donderdag 2 oktober 2014

Dialoog met moslims #8 NOTINMYNAME





Goeie actie dat #notinmyname.
Vind ik.
Maar er zijn mensen die ook hier tegen zijn.
De schrijver Özcan Akyol bijvoorbeeld zegt dat
“Geert Wilders weet dat hij van mij niet kan verlangen dat ik afstand neem van barbaarse baardmannen in de woestijn die hun dogmatische interpretatie van de islam aan de buitenwereld willen opdringen. Ik heb niets met hen gemeen, hoogstens de kleur van mijn haar.”
Oh? Maar Özcan, vergeet je niet het allerbelangrijkste? Jullie gezamelijke geloof! Want dáár gaat het om. Iedereen beroept zich op dat ene, enige, ware boek. Het gaat juist niet om je huidskleur en je afkomst. Helemaal niet om je haarkleur en zorgvuldig geknipt baardje. (Baardje snie groot, hè?)
Of durf je “het” niet te zeggen? En zeker niet tegen mede moslims? Ben je bang dat allah je misschien alsnog de hel in stuurt, waar die Jihaatjes Kalifaatjes mee lopen te dreigen. “Zekerheid voor alles” en “baat het niet, dan schaadt het niet.”

Ik hoorde ooit een goeie kennis, van oorsprong katholiek, als volgt redeneren:
“Nee, ik doe d'r niks meer aan. Ga nooit naar de kerk.
Maar ik heb mijn kind wel laten dopen. Je kunt nooit weten,hè.


En waarom jij Geert Wilders erbij haalt is mij een raadsel. Je wilt natuurlijk niet populistisch overkomen. Van populisme distantieer je je wel. Dat durf je wel.
Ergste vorm van populisme is anderen van populisme beschuldigen. Die is monddood. Geen verdediging mogelijk. Da's ook populistisch hoor, als je laat zien dat je tegen populisme bent door populistisch de naam van Geert Wilders te roeptoeteren.
Schiet mij maar met een “pot verwijtende ketel” lek. Ik begrijp er niks meer van. Özcan is toch een hoogbegaafde schrijver?

En dan natuurlijk de echte slimmeriken, die vinden dat zij niets hoeven te doen voordat “wij eerst maar eens afstand nemen van de kinder-misbruikende katholieke priesters.” Ik heb nieuws: daarvan hebben de meeste van ons “al sinds de jaren 60 afstand genomen.” Sinds die tijd wordt van elke vorm van religieuze dictatuur afstand genomen. Religie werd vanaf die tijd een persoonlijke keuze en geen kritiekloos en slaafs navolgen van doctrines opgelegd door kerken.

En mocht je nog meer ballen willen kaatsen: ik neem ook afstand van nazi's, KKK, slavenhandel, ja zeker ook van de Nederlanders, kolonisatie van Indonesië, Curaçao, de andere eilanden, de Inquisitie, Apartheid, Israëls bezetting van Palestijnse gebieden.
Sterker;
Ik neem ook afstand van de inmenging van Nederland om mee te vechten met Amerika in Syrië en Irak. Dat is volgens mij geen oplossing, maar zal het alleen maar erger maken zo leert ons de geschiedenis. Wij zullen als bezetters, indringers worden gezien. Straks keert de hele moslimwereld zich massaal tegen het westen.
Och man, tegen zoveel ben ik tegen. Ik zal vast wel wat zijn vergeten. Vul maar aan.

Maar
zie je, zo moeilijk is het niet.
Juist daarom begrijp ik niet waarom je er zo moeilijk over doet om afstand te nemen?
(Ok, "begrijp ik niet" is een populistische formulering. Ik kan het ook.)

Uiteindelijk zal iemand van een vriend, familie, geestverwant
eerder advies, raad, afkeuring, andere inzichten aannemen
dan van een totale vreemde.

Toch? Nou dan!

RFTS
P.S.
Nou, is dit toeval?
vandaag in NRC-next



Youssef eindigt met:


dan hoor je het ook eens van een andere moslim
Misschien dat je van een geloofsgenoot
eerder..........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten