woensdag 20 april 2016

Definities

"Ik begrijp die ..........(vul maar in: Palestijnen, Molukkers, Marokkanen, etc.) wel hoor."
wordt negen van de tien keer "vertaald" (jawel; van Nederlands naar Nederlands) als:
"Ik keur goed wat ze doen."
Maar
als ik iets BEGRIJP
wil dat nog niet zeggen dat ik dat GOEDKEUR.
Sterker nog;
veel van wat ik begrijp, keur ik echt NIET goed hoor.
(Of omgekeerd: "veel van wat ik goedkeur, begrijp ik niet eens....")

Was ik taalvaardig,
kon ik alles wat recht was
krom lullen
en andersom.

"Maar dan ben je toch aan't liegen?"
Welnee joh, dan noem je het toch "nuanceren" of "bijstellen" of "heroverwegen" of "....vul maar in...."

Heel veel woorden hebben in "de volkse mond" géén - of twee betekenissen.
Een definitie zou veel duidelijk maken.
Maar ja, met duidelijkheid wordt het lastig politiek bedrijven. Je moet toch stemmen winnen?
Neem woorden als
terrorist, verzetsstrijder, goedkeuren, begrijpen, antisemiet, zionist, populist, opportunist, links, rechts, bezetter, bevrijder, vluchteling, profiteur, feminist, Vrijheid van Meningsuiting, belediging, heroverwegen, islamofoob, beleving, conservatief, meningen, feiten, met alle respect.....

afijn, vul zelf maar weer in.

(Sinds het Oekraïne-referendum is zelfs "nee" niet meer wat het geweest is.
Een nieuwe hype is suggereren alles wel te weten, maar dan zeggen:
"Ik kan, wil, mag daar niets over zeggen....")

Niemand vraagt nog: "wat bedoel je precies met opportunist?"
Niemand durft dat te vragen. Voor je het weet ben je je gezicht verloren. Da's geen gezicht.
Als iedereen zich aan de definities houdt, zijn heel veel misverstanden te voorkomen. 

Discussies ook, want wat blijkt; iedereen is (wel eens) een opportunist. 
Naar Pim Fortuijn zou tijdens zijn leven al geluisterd zijn in plaats van "populist" naar hem te krijsen. Iedereen blijkt uiteindelijk populist te zijn. 
De SP werd (extreem) links genoemd. Wordt nu conservatief genoemd. (Ja, verzon ik het maar.)

Duidelijkheid heeft wel weer een nadeel: talkshows zijn overbodig.
Of duren maar tien minuten. Of....ze gaan "de diepte in." Maar dan kijkt er geen mens meer.
Ach, "elk nadeel hep z'n voordeel". Dat dan weer wel.


Taal is als water. Het kan alles.
Maar doe je er teveel van in de thee of ranja, dan "smaakt het nergens meer naar."

"Ach, de taal, de taal, de taal: het enige instrument waarmee je kunt liegen."


RFTS


Populisme
Het toppunt van populisme is de ander populist noemen.

Gelukzoekers
Als je weet waar je het kunt vinden, hoef je niet te zoeken.
Gelukstelers zou een betere benaming zijn. Net als "onze VOC-piraten" dat deden.
Waren het maar GelukMAKERS . Kunnen ze gelijk thuis beginnen. Hebben vrouw, kinderen, ouders, familie en vrienden er ook nog wat aan. 
Maar dat zal wel weer een bocht te kort genomen zijn. 

(05-10-2016)
Sinds kort is "Etnisch Profileren" helemaal "trending topic"
Een paar opmerkingen:

Elk recherche-team maakt gebruik van een Profiler. 
Dankzij profileren ben ik al meer dan 40 jaar getrouwd
In de kroeg, disco, wordt alleen maar geprofileerd. (ja, en gezopen, maar dat profileert makkelijker.)
Gelukkig rende mijn oer-oer-oer-opa hard weg na "profileren" van een sabeltandtijger.
De mensheid zou zonder profileren allang zijn uitgestorven.





(22-12-2016)
Oikofobie
is sinds een paar maanden "trending topic"
Thierry Baudet schreef er al over in 2013

(15-01-2017)
In de serie "De Monitor" (15-01-2017) Teun van der Keuken
wordt gesproken over korting gegeven door woningcorporaties.
Maar die korting blijkt geen korting te zijn. Ze moeten dit bij verkoop van het huis weer terug betalen.
Teun gaat dit onderzoeken.
Wat blijkt; de corporatie die de korting geeft, die dus geen korting is zegt dat ze 
"het nooit over gratis korting hebben gehad."
Maar dan bestaat er dus ook "betaalde korting"? 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten