Pagina's

donderdag 31 oktober 2019

Oosmoederke droeg ook een hoofddoek.

Jeetje,
als ik zo eens om me heen kijk
lijkt het wel alsof steeds meer vrouwen krulspelden inzetten.
En ook zo jong al. Kinderen zelfs.

Mijn moeder droeg vroeger ook een hoofddoek. Op zaterdag. 
Om een uur of tien 's morgens werden "de krulspelden gezet". 
Die bleven zo goed als de hele dag in. 
Rond 6 uur 's avonds waren ze wel droog. Dan werden ze eruit gehaald.
Als het regende deed ze een plastic hoofddoekje op. Een regenkapje.
Anders was alles voor niets.

Wablief? Een elektrische droogkap?  
Hallo! Jaren 50 '60 '70! 
In die tijd wisten ze door zuinig te leven de welvaart te verhogen. 
Zuinig leven en kneiterhard werken!
Zo heeft mijn ouders-generatie Nederland weer opgebouwd na 1945.
Heel Europa. Het kan dus wél. Een heel continent. 
De puinhopen opruimen. De boel weer opnieuw opbouwen.
Bouwen met opgestroopte mouwen. 
De pakken oppakken en er niet bij gaan zitten!

Om nou "niet de hele dag voor schut te lopen", maar ook ter bescherming, liep ze zaterdags om de week de hele dag met een hoofddoek rond.
Heel veel vrouwen in die tijd.
Nee, geen kinderen.

Soms als het hard waaide en ze had net krulspelden ingezet,
dus als het haar lekker krulde, als het permanentje z'n werk deed,
droeg ze ook een hoofddoek. Ter bescherming. Anders zat het haar voor de rest van de tijd tot de krulspelden weer zouden worden ingezet "ook weer voor schut." 

Bescherming en niet voor schut lopen.
Dat waren de belangrijkste redenen om een hoofddoek te dragen.
Heel soms bescherming tegen de zon. (En zweetlap.)

Maar er is de laatste jaren een andere reden bijgekomen. Symboolfunctie. 

Wikipedia definieert 
een symbool of zinnebeeld als
een teken waarbij geen natuurlijke relatie bestaat tussen
de representatie van het teken en 
de betekenis die ermee wordt uitgedrukt. 

Een symbool is een betekenisdrager; 
het heeft enerzijds een vorm of representatie, en anderzijds een betekenis.

Niet echt vrijblijvend dus.
Ze willen er iets mee zeggen. Ze willen anderen iets vertellen.

Een hamer en een sikkel
zijn geen symbolen die betrekking hebben op bloemschikken.

Een swastika betekent sinds 1933 ook niet meer hetzelfde.
Moeten we daarom de betekenis, de gevoelens die het nu opwekken negeren"?
We verbieden dit teken in het openbaar.

Hoe groter de groep met dezelfde symbolen
des te sterker de leiders zich voelen, des te sterker ze zijn.

Als iemand iets doet in naam van dat symbool, die groep, dan voelt hij zich gesterkt in zijn ideeën, zijn overtuiging, zijn geloof, als deze groep groot is...
ALS DEZE GROEP GROOT IS...
en vooral geen kritiek heeft op de daden, maar
deze zelfs aanmoedigt, er trots op is.

Is dit erg?




Dat zou het toch eigenlijk niet moeten zijn.
En toch is dat het wél!

Een paar vragen: 
Is religie in deze klas belangrijk?
Hoe kun je dat weten?
Wie zal er in deze klas eerder gepest worden? Dat ene jongetje helemaal links, zittend op een fietsje?
Waar komt ineens die meester vandaan? Ook dat is niet representatief meer.


Ach die arme Macron

Hij dacht lekker zorgeloos links te kunnen regeren.
moet hij ineens iets vinden van het dragen van hoofddoeken...
Daar is lef voor nodig.
En dat hebben ze niet op de "linker kant van het politieke spectrum".
Daarom gaan ze altijd lekker MASSAAL, Messunnalluh de straat op.







Maar
waarom blijven deze hoofddoekdragers zichzelf zo kwellen?
Waarom blijven ze leven in een land dat ze haten? 
Vol mensen die ze minachten?
Mensen waarmee ze eigenlijk niet écht mogen samenleven volgens hun koran?
Waarom maken ze zichzelf én anderen ongelukkig?
Terwijl de oplossing zo simpel is: ga naar landen waar iedereen een hoofddoek draagt.
Of zijn zij toch "stiekem" bezig om de hele wereld tot de islam te bekeren? 
Bestaat de vijfde colonne echt?

"Vrije keuze!"
Het dragen van een hoofddoek berust op vrije keuze.
Nee!
Het is er al vanaf de geboorte ingeramd met veel liefde in gestanst.


"Het takje buig je immers als het nog jong is."


Wierd Duk:

"Begrijp me goed: de VvMU en van godsdienst zijn grondrechten. Maar fundamentalisten die net doen alsof hun orthodoxie een pretpark is, liegen dat het gedrukt staat. Waarom? Om van binnenuit - de 2e Kamer / de media - zending te kunnen bedrijven. Dat is wat mij tegenstaat."

En dáár is het weer: zendelingendrang en -dwang.

Waarom kunnen moslims alleen maar gelukkig zijn als het ten koste van anderen gaat?
Sadisme? Superioriteitsgevoel opkrikken? Machtswellust? 
Waarom denken christenen en moslims dat 
wat ze denken pas waarheid is als iedereen er zo over denkt?
Toch onzekerheid?
 

RFTS



----klikvoer----------nagekomen berichten---------het wordt steeds erger joh!---------want










De Huik
Maar natuurlijk zijn voorstanders 
van het vernietigen van onze cultuur
waar iedereen naar toe wil vluchten
omdat deze zo...eh...verdorven en slecht is
om te misbruiken als argument:

(Blijktie nog uit Afrika te komen.)


Oei,




wie dat niet wil "kan de verandering niet aan...
die is onkundig...






Masih Alinejad
dus tegen het dragen van een hoofddoek.
"Verdedigers hoofddoek niks waard."





Er blijkt zelfs een NoHijabDay te bestaan. (Wist ik ook niet.) 1 februari.
Wat een totaal overbodige dag zeg.
Gewoon verbieden. Klaar! Er bestaat toch ook geen GeenHakenkruisDag? (NoSwastikaDay)

Vrij Links









Assita Kanko
ziet wat "vrouwen te wachten staat als het islamisme de macht overneemt"...

door een omgekeerde redenering:

"Jij vindt dat een vrouw met een hoofddoek niet welkom is als schepen in een gemeenteraad.
Jullie zijn allebei bezig met te beslechten wat vrouwen wel en niet mogen doen."




Assita Kanko in haar column:

"Daarom is de hoofddoek gevaarlijk voor onze Westerse beschaving"



Ondertussen
is het maart 2021.
Was deze blog allang vergeten.
Blijkt steeds actueler.

Als mijn moeder naar een feest of belangrijke bijeenkomst ging,
deed ze natuurlijk die hoofddoek af.
Uit respect.
Om er feestelijk uit te zien. Openheid te tonen.

Ook dát is veranderd:


Veel feestelijker en toegankelijker gaan we het niet meer krijgen.

Nog zoiets om aan te geven dat 
they speak tussen de words door a lot of inglies
èès if dei willen zeggen:  "aaj dispaais joe!" "Aaj wont notting toe doe wit joe!"

Een brief van diezelfde Kauthar ná haar beëdiging in de Second Room:




Minding my own bussiness = mijn bestek pakken.
Ik heb very bad engels gehad zo it seems. 


Hij kon er no cheese of making.

In twee volgend tweets van hem verklaart hij dit verschijnsel:


Het verbergen van liegen zowel voor jezelf als anderen. Ja, daar zit wel wat in.

Interessant-doenerij zit er zeker ook bij.

Groepsversterking
Metal-fans die bijna allemaal donkere, zwarte kleren dragen met veel blinkend metaal. 
Schapen van dezelfde kudde herkennen elkaar door het geblaat.

Afscheiden
Jezelf discrimineren dus. Typisch dat veel anti-racisten zo praten. 

Vertrouwen
heeft Sven niet in deze morans. 
Ach, uit deze kuddebeessies zal ook weinig origineels uit kúnnen komen.
Want dat taaltje is ook maar nageaapt. Ze apen alles van elkaar na.
Is niet erg. Wie is wel origineel?
Alleen, ben eerlijk over het waarom. Precies: om je te onderscheiden.
Synoniem voor onderscheiden is...discrimineren.)


Maar de meest racistische, minachtende, polariserende, ondemocratische opmerking is toch wel
"Wen er maar aan!"

Daar gaan we nog een hoop ellende mee krijgen
als het geduld en begrip op zijn
en de suffe, luie Hollandse kaaskop ook gaat zeggen "Wennermaarran!"


Ondertussen wordt het April 2021
Zo'n hoofddoek wordt alleen maar steeds belangrijker. (gemaakt)
Daarmee de splitsing, afscheiding, polarisatie, zelfdiscriminatie.



En dit is ook nog een Top-Jamaarisme.

 



Juf Inge weet wél hoe religie werkt. En kinderen al kapot maakt.
Uit eigen ervaring hè. Niet uit een boek.




Natuurlijk
staan ook "gewone westerse ongelovige meiden" onder sociale druk van de mode, de trends. 
Moest altijd zo lachen in de "naveltruitjes-tijd". Zo'n meiske stond op een winderig treinstation, midden in de winter, zonder handschoenen en met een blote buik. 
Waarom? Nou, zo werkt sociale druk. En zo werkt religie ook. De mens is een kuddedier. Wil ergens bij horen. En daarvoor doet hij hele rare dingen. Is dat dan vrijwillig? )







Deze vond ik "op het randje":
"Her kids, her choice."





Beste hoofddoek-verdedigers-want-vrijheid-en-dat-soort-flauwekulsmoesjes-vrouwen,
niet alleen zitten jullie het voor vrouwen in het westen te verpesten,
maar ook voor vrouwen in islamitische landen. Die knokken voor hun vrijheid. Denken in ieder geval steun te krijgen van dat vrije westen. 
Nou, dat valt dus tegen. 

Met jullie woke- en deug onzin helpen jullie mee aan het onderdrukken van vrouwen in MO:






Iran 
is toegelaten tot de VN-commissie voor...tadaa...
VROUWENRECHTEN!

Nou, wie kopt hem in!




Wil je weten hoe vrouwen leven in Iran? 

Natuurlijk weet je dat allang. Je moet het wel willen zien.
Ook zoiets, dat ontkennen van de werkelijkheid: angstaanjagend!









Wat betekent een hoofddoek voor de moslima's zélf?
Leren gehoorzamen?







Masih Alinejad
weet waarover ze praat. Eigen ervaring.
Alleen de verkeerde uitkomst, dus dan luistert men niet meer "op links".




Als ik de hoofddoek niet draag, 
kan ik niet naar school, geen werk vinden, geen normaal leven leiden’




Van de regen in de drup.
Je zal maar je land ontvluchten en dan hier terecht komen.














DRAMMEN en zielig doen
Net als de zwartepiet ophef
komt er elk jaar weer wel een hoofddoek-discussie bij de politie.

Ja, "onze allochtoontjes" weten wel hoe je die suffe, kleffe, softe Ollanders moet bespelen:
Volhouden. Doordrammen. En uitschelden voor racist, islamofoob, xenofoob en populist.


Is het vorig jaar niet gelukt? Geen nood: we doen het gewoon nog een keer. Net zolang tot ie duffe Hollanders murw zijn en geen puf meer hebben om te protesteren.

Wij hebben de welvaart 
(met oneindige dank aan onze ouders, de generatie die na 1945 Nederland weer hebben opgebouwd) 
Moslims hebben de tijd. En die stelen ze dan ook.

Maar:




Een stortvloed aan reacties.
en hoopvolle:







Borghesia verzekert mij dat er echt wel meer zijn die Nederland een prima land vinden met weinig racisme.
 



"Rare jongens die linkse deugers."






Shohreh Feshtali

is gevlucht uit Iran
omdat haar man de Duivelsverzen in z'n bezit had.
Zij vertelt hier over haar leven, in Iran, na Iran, waarom ze is gevlucht.




Waarom woke en deugen zo populair is?

Martin Sommer noemde het "Calvinisme zonder god."

Ronald Plasterk in zijn column


 


Hoe kan het toch?
Waarom doen ze het toch?
Waarom laten ze het toe?






En sloopt onze overheid
(En de hele deug- en wokegemeenschap) 






In Iran 
maar ook gewelddadiger.

Natuurlijk zijn er ook in Nederland discussies en protesten.



Tot nu toe dan.
(Kauthar en Emine gaan vast ook nog met iets leuks komen.)

Nadia Ezzeroili



Prima column
alleen....

dit klopt niet:


Dat had ze kunnen weten als ze mijn blogs over Oosmoederke had gelezen.
Dan had Nadia ook de paralellen kunnen tonen tussen vrijheidsstrijd in het westen tegen de reli-terreur
en wat er met de moslims gebeurt. Zou MOETEN gebeuren.



Er ontstaan leuke twitterdiscussies over die "kopvodjes" (Sorry, kon het niet laten.)


Het recht voor vrouwen om hun haren in de wind te laten waaien.
Een teken van VRIJHEID.

Weten we nog?


Deze Iraanse meid zegt precies hetzelfde.
Terecht hoor. 

Maar dit bewijst maar weer:
"niet WAT er wordt gezegd, maar HOE en door WIE" 
is doorslaggevend.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten