donderdag 7 april 2016

één- en twee-cent muntjes

Ik ging naar de supermarkt voor een Griekse yoghurt en wat bananen.
Twee euro vijftig.
Ah! Dat heb ik gepast:
"...2 euro, 20, 40, 5....en twee twee-centjes en een één cent. Klaar!"
.......
Cassière: "Eh...die mogen we niet meer aannemen, meneer."
Ik: "Huh?"
Zij: "Twee-cent-munten en één-cent-munten mogen wij niet meer aannemen...sorry, meneer..."
Ik weer: "Eh...wat moet ik er nu mee?"
Mijn gevatte cassière: "In Duitsland kun je ze wel gebruiken..."
Ik: "Oh, ga ik daar toch naar toe."
"Laat die vijf cent maar zitten." Da's dan wel weer lief van haar,

m a a r
zijn die muntjes van 1 en 2 centen geen wettige betaalmiddelen meer?
Zo ja, waarom?
Of; heb ik weer eens iets gemist?

RFTS

Ja, van die 500 briefjes weet ik dat ze er uit gaan. Criminelen vangen, hè.
Oh wacht: zijn die centjes er ook daarom uit?


Via twitter een link doorgekregen, dat het dus WELDEGELIJK wettige betaalmiddelen zijn:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/mogen-winkeliers-betalingen-afronden-op-0-eurocent-of-5-eurocent


Nou.....dan ga ik maar een rechtszaak beginnen.

16-04-2016
Ook bij Albert Heijn mag ik niet betalen met 1 en 2 cent-muntjes
4,14. IK geef een 5 euro-biljet. 
"Zal ik er 14 cent bij doen?"
Ik leg een duppie, een 2-cent en 3 1-cent-munten neer.
"Oh maar meneer, daar mag u niet meer mee betalen hoor..."
"Eggwel!"
Niet dus....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten