(Niet dat ik het krijg.)
Ik heb 't al zo vaak gezegd: ze WILLEN niet joh!
(Dat wij niet willen is al bekend.
Hoewel er nog heel veel in de ontkenningsfase zitten.
Maar stel eens aan zo iemand de simpele vraag:
"wil jij in Nederland een sharia?" en 98% zegt "nee!"
Die 2% zijn dus allochtonen.)
Is dat erg?
Als jij een avondje gezellig wil doorbrengen en je mag kiezen
met wildvreemden waarvan jij de taal niet eens spreekt of
met familie, vrienden, bekenden, (een lekkere stoot of hunk)
zeg eens eerlijk, voor wie kies je?
Nou dan!
En dat doen "zij" óók!
Wanneer gaan ze (ikke nie) stoppen met ontkennen dat het "gewone mensen" zijn?
Wanneer gaan ze (ikke nie) stoppen met anderen verwijten wat we zelf ook doen?
Wanneer gaan ze (ikke nie) stoppen met ontkennen wat normaal menselijk gedrag is?
Het westen zit weer eens met een al tientallen jaren voorspeld en voorspelbaar probleem:
Afghanistan.
"We" (ikke nie) zijn er nog niet weg of de taliban heeft het hele land over genomen.
Allereerst hadden we er NOOIT naar toe moeten en mogen gaan.
Dat zeg ik nu. Dat zei ik 20 jaar geleden al. (Mede daarom stemde ik toen SP)
We werden en worden er gezien als bezetters.
Ook daar moeten we niet moeilijk over gaan doen.
Als het jeukt moet je zelf krabben.
Als hier hele hordes buitenlanders met een totaal andere cultuur, taal, religie binnenstromen, voelen wij ons ook bedreigd.
Dat zullen wij ook zelf op moeten lossen.
En daarom beste deugertjes, moeten we mensen met een totaal andere culturele, morele achtergrond óók NIET hierheen halen.
Dat is onnatuurlijk, oncultuurlijk, zelfs onmenselijk.
Daar worden zij niet gelukkig van en
daar worden wij niet gelukkig van.
Want wat willen ze zélf?
Luisteren "wij westerlingen" (ikke nie!) wel naar hen?
WILLEN wij wel luisteren? (ikke wel!)
"Wij westerlingen" (ikke nie!) willen anderen "onze democratie" opdringen.
Dat lijkt loffelijk.
Maar
"De weg naar de hel wordt geplaveid met goede bedoelingen."
Want wat nou als de Afghanen geen democratie WILLEN?
Haro Kraak
Kijk eens naar de percentages:
Oei!
Da's schrikken.
Kan dat?
Hebben ze daar het recht toe?
Democratisch gezien wel toch?
Wat te doen met de moslim en zijn islam?
Moeten wij "onze verlichte geest" aan hen opdringen?
Moeten wij moslims dwingen om de islam te hervormen?
Da's niet écht democratisch toch?
Maar...(luister goed deugertjes en wookjes)
moslims mogen ONS óók niet hún religie opdringen.
Democratie en vrijheid werken naar twee kanten toe.
Daar is de medaille weer.
Veel moslims voelen zich ongelukkig in het westen. Ze proberen dit nogal eens op te lossen door dan maar de westerling óók ongelukkig te maken.
Dat moet toch anders kunnen?
Ieder een eigen gebied.
Simpel: dat bestaat al.
De vierdelige documentaireserie Afghanistan: The Wounded Land neemt de kijker mee door veertig jaar Afghaanse geschiedenis vanuit de perspectieven van mannen en vrouwen die daarin een beslissende rol speelden. Afghanistan veranderde van een paradijs voor hippies op zoek naar schoonheid en goedkope drugs, in een land vernietigd door burgeroorlogen en terrorisme.
Wat deze serie ook duidelijk maakt is
dat landen zoals Rusland en Amerika, hoe groot, sterk, rijk, machtig ook
kansloos zijn tegen de guerrilla, in dit geval de Moedjahedien. (Later Taliban, Al Quaida, ISIS)
Dat had Amerika sowieso moeten weten natuurlijk. Uit ervaring. Denk maar aan Vietnam.
Maar nee hoor.
George Bush wilde niet de geschiedenis in gaan als een laffe president en vond dat "zijn volk recht had op wraak voor 9/11" (en wilde uiteraard herkozen worden. Koste wat kost.
Dus stuurt hij militairen naar Afghanistan.
Wat zeg je? Ja, stuurt. Nee joh, helden gaan niet zelf.
Een revolutie verslindt zijn eigen kinderen.
Laat de Afghanen hun eigen helden kiezen.
Monsters creëren om monsters te verdrijven.
Het is onmogelijk om een oorlog tegen het volk te winnen.
Och, niks nieuws toch,
maar moet toch gezegd worden.
Blijkbaar
Harald Doornbos. Midden Oosten journalist
laat óók de kant van de Afghanen zien:
c/ Evt hervorming v/d Islam komt uit het Oosten (Egypte, Saudi, Pak, India), juist niet het Westen.
d/ Evt hervormingen beginnen morgen of over 25 jr of over 500 jr of nooit. Niemand weet het.
e/ De Islam hervormt/verandert, maar niet in richting die meeste Westerlingen leuk vinden.
e/ De Islam hervormt/verandert, maar niet in richting die meeste Westerlingen leuk vinden.
f/ Opkomst (sinds ongeveer 1979) van (recent) fundamentalisme binnen Islam is directe reactie van Moslimwereld op Westerse "Jaren '60" en globalisme. Dit proces is nog steeds gaande.
g/ Jaren '60 + globalisme zijn voor meerderheid Moslims juist geen voorbeeld maar ultieme bedreiging van hun manier van leven. Jaren '60 + globalisme leidden in Westen tot neergang religie, tradities, moraliteit. Veel Moslims willen voorkomen dat zelfde gebeurt bij hun.
h/ Hoe graag u het ook wilt geloven, maar verwesterde Moslims vormen geen goede graadmeter van wat er echt gebeurt i/d Moslimwereld.
g/ Jaren '60 + globalisme zijn voor meerderheid Moslims juist geen voorbeeld maar ultieme bedreiging van hun manier van leven. Jaren '60 + globalisme leidden in Westen tot neergang religie, tradities, moraliteit. Veel Moslims willen voorkomen dat zelfde gebeurt bij hun.
h/ Hoe graag u het ook wilt geloven, maar verwesterde Moslims vormen geen goede graadmeter van wat er echt gebeurt i/d Moslimwereld.
i/ Hoe meer Westen drukt voor verandering in bepaalde richting des te meer Moslimwereld terugdrukt.
Mensen, vanzelfsprekend heb ik niet alle wijsheid in pacht. Maar ik woon al sinds 1993 door hele Moslimwereld. Punten in dit draadje zijn zaken die me opvallen en die vaak geeneens worden gezien door veel Westerlingen/Westerse media. Ik vul later nog wat punten aan
Toegegeven, het is 'n quote uit 1908, dus je moet het in z'n tijd zien (kolonialisme etc). Maar deze opmerking van een Pashtun is natuurlijk erg raak &toont terecht hoe veel niet-Westerse volkeren/culturen het Westen zien: Als dreiging, niet bevrijding:
G.J.Younghusband in 1908 records a Pashtun saying in his book,
Mensen, vanzelfsprekend heb ik niet alle wijsheid in pacht. Maar ik woon al sinds 1993 door hele Moslimwereld. Punten in dit draadje zijn zaken die me opvallen en die vaak geeneens worden gezien door veel Westerlingen/Westerse media. Ik vul later nog wat punten aan
Toegegeven, het is 'n quote uit 1908, dus je moet het in z'n tijd zien (kolonialisme etc). Maar deze opmerking van een Pashtun is natuurlijk erg raak &toont terecht hoe veel niet-Westerse volkeren/culturen het Westen zien: Als dreiging, niet bevrijding:
G.J.Younghusband in 1908 records a Pashtun saying in his book,
"First comes one Englishman, as a traveller or for shikar;
then come two and make a map; then comes an army and takes the country.
It is better therefore to kill the first Englishman."[The Story of the Guides", p-63]
ik heb dit nummer weleens vaker getweet. Toont precies de angsten die veel niet-Westerse culturen hebben. Niet alleen Islam, ook Sikhs, Hindu's etc. Mensen voelen alsof 't dominante Westen/globalisme als 'n stoomwals hun way of life gaat vernietigen.
Interessante aan deze tijd is dat niet alleen niet-Westerse culturen opstaan tov Westerse eco, militaire &culturele stoomwals (=globalisme). Maar ook in Westen zelf zie je dat meer mensen zich afvragen of verlies van tradities, identiteit, moraliteit etc wel zo'n goed idee is.
Oftewel: (Christelijk) Westerse en (Islamitisch/Hindoeistisch) Oosterse traditionalisten worden vaak als tegenpolen/vijanden van elkaar weggezet. Maar voeren beiden niet eerder een gelijksoortige strijd tegen expansief Westers (ultra)liberalisme/globalisme?
Nou,
Interessante aan deze tijd is dat niet alleen niet-Westerse culturen opstaan tov Westerse eco, militaire &culturele stoomwals (=globalisme). Maar ook in Westen zelf zie je dat meer mensen zich afvragen of verlies van tradities, identiteit, moraliteit etc wel zo'n goed idee is.
Oftewel: (Christelijk) Westerse en (Islamitisch/Hindoeistisch) Oosterse traditionalisten worden vaak als tegenpolen/vijanden van elkaar weggezet. Maar voeren beiden niet eerder een gelijksoortige strijd tegen expansief Westers (ultra)liberalisme/globalisme?
Nou,
tot zover Harald Doornbos.
("Grappig" dat wat moslims zeiden over Engelsen,
precies hetzelfde wordt gezegd over moslims door westerlingen.)
(Heeft Harald mijn blogs gelezen?
Nee! Absoluut niet. Harald heeft mij zelfs geblockt op twitter.
Ik had met een kritische tweet over moslims gereageerd. Moet je niet doen. Harald is getrouwd met een moslima en reageert niet altijd volgens zijn eigen inzichten hoor.
Ach, hij is ook maar een mens zullen we maar zeggen.)
Overigens heeft blocken natuurlijk nooit zin.
Er zijn zoveel manieren om zijn tweets toch te kunnen lezen.
Plus laat iemand die blockt zich wel kennen als anti-democraat.
(Behalve als het om schelden gaat natuurlijk.)
Maar
Harald heeft hier natuurlijk gelijk door te zeggen dat alle mensen bang blijken te zijn voor elkaar, omdat ze denken, vinden, zien, geloven dat de ander hun cultuur wil vernietigen.
Dat houdt elkaar lekker in stand.
Maar
durft Harald hieruit wel de logische consequenties te trekken?
Volgens mij pleit hij eigenlijk om deze zo verschillende religieuze werelden te scheiden.
Financieel, handel, wetenschap, kunst, muziek, etc.
dat kan en mag allemaal samen,
maar scheidt in gods- en allahsnaam die idiote reli-culturen en gebruiken,
want die begrijpen elkaar toch niet.
of WILLEN elkaar niet begrijpen.
Nog effe en Harald zegt eigenlijk wat Geert Wilders al 20 jaar roept.
Dat zal Harald niet leuk vinden.
Oei, weer een block.
"De kleine groep echte oorlogsvluchtelingen zijn vaak slim en integreren meestal snel.
De grote groep haters zijn lui die de landen van herkomst graag kwijt zijn en die ze vaak bewust deze kant op sturen als chantagemiddel en voor het geld dat ze opsturen naar het thuisland."
Erdal Balci meent dat voor het brengen van democratie allereerst secularisering nodig is.
de eerste voorwaarde voor democratie niet secularisering, maar individualisering is.
RFTS
Chris Rutenfrans
toegespitst op Afghanistan
met de grote vraag...komttie... "Hoedan?"
Erdal Balci meent dat voor het brengen van democratie allereerst secularisering nodig is.
Als je de godsdienst weet terug te duwen in de kerk, wat in het Westen gelukt is, dan volgt de democratie vanzelf.
Dat zou ook in de islamitische wereld moeten gebeuren.
Balci’s advies is: ‘Geen geweer, geen kogel, geen bom naar de islamitische wereld,
maar
boeken, krantenartikelen, theaterstukken, films, muziekinstrumenten.
Werk samen met de bijzondere, weinige mensen die in die meest onmogelijke omstandigheden kennis hebben weten te vergaren en de Verlichtingsidealen hebben omarmd.’
En: ‘Vermijd de politieke islam.’
Chris denkt dat Erdal ongelijk heeft, omdat
En: ‘Vermijd de politieke islam.’
Chris denkt dat Erdal ongelijk heeft, omdat
de eerste voorwaarde voor democratie niet secularisering, maar individualisering is.
De democratisering van Irak en Afghanistan was bij voorbaat tot mislukken gedoemd omdat Irak en Afghanistan tribale samenlevingen zijn. Het individu bestaat daar niet.
Dat geldt voor de hele islamitische wereld.
Dat geldt voor de hele islamitische wereld.
Je hebt geen waarde als individu, maar alleen als lid van een familie, die weer deel uitmaakt van een stam, die weer deel uitmaakt van een clan.
Daarom
de vraag
"Wat als ze nou niet willen?"
moet anders gesteld worden, namelijk
"Wat als ze nou niet kunnen willen?"
RFTS
PS.
"Willen ze nou wél of niet werken?"
Als je deze vraag durft te stellen
zal je hobby ook wel ruige SM zijn.
Hoe noem je een vooroordeel dat wordt bevestigd?
Een feit?
-------------------------------alleen als je wilt------------------------------------------------------------
Ze kunnen hier ook niet gelukkig worden
zonder anderen ongelukkig te maken.
je kunt geen oerconservatieve tribaal-islamitische samenlevingen exporteren naar westerse liberale democratie. En tóch gebeurt het en het gaat steeds een beetje verder."
Ok,
Ik sprak gisteren 2 Duitse Militairen, die beide in Afghanistan zijn geweest. Die maakten zich druk over het romantische plaatje dat we door Media en Politiek krijgen voorgeschoteld, als het over de Afghaanse tolken en lokale mensen gaat die we hierheen moeten halen.
Op een enkeling daargelaten ging het om geld en hielpen ze de strijdkrachten absoluut niet uit idealisme. De Afghanen die de buitenlanders hielpen, kregen voor Afghaanse verhoudingen zeer goed betaald en hadden ook andere priveleges.
Het was dus meer dan de moeite waard, werken voor de “vijand". Dit wist ook hun omgeving , als ze tot de “sterkere” families en clans behoorden werden ze door hun beschermd, als ze tot de zwakkere families behoorden moesten ze "schutzgeld" betalen en informatie leveren.
De taliban en andere groepen, wisten daardoor in detail over hoeveel mensen er in camp waren, welke uitrusting en regelmatig ook toekomst plannen. Beide vertelden dat ze van te voren geïnformeerd waren, zeer voorzichtig te zijn met het verder geven van informatie
in het bijzijn van deze Afghanen. En al verachten deze Afghanen ons, wat ze natuurlijk niet zullen toegeven, hebben ze door al die jaren dat ze voor ons werkten gezien welke levensstandaard wij hebben, dat is hun enigste argument om Afghanistan te verlaten.
Abu wil toch alleen maar op één manier met ons "samenleven".
Hoe krijg je BEIDE partijen gelukkig?
Hoe kun je ervoor zorgen dat
de vluchteling zich thuis kan gaan voelen
en tegelijkertijd
degene die er al woont zich thuis blijft voelen?
Nou, niet zo, zo blijkt uit onderzoek.
Jan Latten
waarschuwt ons (en indirect óók de nieuwe inwoners)
dat het alleen nog maar erger gaat worden.
(Totdat...)
Dat gaat daar heel krap worden.
En wat is de "algemeen geldende deug-oplossing"?
Haal ze maar hierheen.
Dat het dan hier heel krap gaat worden mogen ze niet zien.
Dus
dat is géén oplossing.
Waar wél naar een oplossing moet worden gezocht is...dáár!
In heel Afrika moet veel meer vruchtbaar land worden gemaakt.
Voorlichting, vooral door onderwijs, moet voor geboortebeperking gaan zorgen.
Maar onderwijs kan er ook voor zorgen dat heel Afrika tot een modern, leefbaar continent kan worden omgebouwd. Laat alle knappe koppen hun talenten gebruiken en zich inspannen in hun eigen omgeving. Hebben hun kinderen, kleinkinderen er ook wat aan, maar ook hun familie, vrienden, kennissen, dorpsgenoten.
Alles met als doel...luister heel goed deugjes...om de mensen dáár gelukkig te krijgen en te houden.
Met als neveneffect dat de mensen in bijvoorbeeld Europa óók gelukkig kunnen blijven of worden.
win-win-win-win.
Wat kan daar nou tegen zijn?
Over Jan Latten gesproken.
Sigrid Kaag dacht even migratie als redding van onze samenleving te kunnen typeren.
Jan (en Jan) gooit haar argument direct van tafel.
Ja maar Jan,
met nuances win je geen stemmen.
De SP
was de enige die inmenging in Afghanistan en Irak niet heeft gesteund, omdat
Harald Doornbos
twitterde in 2016 over de Arabische Lente, Trump, moslims van het boek (islamisten) tegenover moslims van de vlag (seculieren, nationalisten), moslims en democratie, etc.
Ok,
Zijn die Belgen mooi klaar mee.
Kan hij eindelijk gelukkig worden en
maakt anderen niet ongelukkig.
Je maakt een grap
of je bent een grap.
(22-08-2021)
Er zitten nog 700 Nederlanders in Afghanistan.
Best veel toch.
Maar wat blijkt:
Tja,
hier had je op kunnen wachten natuurlijk:
De andere kant
werd en wordt zelden belicht:
Ik sprak gisteren 2 Duitse Militairen, die beide in Afghanistan zijn geweest. Die maakten zich druk over het romantische plaatje dat we door Media en Politiek krijgen voorgeschoteld, als het over de Afghaanse tolken en lokale mensen gaat die we hierheen moeten halen.
Op een enkeling daargelaten ging het om geld en hielpen ze de strijdkrachten absoluut niet uit idealisme. De Afghanen die de buitenlanders hielpen, kregen voor Afghaanse verhoudingen zeer goed betaald en hadden ook andere priveleges.
Het was dus meer dan de moeite waard, werken voor de “vijand". Dit wist ook hun omgeving , als ze tot de “sterkere” families en clans behoorden werden ze door hun beschermd, als ze tot de zwakkere families behoorden moesten ze "schutzgeld" betalen en informatie leveren.
De taliban en andere groepen, wisten daardoor in detail over hoeveel mensen er in camp waren, welke uitrusting en regelmatig ook toekomst plannen. Beide vertelden dat ze van te voren geïnformeerd waren, zeer voorzichtig te zijn met het verder geven van informatie
in het bijzijn van deze Afghanen. En al verachten deze Afghanen ons, wat ze natuurlijk niet zullen toegeven, hebben ze door al die jaren dat ze voor ons werkten gezien welke levensstandaard wij hebben, dat is hun enigste argument om Afghanistan te verlaten.
Abu wil toch alleen maar op één manier met ons "samenleven".
met voorrang
een woning toegewezen
"Zélfs..."
Och, lammaar effe gaan.
Er moesten mensen voor worden vermoord om dat wat werd ontkend niet bloot te laten leggen.
Maarja,
het geduld, het begrip, de empathie van de "gewone, stille Nederlander (en nu dus ook de Zweed)" is niet eindeloos.
Er komt een moment dat jullie - allochtonen die denken zich alles te kunnen permitteren - je eigen glazen hebben ingegooid.
Dit zullen de immigranten/allochtonen/"Nederlanders" nooit toegeven,
dus gaan ze (waarschijnlijk) over tot agressievere methodes.
En dan zijn de rapen pas echt gaar.
(Ik durf zelfs te waarschuwen voor een multiculturele burgeroorlog.)
Lees voor de aardigheid (?) dit enge draadje.
Tegenlicht 28-11-2021
ging over Afghanistan.
met de opportunistische titel "Wijze lessen van Afghanistan."
Ik vrees dat we er niks van leren.
Wat ik denk:
het westen moet zich er niet meer mee bemoeien.
Niet iedereen wil democratie.
Als ze willen veranderen, dan zullen ze het zélf moeten doen.
Als we helpen worden we toch als bezetters gezien.
Maar
we zullen ook geen vluchtelingen in het westen toe kunnen laten.
Zij laten een land in de steek en zullen waarschijnlijk (ook) niet gelukkig worden in dat voor hen vreemde westen.
Mahbouba Seraj (zie foto) een Afghaanse vrouwenrechten activist blijft dan ook precies om die reden in Afghanistan. Wat een ongelooflijk moedige vrouw.
Praten. Praten met de taliban. Dat is de enig mogelijke oplossing!
Maarja, wat als ze niet luisteren?
Wat als ze net doen alsof ze luisteren, maar jullie aan het lijntje houden?
Johnathan Powell zit nog steeds in die westers superieure "alleen wij kunnen ze helpen en dat moeten we doen óók om ons eigen bestwil..."
Ook weet hij niks anders te verzinnen dan Trump de schuld te geven.
Dick Berlijn. Tja, wat zal ik zeggen.
"Als ik geen leuk leven heb, jij ook niet! BOEM!"
Islam Dick, Islam! Wel eens van gehoord?
Ja -denkt Dick - dat valt inderdaad nog niet mee om dat woord te vermijden.
Polen
heeft ondertussen bewezen dat "grenzen dicht!" helpt..
Blijken het helemaal geen zielige, vluchten vrouwen en kinderen te zijn:
Och, ik verkeer in goed gezelschap.
(Hij zal mijn blogs toch niet lezen?)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten