Maurice, allereerst
bedankt voor de serieuze en uitgebreide reactie op mijn vorige blog.
Laat ik bij de laatste
opmerking beginnen, dan hebben we dat gehad; het reageren, bloggen en
discussiëren is juist bedoeld om de jeugd NIET tekort te doen. Ik
zal proberen aan te nemen dat jouw laatste zin niet denigrerend
bedoeld is. Ook het gebruik van de woorden “nostalgie” en
“romantiek” vind ik ronduit, eh….minder prettig. Deze
opmerking valt volgens mij onder de categorie “monddooddoeners”.
Naast “populisme” is “ouwerwets, nostalgie, niet van deze tijd”
wel een erg makkelijke manier om “gelijk te krijgen”. Ik kan hier
alleen maar op reageren met: “het wiel is ook erg oud....dus,
afschaffen dan maar?“
De meeste mensen
reageren volgens jou op de beeldvorming. Daar heb je zeker een punt,
maar daarvoor gaf je volgens mij ook alle aanleiding. Als je voor het
eerst bij DWDD komt en er zijn maar 2 woorden, die constant worden
herhaald, Steve Jobs en iPad, dan is dat toch niet verwonderlijk.
Commerciële belangen
mogen nooit het onderwijs bepalen. Nooit! Dit vind ik niet uit
nostalgie, maar in het belang van het kind. Overigens is “in het
belang van het kind” wel de meest ouwerwetse drijfveer voor het
handelen van de hele mensheid. Romantiek? Nostalgie? Nu ik er over
nadenk ga ik dit soort typeringen steeds meer als een recalcitrant
compliment beschouwen.
Waarom heb je niet
simpel verteld welke voordelen het onderwijs kan hebben door het
gebruik van tablets in het algemeen? Dat jij “op de loonlijst”
van Apple staat lijkt mij althans wel duidelijk. Dodelijk voor de in
het onderwijs absoluut noodzakelijke objectiviteit. Ieder kind, arm
of rijk, dom of slim, moet van de didactisch, pedagogische voordelen
van de moderne techniek kunnen profiteren.
Je voorbeeld van de
“elektrische auto” gaat mank: het is géén merk! Net als
“tablet”, in tegenstelling tot de “i-Pad”!
Ik ben weer eens naar
uw site gegaan om wat kritischer te bekijken of ik inderdaad iets
gemist heb. Pen en papier ernaast om notities te maken.
“Pen&papier??”
ja zeker! Het cliché,
“We gaan toch zeker niet meer schoonschrijven, hè?” valt
onder dezelfde categorie “oordelen op beeldvorming”, waarvan jij
de “critici met oogkleppen” van de St. Jobs school beschuldigt.
Er wordt véél, héél véél méér bereikt met het proberen mooie
cirkeltjes en letters te schrijven op papier, zoals
oog-hand-coördinatie, communicatie v.d. twee hersenhelften, fijne
motoriek, grove motoriek, enz.
Waaraan denkt u bij het
volgende verhaal van een moeder over haar zoontje van 9 jaar:
“Hij lijkt het
afgelopen jaar, rustiger, steviger, zelfverzekerder, vrolijker te
zijn en hij maakt minder brokken, valt niet meer uit een boom, van
zijn fiets of loopt pardoes tegen een lantaarnpaal.....Ook zijn
Cesartherapeut zei laatst, dat hij met sprongen vooruit gaat. Hij
moest een oefening doen, waar hij gezien de tijd, hooguit tot de
helft zou komen...maar hij deed de hele oefening vlekkeloos. Wat doet
uw zoon?”
Eerlijk zeggen;
heb je kunnen raden dat
de moeder dit vertelde tegen de drumleraar van haar zoontje....?
Drummen blijkt dus veel meer te zijn dan alleen maar “raggen op die
potten en pannen.” Net als schrijven, lezen, HOOFDrekenen,
eigenlijk alles. Ja, ook alles wat met internet en computers te maken
heeft. Ik heb helemaal niets tegen gamen, mocht je dat soms denken.
Ook niets tegen de i-pad. Maar kinderen moeten IN de wereld zijn om
deze wereld te leren kennen. Ja, daaraan twijfel ik geen moment. Noem
het maar hoe je het wilt.
Yoga! Wat denk je van
yoga? Is dat ook alleen maar stilzitten in kleermakerszit en
“mmuuhhhm” brommen?
OK, ik dwaal af. Terug
naar uw site.
Na een uur kwam ik toch
tot de conclusie: Niets nieuws! Hebt u zelf eigenlijk wel in het
onderwijs gewerkt? Neem alleen even het begin:
Elk
talent wordt gekend:
Het onderwijs
gaat uit van de talenten van de individuele leerling en is erop
gericht deze maximaal tot ontwikkeling te laten komen. Pedagogiek en
Didactiek houden rekening met de individuele leerstijl van de
leerling
Er is geen enkele
school die dit niet in zijn doelstelling heeft staan.
Een
combinatie van fysiek (schoolgebouw) en virtueel (internet):
De Steve Jobs
School is het hele jaar open. Het gebouw van 8.30 tot 18.30 uur en de
virtuele school 24/7. Alle leerlingen (ook de jongste) zullen
beschikken over de nieuwste iPad. Ze kunnen daarmee verbinding leggen
met de virtuele afdeling van de school en gebruik maken van de enorme
hoeveelheid educatieve apps. Leren kan altijd en overal plaats
vinden.
Dat was al bij de
Grieken zo. En waarschijnlijk daarvoor ook al. En in de middeleeuwen
woonde de gezel bij de meester in. Tegenwoordig is het grote probleem
om dit in praktijk te brengen natuurlijk geld waarmee je meer
leerkrachten kunt aantrekken. Mensen die altijd klaar kunnen staan om
kinderen te helpen in hun leerproces, ja dat is ideaal. Overigens
bestaan zulke ideale leerkrachten: ouders! (O Oh...da's zéér
ouderwets.)
Leren VINDT altijd en
overal plaats. Simpelste voorbeeld is natuurlijk huiswerk. OK, dat is
flauw, maar leren doen kinderen altijd en overal en ja ook met tv,
computer en tablets. Zou een kind meer leren als iets op een i-Pad
staat in plaats van op een tablet? Hoe anders komen kinderen aan een
taalachterstand als ze thuis géén Nederlands horen en spreken?
21st century skills: Het onderwijs is gericht op het verwerven van de vaardigheden van de 21e eeuw zoals creativiteit, innovatief en kritisch denken, problemen oplossen, communicatie, samenwerking, aanpassingsvermogen, leiderschap, productiviteit en sociale vaardigheden. Leerlingen zullen in de Steve Jobs Scholen de meest recente hard- en software gebruiken
Alweer: er is geen
school die dit niet in zijn doelstelling heeft staan.
Alweer: probleem is
niet wat onderwijzers willen, wensen, maar wat wordt toegelaten,
mogelijk is. Veelal is geld de spelbreker. (Moet naar regelaars,
managers.) Krijgen de kinderen de iPads gratis van Apple? “Dan
doe ik mee!!” Ik heb laptop en software zelf moeten
aanschaffen.
Community: School en omgeving (ouders, bedrijven, instellingen en anderen) zijn via de community met elkaar verbonden en versterken de kwaliteit van het onderwijs. Ouders zijn partner in het onderwijsproces en vervullen een onmisbare rol bij de organisatie, de uitvoering en de evaluatie van het onderwijs. Ervaringen worden met de omgeving gedeeld en de omgeving wordt van harte uitgenodigd bij te dragen aan het onderwijs
Sorry, ik val in
herhaling; “Alweer”, maar dat kun je mij niet kwalijk nemen, ik
concludeer naar aanleiding van UW site en doet mij denken aan "Ouwe wijn in nieuwe zakken". Want bovenstaande gebeurt
overal al. Zo goed en zo kwaad als mogelijk. Er bestaat geen school
(meer) waar ouders worden buitengesloten! Dat het niet overal even
goed lukt, heeft niets te maken met de doelstellingen, maar met de
praktijk. In een achterstandswijk waar de moeders niet bereikbaar
zijn, door taalbarrière en/of religieuze, culturele en ook
financiële redenen. En ondanks dat worden daar overwinningen
behaald. Niet via de i-pad, maar door huisbezoeken. Het kind is blij,
trots, “verliefd” op de juf omdat die bij hen op visite komt. En
wat gebeurt er? Het ijs is gebroken. De moeders komen hun kinderen
naar school brengen en lopen “stiekem” even mee de klas in
…...langzaam, héél langzaam en alleen mogelijk door menselijk
contact gemaakt door mensen die van andere mensen houden. Maar ook in
een middenklassewijk waar beide ouders fulltime werken en zich
fulltime willen ontplooien...en “vergeten dat ze ook nog
kinderen hebben.” Ook daar is
dus veel werk nodig. Iedere school doet dat als dat in hun wijk nodig
is. Uw “community” is eigenlijk gewoon een open deur, waarvan u
zegt dat we die open moeten gooien....
Mijn intenties,
bedoelingen van al dat bloggen, twitteren, facebooken over het
onderwijs zijn simpel: voor mij is onderwijs een van de belangrijkste
peilers van onze samenleving. (Naast zorg. Want alles is mogelijk
totdat je ziek wordt.) Zowel voor de maatschappij, maar natuurlijk
ook voor het kind zelf. Het kind moet gelukkig kunnen leven in deze
maatschappij. Het onderwijs moet dagelijks geëvalueerd en aangepast
worden. Alles moet in dienst staan van het individuele kind. Niet een
product of een merk. En dat is nou juist mijn grootste bezwaar. Als
iemand geld verdient met “appels of peren” is dat zijn goed
recht, maar nooit, nooit “over de ruggen van kinderen”. Ik maak
me grote zorgen over het “op slinkse PR-wijze door de strot duwen,
lekker maken voor de apple-producten. Steve Jobs heeft ook maar
ideeën van anderen gepikt, gestolen en daar grof geld mee verdient.
De muis en de icoontjes waren niet zijn geestelijk eigendom. Dus hou
eens op met het heilig verklaren van een gewetenloze zakenman.
Waarom niet het
onderwijs van binnenuit verbeteren? Waarom nóg een elitaire,
concurrerende onderwijsinstelling creëren? Waarom alweer een
bevoorrechte (lees: rijke, welvarende) groep laten profiteren? Waarom
niet beginnen op de plekken waar verbetering, stimulering, hulp het
hardst nodig is, bijvoorbeeld op scholen in achterstandswijken,
meestal “zwarte scholen”?
Ik zou mijn geblog dan
gaan richten op de positieve ontwikkeling van ene Maurice de Hond en
hem met praktische raad en daad steunen.
De i-Pad en St. Jobs is
en heeft géén ideologie, geen visie, geen mensbeeld, geen droom,
geen ideaal. (“Zo veel mogelijk geld verdienen, ongeacht hoe.”
vallen daar volgens mij niet onder.) Daarom is “i-Nktpot-school”
géén flauwe grap. De i-pad is een uitstekend middel om een aantal
onderwijs-idealen waar te maken. Maar dat is elke computer, laptop,
tablet en alles wat met internet te maken heeft. De i-Pad is dus
niets meer en inderdaad ook niets minder. Het is een merknaam. Punt.
Niet alleen het
materiaal, zeker niet de managers en het bestuur, ook niet het
gebouw, niet een mooie site met mooie woorden maken het onderwijs een
succes. Het zijn de mensen die het ECHTE WERK doen, de leerkrachten!
Ja, die kunnen wel wat hulp gebruiken. Zeker: ook een i-Pad. Maar dat
is een soort veredeld schriffie. Een hulpmiddel. De leerkracht moet
het doen, de maatschappij moet het hen mogelijk maken. Dat is
statistisch bewezen.
Met vriendelijke groeten,
RFTS
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naberichten:
Op donderdag 9 oktober 2014 publiceerde Geenstijl een opmerkelijk bericht,
Lees via deze link: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/10/maurice_de_ipad_teveel_momentu.html
Goh, laat ik nou niet echt verbaasd zijn....
Gekke RFTS.
09-06-2017
Het gaat toch niet zoals Maurice voorspelde:
"Onderwijsrevolutie hapert..."
(24-04-2018)
Zoals alles: de goeie dingen bewaren, de slechte (eenzijdige, overdadige) zaken vermijden.
Zo moeilijk kan het niet zijn.
Laat de laptop in de tas en neem een pen op tafel...
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenJouw reacte staat wederom vol met onjuiste aannames. Daarom reageer ik er ook niet meer op.
BeantwoordenVerwijderenTwee goede voorbeelden:
1. Ik sta niet op de loonlijst van Apple. Ik heb tot nu toe heel veel tijd en geld uit eigen zak besteed om dit van de grond te krijgen.
2, Er is geen sprake van een elitatire concurrerende onderwijsinstelling. Dit zijn openbare scholen, worden volledig door de overheid gefinancierd, waarbij de iPad betaald wordt uit de het geld voor de leermiddelen. De school Digitalis in Almere staat in een v/h Vogelaarwijk met kinderen met ouders mer meer dan 40 nationaliteiten.
Maurice bedankt voor de reactie, maar wel erg jammer dat je niet verder wilt reageren op de inhoud.
BeantwoordenVerwijderen1. Dat u op de loonlijst van Apple zou staan is inderdaad een aanname van mij. Maar blijft mijn vraag: waarom alleen de iPad en niet alle tablets promoten?
2. Nogmaals: geld van de overheid zou ongeacht merk moeten worden besteedt.
Goed te lezen, dat Digitalis in een "Vogelaarwijk" staat.
Dank voor uw reactie,
wel jammer dat uw antwoord blijft steken bij "onjuiste aannames"
dat geeft geen mogelijkheid tot verdieping.
RFTS