioneren” in de maatschappij. Een samenleving in Brabant met de sociale controle en de kerkelijke controle.
Daarnaast wilde ze zichzelf trouw blijven: weg van dat hypocriete, misdadige, mensonterende, onderdrukkende, dictatoriale, fascistoïde kerkelijke gezag. (Ik houd me nog in.)

Voordat het in de jaren 60, 70 bekend werd onder de kreet Baas in eigen buik!”
was mijn moeder daar al mee bezig. Praktisch hè, niksnie in theorie.

Ze heeft ons ook eens vertelt dat ze met haar zus
de trappen van de Bijenkorf heel hard en vaak op en neer is gaan rennen.
"Misschien dat dan de vrucht los zou laten"... Had ze ergens gehoord.


Ze heeft laatst mijn dochter nog verbaasd doen staan 

toen ze oma ging vertellen dat ze ging trouwen.
“Trouwen? Nu? In deze tijd? OUWERWETS!“

Was mijn moeder 70 jaar later geboren, dan had ze het wel geweten. En gekund!
Ze zou willen "doorleren", zeker later zijn getrouwd en veel later kinderen hebben gekregen.


Mijn ouders hebben uiteindelijk door knetterhard werken voldoende geld.
(mijn vader had 1 fulltime baan, 2 parttime baantjes en een hele grote moestuin. Dan was hij ook nog vakbondsvrijwilliger.)
Ze heeft nu geld genoeg. 
Met de nadruk op de echte betekenis van het woord "genoeg"
Maar iets weggooien...?
Nooit! Doodzonde!
Zichzelf "verwennen" door iets lekkers te kopen, vindt ze nog steeds moeilijk.
Ze weet wat "genieten" betekent. In theorie.
Maar in praktijk heeft ze er enorm veel moeite mee.
Zonde van het geld.
Nog steeds een beetje slaaf.

(Er wordt wel eens minachtend gedaan over die echtparen met dezelfde regenjassen, op de fiets met in de fietstas een thermoskan koffie en boterhammen... ja, uit zuinigheid. 
Lach maar, maar zij hebben onze wereld weer opgebouwd. 
Vanuit de slavernij en de tot nu toe meest vernietigende oorlog,
zijn zij opgestaan en gaan werken. Knetterknoertehard werken!
En hun kinderen zijn zich in gaan zetten voor het welzijn.)

Terug naar m'n moeder.
Haar (toekomstige) man, mijn vader dus,
moest ook nog naar Indonesië om daar te vechten tegen een vijand die helemaal zijn vijand niet was. Hij kende ze niet eens. Hij kende het hele land niet. Wist niet eens wat er gaande was. Schrok zich de pleuris.
Maar weigeren was ondenkbaar. Daar stond de doodstraf op.
“Ge mot wel.” “Wa motte aanders?” “Ge doegutter zomaar meej oan.”
Berusting dus. Wat kan een slaaf anders?

Politiek?
Mijn ouders in 1948? Krant was te duur. Radio ook. Onderwijs ook.
Waar haal je dan de informatie vandaan?
Het was in die tijd ook zo makkelijk voor de elite om het volk te manipuleren. Dat was wel bewezen in de jaren daarvoor, want

dat was ik bijna vergeten, maar
mijn moeder heeft ook nog een wereldoorlog meegemaakt.

Ach, de "moffen" heeft ze vergeven.
Hoewel, die Duitsers moeten geen gekke dingen gaan doen,
want dan heten ze plotseling weer gewoon "moffen".
Ze zijn zelfs jaren in Duitsland op vakantie geweest.
"Een fiets met houten banden zoeken", zei m'n vader dan.
Zo'n wereldoorlog gaat niemand in de kouwe kleren zitten,
maar humor geneest de geest.


Ik heb bovenstaand verhaal van Oosmoederke vertelt aan Gloria Wekker
met de vraag of zij “witte superioriteit” herkende in mijn moeder.

Ook wilde ik weten of Gloria zag dat feminisme, vrouwenemancipatie theoretisch veel en veel makkelijker is dan het in praktijk brengen?

Ze keek me aan en knikte.
Ze wist wat haar te doen stond.

RFTS



 *)
Smoederke vertelt 1
Smoederke vertelt 2

Smoederke vertelt 3
Smoederke vertelt 4
Oosmoederke in't verzet
Oosmoederke int verzet 2  

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P.S.
Leesvoer:



Maar 
ook "op wetenschappelijke gronden"
kan Gloria Wekker haar prijs maar beter inleveren.
Hier kun je de "longread" lezen van Russells Teapot,
waarin hij zegt te bewijzen dat Gloria helemaal geen wetenschapster is.
Oordeelt u zelf.  



Meer
informatie over onze laureaat mevrouw Wekker op "Dit is hoe het werkt"
Vooral het krantenartikel uit  de Volkskrant van 26 mei 1979
spreekt voor zich dacht ik zo.



Bijzonder:

Vooral de eerste zin "Het werd bij ons thuis ook benadrukt...."
Dat zou totaal ondenkbaar zijn bij ons.
"Ge mot nie denken dagge meer zeit dan unne rechte verrekesstèèrt..."
Oftewel: "Doe maar normaal, dan...."

Daarom joh: totale opgepompte hoogmoed,
waardoor ze het voor elkaar krijgt om de helft van de wereldbevolking uit te maken voor racisten enkel om er zelf beter van te kunnen worden.

Overigens
zou de jury van de Joke Smitprijs zich ook maar eens "achter de oren moeten krabben"


(21-12-2017)
Zeg je Gloria Wekker, dan zeg ook Sunny Bergman.
Daar moest Rob Hoogland nog even iets over kwijt.
Goed idee Rob:
"Een eigen show maken met hartsvriendin Sylvana Simons, Anja Meulenbelt, Rosanne Hertzberger."







(18-12-2017)

Weg Met Ons! (Oikofobie)Ik vond die kreet van Thierry B. complete onzin!!
Tot nu toe, want godgloeiendenakendenondejUU

"Weg met de hegemonie van de witte filosofie!" schrijft Kiki Kolman.

Gelukkig reageert vandaag (22-12-2017) Ger Groot met 
"Wat the fokking Fuck doe ik hier eigenlijk!!
Nou ja, iets van die strekking dan.

Het moet niet gekker worden, maar dat wordt het zeer zeker wel.


(22-12-2017)
Ik wil niet lullig doen hoor, maar heeft Gloria dit bericht over Zimbabwe gezien
en wat vindt ze ervan?Dat zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen.

(20-12-2017)
Sabrine Ingabire schrijft een ervaring van haar op

die de theorie van Gloria bevestigd.
"De mythe van de neutrale blanke man."
Ah! We zijn al óver de helft! 
In ieder geval valt de witte vrouw af, dus ook mijn moederke. 
Er zijn zeker "witte mannen" die nog steeds discrimineren.
Hopelijk is dat duidelijk: er wordt wél en nog steeds gediscrimineerd, maar 
doe DÁÁR (individueel) wat aan! (Maar nu val ik in herhaling)

(24-12-2017)
In Zimbabwe wordt de "White Supremacy" 
met applaus, gejuich, gehuil en hoop binnen gehaald om het land en de landbouw te redden.
Heeft Gloria daar een verklaring voor? 

(11-11-2016)
Nog maar een. 
"Wat nou? 
We moeten af van het idee,dat blanken slimmer zijn? 
Bewijs gewoon dat dat onzin is en je bent klaar. Maar dat laat je na!"

Ik vrees alleen dat Gloria haar eigen interview anders interpreteerd dan velen met mij als je ook haar interview van 1979 hebt gelezen. Wat een slavenleven heeft zij gehad en wat is ze hier gediscrimineerd. Gelukkig ging ze naar Amerika om daar het zaadje vandaan te halen en in Nederland te planten, zodat het hier lekker groeit.

(03-01-2018)
Kijk Gloria en anderen, (zeg maar de hele kandidatenlijst van BIJ1)
dit is het resultaat van je gedram. 
Elke allochtoon of pigmentbevoordeelde die complete onzin uitkraamt
(Alle vrouwen moeten zich SLAAFS gedragen anders zijn het hoeren)
en daar kritiek op krijgt, gooit de discriminatiekaart en slachtofferkaart op tafel.

Ach, liegen is een plicht bij moslims (heeft zelfs een naam: Taqiyya)







(03-11-2015)
Ik kwam dit toevallig nu pas tegen, naar aanleiding van haar boek
"I love Mo" van Raja Felgata
Luister ook vooral tussen haar woorden door,
hoewel: de uitgesproken woorden zeggen al genoeg:
Marokkaanse vrouwen zijn slaaf. Slaaf van de Marokkaanse mannen, die de cultuur beheersen gebaseerd op een door mannen beheerste islam.

(06-01-2018)
Zouden ze Piet Emmer lezen?

(09-01-2018)
Of deze van Hubert JMW Peters?


(11-01-2018)
Dit zegt Femke Halsema:



en dan ook nog in de Volkskrant
Dan moet je echt wel even gaan nadenken of je misschien niet iets raars hebt staan verkondigen.
"Ja maar ho even en wacht eens even die Femke is wit hè...dus..."
Ah Klaar!!

(12-01-2018)
Typisch: 


wel een mening geven, maar daar dan géén reactie op dulden!

(23-01-2018)
Ik ga nog eens een hele grote fan worden van Arthur van Amerongen. 


(24-01-2018)
"Je moet ze eerst gelijk geven om met hen in gesprek te mogen komen."
"Je gekwetst voelen wil niet zeggen dat je daar automatisch rechten aan kunt ontlenen zodat de rest van de maatschappij zich daaraan aanpast."
Twee uitspraken van Klaas Dijkhoff bij Jinek.

(01-02-2018)
Ik beken
Ik ben fan
van Roderick Veelo
link ook naar Femke Halsema's link 

(25-09-2014)
Eigenlijk al een ouwe uit de Volkskrant van Mark van Vugt, "Wat nou racisme...??"


(05-02-2018)
Ja, het verbindt allemaal weer lekker. *not*
Een verhalenbundel mag ook niet ontbreken natuurlijk.
Geniale titel: "Zwart"
"Wat bedoel je: geen talent? Is zwart geen talent?"









(27-03-2018)
nee geen ander, maar een....pff...hoe zeg ik dat zonder te beledigen?....
nou ja, een rasgenoot: Pamela Pinas
Die veegt onder andere de vloer aan met "Dipsaus", Bij1, Gloria Wekker

(12-03-2018)
En het houdt maar niet op.
Weer een interview, column zonder enige kritische vraag, opmerking, kanttekening.
Deze keer van Selma Franssen in Charlie Magazine.




(09-04-2018)

Trendwatcher Adjiedj Bakas zegt hier even waar het op staat.
Hij gebruikt ook nog het woord neger...



Sylvana Simons

Blijkt zelfs V O O R D E E L te hebben gehad aan haar zwart-zijn. 




(13-03-2018)
"Links" weet al helemaal niet meer hoe ze hierop zouden moeten reageren.
Die zijn echt compleet de weg kwijt
Hoe zou de PvdA toch aan die nederlaag komen?
En binnenkort D66. Daarna GroenLinks. En dan?



(03-05-2018)
Leuk verslag in de Volkskrant over  'yu Kòrsou', iemand die van Curaçao afkomstig is,

maar vooral: 

"Maar de nadelen van terugkeer tellen zwaar. Het valt niet mee een eigen woonplek te vinden. Als 'makamba pretu', als 'zwarte blanke', voelen zij zich soms door hun eigen mensen met de nek aangekeken. En de lonen liggen lager, waardoor het aflossen van de studieschuld een langdurige kwestie kan zijn..."

Nee, dat discrimineren is echt alleen maar voor de witte mannen weggelegd.


(10-05-2018)
Nee hoor, Gloria geeft haar prijs echt niet weg.
Is ook nergens voor nodig. Wie zou dat kunnen, durven eisen?
Niemand!
Allemaal watjes!
Roderick Veelo verklaart
"De allerzwaksten vinden hun weg naar de top..."
Ja, die zag je niet aankomen hè?



(09-05-2018)
Het wordt allemaal nog vrolijker:
"Dipsaus" heeft een "onderzoek gedaan naar "Zwartheid binnen de islam"
Maar...Gloria, moslims zijn toch niet allemaal wit? De meeste zelfs niet, toch?
Afijn, leest u zelf maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten