Pagina's

zaterdag 26 juni 2021

Verkeersdrempels

(Hans van Gennip)

Kan iemand mij vertellen waar verkeersdrempels voor zijn? Of tegen?

Er zouden toch veel mensen moeten zijn die dat moeten weten. Toch?
Wethouders, ambtenaren, wegenbouwers, beleidsmakers, Veilig Verkeer Nederland.
Want er liggen er nogal wat in Nederland.

Sinds een maand of acht wonen wij bij een verkeersdrempel voor de deur. Zo'n brede. Over een heel kruispunt. Staat zelfs een picknicktafel met bankjes bij. Gezellig. Voor ramptoeristen? Gokkers? Vermaak? Zij die de straat nog niet over durven steken?
Een frietkar of ijscokar heb ik er nog niet zien staan.

Wat is er zo allemaal te zien dan?

Bouwvakkers met een aanhangwagentje vol steigerpijpen en planken. Los. Uiteraard. Voor die paar kilometer ga je de boel niet vastzetten.
Wat denk je wat er gebeurt als hij tegen half 5 naar z'n klus gaat. Ja, 's morgens. Altijd krap in de tijd. Dus effe gassûh. Drempeltje op. Drempeltje af. Niemand die het hoort. Iedereen slaapt toch. Heeft iemand al eens twee keer achter elkaar een berg ijzeren pijpen van een berg horen kletteren? Half 5 's morgens hè.
Ohja, en hij gaat rond half 4 's middags weer naar huis. Nog sneller want hij heeft nog ergens een beun.

Er schijnt ook zoiets als een drempelsport te bestaan. Wist ik niet. Dan probeer je over de drempel heen te vliegen zónder de bovenkant van de drempel te raken. Dus je stijgt op als je de drempel op rijdt en probeer pas ná de drempel de grond weer te raken. Dat scheelt een keer bonken. En vliegen blijft leuk.

Motorrijders geven extra gas. Ook om de rest van de straat in een wheelie te rijden. Laatst zag ik er twee omkeren om de heuvel nóg twee keer te nemen. Elke keer met méér gas.

Vrachtwagens zorgen ervoor dat de muren van de huizen niet één, niet twéé, maar naar gelang het aantal wielen, vaak acht keer een opsodemieter krijgen.
In Groningen krijgen ze hiervoor al jaren aandacht. Meer niet inderdaad, maar het is wat. Als Youp met pensioen is kan hij zich misschien met drempels bezig gaan houden.

Gelukkig is de straat waar deze drempels liggen een rechte weg.
Geen asfalt, maar kaaikes. (Nog net geen kinderkopkes.) En gaten en kuilen en bulten en bergen en drempels. Rijdt iemand de maximaal toegestane 50, dan wordt hij met 70, 80 gepasseerd. Rijdt er even niemand, dan rag je sowieso 80 of 90. Iedereen waant zich Max Verstappen.

Ohja, ik hoorde laatst op een verjaardag dat drempels bedoeld zijn om mensen “te dwingen” langzamer te rijden. We lagen in een deuk. Hoe komen ze er op? Maar dat was een ambtenaar van de gemeente die dat zei. Daar kun je de gekste dingen van verwachten.

Het gros komt dus met een rotgang van 80 aanraggen. Gaan vol op de rem om precies vlak vóór de drempel krap 50 te rijden en als het voorwiel net de streep van het einde is gepasseerd geven ze weer vol gas om de verloren secondes ruimschoots in te halen.

Iedereen rijdt ná de drempel nóg harder dan ervoor.
Laatst reed er iemand met 40 op de drempel af, remde naar 30 voor de drempel en reed heel rustig verder. Iedereen riep “Hé opa, rechter pedaal!”

Je zal maar pakketbezorger zijn. Die krijgen al geen drol betaald. Daarom racen ze ook als gekken. Elke drempel kost tijd. Dus geld. Hun lading wordt bij elke drempel flink door elkaar geschud. 
Drie weken geleden kreeg ik een pakket, waarvan de hoek van de doos flink was ingedeukt. Zo ook de inhoud. De doos was duidelijk gevallen. (Ik hoop niet dat ze ook nog voor de kosten op moeten draaien.)

Je zal maar boer zijn. Wat die allemaal niet verliezen op zo'n drempel. Je kunt aan de drempel zien wat voor seizoen het is. Het jaar begint met stront op, naast en rond de drempel. Dan blubber. Gras. Mais. Graan. Bieten. Blubber en weer stront.

Je zal maar op de fiets of de brommer zijn en het heeft gevroren of net gesneeuwd. Als kegels vallen ze om en liggen op de grond te spartelen als vissen op het droge. En maar hopen dat er geen botten breken.

Je zal maar paard zijn en je baas vindt dat er weer naar een andere stal of toernooi gereden moet worden. Dan mag je hinniken als je de snelweg bereikt zonder alle vier je knieën te hebben gebroken.

Ouders doen hun kinderen fietshelmpjes op. Ja, in de auto.

Man die voor z'n vrouw een boodschap ging doen in zijn scootmobiel kwam onverrichter zake terug. Omgevallen. Gewoon omgevallen.

Verkeersdrempels zijn dus absoluut NIET milieu-, dier-, kind-, invalide- en klimaatvriendelijk.
Gassen. Remmen. Optrekken. Passeren. Scheuren. Slijtende schokbrekers, banden, stoere dure stoere spoilers (die krakken zo lekker), eigenlijk de hele auto. Met inhoud.

Drempels zijn smerig, vervuilend, stoten extra CO2 uit, maken meer fijnstof, ongelukken en meer paracetamol.

Blijft de vraag: waarvoor zijn nou toch die krengen?

Gelukkig zijn drempels niet het enige probleem hier.
Maar kom gerust een keer langs. Al is het maar voor de gezelligheid.
Hoewel, we verstaan elkaar toch niet.

“Bijlage”

Er zijn zelfs mensen die er bijna op klaarkomen.
Deze vent rijdt een Citroen CX uit 1985:
https://www.youtube.com/watch?v=u7MqFkdrukY

In Purmerend zijn ze er niet op voorruit gegaan
met die verkeersdrempels.
https://www.youtube.com/watch?v=RSQT3QXFLZ0
Er zijn in Purmerend drempels (ribbels) aangelegd na - ik herhaal – NÁ een ernstig ongeluk.
Nou, daar wachten we hier maar op dan.
Want niemand laat hier zijn kinderen alleen naar buiten, naar de buren, naar een vriendje, de speeltuin, naar school gaan.
Er is niet eens een stoep. Er is niet eens een fietspad.
Gelukkig zijn er veel oplossingen.

Hans van Gennip


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Vandaag dus geen blog van mij, maar een gastcolumnist. Hans van Gennip.

(We noemen elkaar "Broe", omdat we dat niet zijn, maar wel hip.)
Deze column is eerder gepubliceerd in Weekblad Oosterhout. (pagina 3)
Hans had de copy al ingeleverd. Even later had hij wat verbeteringen, aanvullingen geschreven. Deze konden niet meer gepubliceerd worden. (In het digitale tijdperk.)
Dus vroeg hij of ik de latere, uitgebreidere column wilde publiceren.
Graag zelfs.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten