maandag 1 februari 2016

Onze verkering is uit!

Nadia Ezzeroili schrijft in de Volkskrant van 30 januari 2016, dat ze geen verkering meer wil met Nederland. Ze maakt het uit.
Hier kun je haar column lezen.

Uitmaken mag natuurlijk. Het is hier Marokko niet. Tenslotte is verkering om elkaar te leren kennen.
Ik heb ook wel eens verkeringen gehad. Bleek ik toch niet zo ideaal te zijn, dan maakte zij het uit. Of andersom natuurlijk. We zorgden er dan voor dat we elkaar een tijdje niet zagen.

Het doet zeer. Geeft veel verdriet. De tijd heelt. Soms. Of "je leert er mee leven".
"Zullen we gewoon vrienden blijven" werkt zelden. Dat wist (en weet) iedereen.

Goed, je gaat naar Marokko en komt daar een vriendelijke ouwe man tegen in Tanger. Dat is voor jou het bewijs dat je niet meer verliefd bent op Nederland. Je maakt het uit en gaat naar Marokko. Begrijp ik. Toch?

Ik ben ooit op vakantie geweest in Maleisië. Daar waren ouwe mannen, meerdere zelfs, heel vriendelijk tegen mij. Wat zeg ik; er waren zelfs jonge mannen aardig tegen mij. Zelfs ouwe en jonge vrouwen. Nou dan is het wel duidelijk voor een ouwe man als ik; verliefd op Maleisië. Dus
"Ik maak het uit met Nederland en ga emigreren naar Maleisië..........
Kut! Ik heb geen paspoort van dat land."


Na de vakantie was het even een domper. Regen, druk, weinig zon, geklaag, hooligans, iemand die mij uitschold als HIJ tegen mij botste.....kortom: ik miste mijn geliefde Maleisië.
Maar er is hier wel altijd stromend warm en koud en schoon water, altijd elektriciteit, altijd en overal wifi, uitkeringen, goeie zorg, hygiëne, carnaval, kerstmis, koningsdag, iemand die vroeg of ik me pijn had gedaan toen ik van mijn fiets donderde, een conducteur die de trein even laat wachten, "Meneer! Meneer uw portemonnee!......eigenlijk wel lief.....

Nadia, wij voelen ons zeer vereerd. Jij denkt dat wij ideaal zijn. Dat geeft een flinke "egoboost". Maar
ik moet je toch teleurstellen: Wij Nederlanders zijn NIET ideaal, geen "supermensen"!
Echt wij doen ons best, maar wij kunnen het ook niet helpen: we zijn maar gewone mensen!
Ik vrees net zo gewoon als Marokkanen.
Maar dat moet je zelf maar ontdekken.

RFTS

P.S.
Leuke reactie-column van Ebru Umar op de "Post-online". 
Lees vooral ook de reacties onder deze column.

De column van Bart Schut in Jalta is ook de moeite waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten