dinsdag 9 december 2014

"Onvoorstelbaar"

Zoals gelovigen elke zondag naar de kerk gingen en sommigen nog gaan,
zo hebben wij de "Vaste Prik op Zondag".
Vanaf half elf komen de volgende psalmen langs:
Vrije Geluiden, Boeken, Nieuws en Buitenhof.
Tijdens de reclames rondom het nieuws even zappen naar "Ikonhuis" op 2.
Is Buitenhof oninteressant dan blijven we in het Ikonhuis hangen.
Hebben we nog tijd en puf over, het is dan al één uur, dan laten we ons nog een keer onderdompelen door goeie muziek.
Overigens is de hele zondag de ideale tv-dag geworden. Net als vroeger.
Met Tegenlicht als een perfecte avondmis.

Vandaag (07-12-2014) is "Boeken" van Wim Brands geheel gewijd aan Willem-Jan Otten, winnaar van de PC Hoofdprijs 2014.
Willem-Jan bewondert ene Christian Wiman, die doodziek is en vreselijk pijn lijdt, tot gekmakend, "debielmakend" aan toe.
"God heeft het beste met Christian Wiman voor en dat wat hij meemaakt, moet hij meemaken."We reduceren God tot iets wat we ons kunnen voorstellen. Ons Godsbeeld lijkt absurd, maar het is juist niet absurd genoeg.
Omdat we ons tegenwoordig een God of hemel niet kunnen voorstellen, schaffen we het maar af. Maar we moeten het ons juist wél voorstellen. We moeten ons echter iets voorstellen wat we ons niet voor kunnen stellen.
Dat wat je je niet kunt voorstellen, dat eh... ja dat....dat is het.

Echt hoor, ik deed mijn best hem te volgen, maar in mijn hoofd kwamen alleen maar analogieën langs, zoals:
Het onmogelijk doen,
het onbereikbare bereiken of
het onzichtbare zien.
Maar Willem-Jan,
als je iets ziet, is het dan nog onzichtbaar?

De hemel is datgene wat je je niet kunt voorstellen, zegt Otten (en Wiman).
Het onvoorstelbare voorstellen.
Als je je iets moet voorstellen wat onvoorstelbaar is en het lukt, dan is het toch tegelijk niet meer onvoorstelbaar?
Kan ik me iets niet voorstellen, dan zou het wel eens kunnen komen, omdat het onvoorstelbaar is.
Willem-jan, ik stel ons voor om eens samen naar de horizon te gaan en
laten we eens kijken wat daar onzichtbaar is.

Ik zit ook veel te vaak aan het ondenkbare te denken.
Ik krijg er vette koppijn van, man! Of ik ben onvoorstelbaar dom?
Nee nee, dat is zeker niet onvoorstelbaar.
Maar wat is onvoorstelbaar? Hoe weet je of iets voorstelbaar zal zijn?
(Ik ben nu zelf ook de weg kwijt vrees ik.)

Willem-Jan, teken voor mij eens een vierkant-rondje.
Als dat lukt, ben ik je man.
Maar dat kan jij je waarschijnlijk niet voorstellen. Je bent daar te slim voor. Onvoorstelbaar slim. Voor mij dan. Maar ik ben dan ook onvoorstelbaar dom.

Ach, de taal....
Je kunt je er alles mee voorstellen. Onvoorstelbaar. Maar praktisch....??
Je kunt er wit zwart mee lullen. Maar is dat dan ook zo?
Je kunt er je vastgelopen godsidee weer zo mee loslullen. Onvoorstelbaar?
Wenee; onvoorstelbaar voorspelbaar.

Pff, ik zie sterretjes. Onvoorstelbaar. Of is dat dan God?

RFTS 
(ben even de kluts zoeken.)

P.S. gelukkig werd de uitzending na 20 minuten voor mij weer begrijpelijk.
Ook voor Wim Brands zo leek het.
Maarja, dan gaat het niet meer over god.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten