vrijdag 14 november 2014

Wen er maar vast aan #5

Er schijnen mensen te zijn die denken,

dat er sinds het vallen van de muur, geen muur meer is bijgebouwd,
dat wij leren van de geschiedenis,
dat democratie echt bestaat,
tot hun 70-ste door te kunnen werken,
dat er sociale mensen bestaan,
dat "als je maar wilt, alles mogelijk is."
Ik duid mij nader:

De muur.
De Joden is verschrikkelijk leed aangedaan in de tweede wereldoorlog. Ook Rusland heeft verschrikkelijk veel joden vermoord. Daarom zal er in Israël nooit een andere bevolkingsgroep worden vernederd, onderdrukt en als tweederangs burgers worden behandeld, laat staan vermoord. Nooit! Natuurlijk gaan ze zeker geen muur bouwen. Nooit! De Joden hebben het "aan den lijve ondervonden", dus zeggen: "Dat Nooit Meer!"
Zij hebben echt wel van hun geschiedenis geleerd.

Democratie.
Obama valt tegen. Hoe kan dat toch? Nou, simpel: hij heeft niks te vertellen, laat staan dat hij iets kan regelen. Alles wordt tegengehouden door een rechtse meerderheid in het Huis van Afgevaardigden en sinds woensdag 05-11-2014 ook in de Senaat.
Een visionair democraat kan wel beweren dat: "1+1=2" Maar
Rechts wil hem zo snel mogelijk weer weg hebben, dus stemmen ze tegen.
Ook al zijn ze het niet "oneens" met hem.
Hoe komen de republikeinen aan een meerderheid? Bijvoorbeeld door "Gerrymadering"
teken de districtsgrenzen zo, dat alle tegenstanders in één district zitten. Zelf erkennen ze ook dat het fraude is. 
Maar wel "legale fraude". Ja, dat kan. Al eeuwen.


Ach, ik heb al eens eerder over de illusie democratie geschreven:
 "Ah, dus zo werkt democratie."

Sociale zzp-er
"Rechts" is natuurlijk iedereen.
Maar de laatste tijd ook in het openbaar. "Het mag weer." Goed toch?
Iedereen moet zzp-er worden en dat zal gebeuren.
Waar moet een regering anders het geld vandaan halen?
Beste oplossing komt natuurlijk van Libertariërs: géén belasting!
Iedereen de totale vrijheid geven om zelf zijn broek op te houden.
Of laten zakken, natuurlijk.
Maar dan niet zeiken, dat je in je blote kont staat.

In totaal hebben de zorgverzekeraars vorig jaar samen 541 miljoen euro besteed aan marketingkosten. Want de PR is het allerbelangrijkste. Waarom? Anders kun je geen winst meer maken. 
Dat moeten zzp-ers ook weten. Willen ze overleven, moeten ze andere zzp-ers kapot maken. Zij moeten driekwart van hun tijd besteden aan PR. Jezelf "in the picture" zetten, op de kaart zetten. Heb je daar geen zin in, heb je pech. Kun je dit simpelweg niet? Pech!
Tuurlijk kan je altijd een zzp-er inhuren die de PR voor jou gaat doen. 
WHAHAHA! Die zijn net zo duur als die andere "luchthandelaars", de adviseurs.

Werken tot 
de dood ons scheidt, je verlost.
Ik sprak laatst een collega van 57 jaar.
"Met mijn 60-ste hoop ik te stoppen," zei ze. "Dat gaat wel lukken. Tegen die tijd zal de pensioenleeftijd weer zijn gedaald. Ouderen langer laten werken, terwijl jongeren werkloos zijn kunnen ze niet lang volhouden. Toch?"
Ik denk dat ze wel eens gelijk kan krijgen. Jammer dat ik met mijn 59 jaar daar net naast zal pissen. Ik zal tot mijn 68-ste moeten blijven werken. Ik zal er maar aan moeten wennen, maar ik vind het geen gezicht om de klas binnen te stappen met een rollator. Mag ik blij zijn dat ze mijn bandjes niet lek hebben gestoken. Of
"Juri, wil je me even van de grond rapen, dan kunnen we door met de les?"
Of,
"Ga even iets voor jezelf doen. Ben zo terug."
"Meester, moet u nou alweer naar de wc?"


Mazzel
Vrijdag (07-11-2014) was Anouk te gast bij College Tour.
Op het eind zei ze dat ze de gebruikelijke slotvraag
"wat wil je de aanwezigen voor raad, advies geven?"
een verschikkelijke vraag vond. Hoe vaak werd er niet gezegd:
"Blijf jezelf en bij jezelf."
of
"Werk hard, geloof in jezelf, dan kom je er wel."?
"BULSHIT!" riep Anouk,
"Er zijn honderden talentvolle mensen, die dat allemaal doen en zijn zonder enig succes. Zij komen er desondanks niet en zullen er ook nooit komen."
Waarom? Dat weet Anouk ook niet. Wat een heerlijk eerlijk wijf is dat toch.

Een week later (vrijdag 14-11-2014) komt Bill Gates bij College Tour. 
Er werd een fragment getoond waarin zijn vrouw in een toespraak onder andere zegt
".....nog een belangrijk element van succes: GELUK!"
Waar ben je geboren? Wie zijn je ouders?
(Hopelijk heeft Katja Schuurman dit ook gehoord. Maar ook heeft geluisterd.)
Blijf lekker dicht bij jezelf, doe je stinkende best, helpt zeker,
maar vooral: heb mazzel.

"maar geluk kun je toch afdwingen....?"
Tuurlijk joh.
Ik wil verschrikkelijk graag kunnen vliegen.
Al flapper ik nog zo hard met mijn armen, ik stijg nog geen millimeter.
Tja, had ik maar uit een ei moeten komen.

RFTS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten