dinsdag 8 juli 2014

Wat'n Week Weer (27)

Leve de vrijheid. Vooral op de markt.

De nieuwe grachtengordeljonkies die groot fan zijn van het Objectivisme en vaak lid van de Libertarische partij zullen zich in allerlei bochten moeten wringen om de absolute vrijheid te verdedigen. Hoe kleiner de staat, des te groter de vrijheid voor elk individu en de markt. 
Klinkt wel goed, zo'n theorie. 
Een ding wordt volgens mij over het hoofd gezien. Ze hebben het over het meest graaiende, snaaiende, liegende, bedriegende, moordende, zoogdier op aarde. 
Zo'n poedeltje zou ik aan de riem doen.

Neckerman doet snel een flits- faillissement. Een uurtje en hop weer “back in business as usual”. Ja, wel een hoop ontslagen. En toeleveringsbedrijven die naar hun centen kunnen fluiten. In een gebonden markt, hè. Nog wel. Straks ALLE REMMEN LOS.

Crèche-gigant Estro heeft jarenlang dikke schulden vergokt. Failliet! Ik hoor een deskundige op tv zeggen dat het hier wel om kinderen gaat, ja!. Dan zou de staat zich toch wel flexibel op kunnen stellen. Een slordige 3 miljard flexibiliteit, zeg maar. Net als de banken kunnen crèches ook al niet meer omvallen. Hebben die managers ooit ook maar één moment aan die kinderen gedacht? Ideaal zo'n vrije markt. Als het goed gaat, hè. Of alles nog te verbergen is.

Begin december dit jaar komt er een nieuwe illegale branche op de vrije markt.
Sla je slag op de zwarte-pieten-zwarte-markt. Sjonnie en Anita, Barby en Michael vinden dat ze van hun kinderen houden en dat moeten ze kunnen laten zien. Zeker naar anderen toe. 
Natuurlijk hou je meer van je kinderen als je een échte sinterklaas met échte zwarte pieten in huis haalt. Maar ja, die zijn verboden. Roken kun je altijd nog buiten. Zelfs jezelf klemzuipen mag binnen. Maar zwarte piet mag niet binnen en niet buiten. Dus wordt je gedwongen tot de zwarte markt. 
Hoeveel doet zo'n zwarte Piet nou? Hoe weet je dat je een echte en geen zwarte BeunPiet in huis haalt? Wie gaat dat controleren? Hoe kom je aan illegale adresjes voor een illegale zwarte piet? Er is geen enkel zwartepietenkeurmerk. 
Er zullen heel wat negers rond sinterklaas zwart bijwerken. 
Ik geloof dat deze laatste zin wel vier verschillende betekenissen heeft. Knap!

Over vrije markt gesproken: Freelance Jihadisten. Ze bestaan. Nederlandse jochies lopen zich als zzp-er te verhuren bij de IS(is).  

Iedereen is knettergek! Behalve ik!” denk ik weleens.
Duurt nooit lang hoor. Maar afgelopen week dacht ik toch even dat het echt zo was. Wat een potje voetbal niet kan doen met een volk. Min ikke dan. 
Oh? En nou mag ik niet overdrijven? De rest wel? Ik ga een eenzame week tegemoet. 
Na 120 minuten slowmotion-voetbal was het spannendste moment een wissel. Ben ik nou gek of ….

Als we dat dan eindelijk “achter de boeg hebben” (ja, dat zei weerman Peter Kuipers Munneke echt. Over het weer dan.) wordt het nog gekker: Het juich-trauma. Een gescheurde achillespees door te enthousiast juichen. Een juichblessure. Wie betaald dat? In welk zorgpakket zit dat? Deed onze regering daar maar eens wat aan.
Met de halve- en hele finale in week 28 krijgen we nog veel meer gekkigheid voor de brug.
RFTS


Geen opmerkingen:

Een reactie posten