maandag 27 november 2017

Zwarte Piet is Wild Geraas

Hehe
Eindelijk klaar met dat gezeik over die zwarte piet.
Klaar! Opgelost! Iedereen blij!

want,
als jij tegen zwarte piet bent, ben je toch eigenlijk een racist?

Wat blijkt?

Zwarte Piet heeft niets te maken met negers.

Het "zo zwart als roet" maken van gezichten had te maken met
het verbeelden van de dood, de duivel, het verjagen van boze geesten, het onherkenbaar zijn.
(Dat zwart maken deden ze door het verschroeien van kurken.
Wijnkurken of - nog beter - champagnekurken. 
Je moest oppassen dat je je gezicht niet verbrandde. Weet ik uit ervaring.)
Sterker nog, om diezelfde redenen werden gezichten ook wit geschilderd.
Maar zwart was enger, plus 
roet stond voor "vruchtbaarheid" in de oudheid

Ook is zwarte Piet niet zwart van schoorstenen.
Trouwens, het alternatief "de roetpiet" slaat helemaal nergens op:
hoeveel schoorstenen zijn er nog in Nederland?
Iedereen werd zwart gemaakt.

Zwarte Piet heeft niks met de slavenhandel te maken.

Het is ook geen kinderfeest. (ja, da's dan weer wel jammer)
maar een puberfeest "tussen aanhalingstekens",
die pubers krijgen me daar een partij op hun klote van die zwartjoekels met hun takkebossen.
een midwinterfeest, een duivelsuitbanning, maar vooral...een
v r u c h t b a a r h e i d s r i t u e e l

Die zag je niet aankomen hè.
maar
het Snieklaas-ritueel gaat over seks en geweld

Zwarte Piet moet je neuken, niet afschaffen!

Het feest is al heel oud. Prehistorie
Snieklaas was nog niet eens geboren.
Zo'n 3000 jaar geleden waren er al
hele ouwe witte mannen met grote grijze baarden vergezeld door
jonge sterke zwarte mannen met kettingen, hoorns, berenvellen en takkenbossen
Zelfs sinterklazen waren soms zwart

En zoals altijd weten de Engelsen het zo mooi en rustig uit te leggen.


Overigens,
mij interesseert het geen donder of die piet zwart of niet is.
Mij interesseert de sociale idioterie die het teweeg heeft gebracht en nog steeds brengt.
En ja hoor, ik heb kinderen. Zelfs kleinkinderen.

M A A R
Er zijn in Nederland veel meer mensen ooit

en nog steeds

Maar die hoor je niet! 
genant hoe Arnold-Jan Scheer niet mag praten met Quinsy Gario



Ben je het gezever nog niet moe?
Ben je zelf een neger of -in en heb je moeite om geen excuus meer te hebben?
Ben je zelf geen neger of -in, maar wil je rete interessant lijken?
Ben je pas begonnen?
Ben je niet helemaal goed bij je hoofd?
dan kun je nog een flinke lap tekst lezen,
die (welke) best de moeite waard is:
"Mijn gedachten over..."


Dus

vanaf nu is't klaar, fin, basta, opgelost, finito met die zwarte-pieten-onzin.

Och,
wat ben ik toch een naïef watje hè?

RFTS

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik kan dan wel denken dat "we er klaar mee zijn",
maar
de stroom lees-, kijk- en irriteervoer blijft maar komen.
Met lekker veel linke linkjes om de lange, 
avonden lekker bij de openhaard en een fles....ÈJJ! KAPPÛH NOU!


oftewel de Oostenrijkse variant op Sinterklaas en Zwarte Piet.
Volgens mij mogen we blij zijn dat we een zwarte piet hebben
Ja, ook voor de kinderen.

Bij Geenstijl lezen ze natuurlijk ook mijn blog.
Ze lullen hoor, als ze dat ontkennen.
Trouwens, dit is bewijs genoeg lijkt mij;
hoe komen ze er anders bij om binnen een week op 'Wild Geraas" te komen.\? 


12 nepberichten over zwarte piet 
worden hier ontkracht door 
"WILD GERAAS een reis door de prehistorie"




26-01-2017
Arjen Lubach had het er gisteren nog over in "Zondag met Lubach" 



Een vlag over je "avatar" na een zoveelste aanslag
"I am Charlie" . Met Charlie begon dat,
maar ondertussen is iedereen "I am #metoo" ....
tegen 5 december noemt iedereen zich "zwartepietisracisme" 




Inderdaad: dit was Georgina Verbaan.
Onherkenbaar hè?
Maar die gaat over een paar dagen "flink van zich laten spreken."

Ik las dit en dacht:
stel
Stel hè
Stel je voor
dat zwarte piet er niet meer is...
Wat dan? 


(28-11-2017)
Op elk tegen-zwarte-piet-argument is wel weer een tegen-tegen-zwarte-piet-argument.
Bijvoorbeeld het "culturen veranderen toch zeker wel! Ja toch? Niet dan?"
Nee dus, die veranderen niet.
Och waarom ook niet.
citaatje:
"...een middernachtelijke excursie naar Ameland voor gans wajongend Amsterdam-Zuidoost helemaal zo’n slecht plan nog niet is..." 

(29-11-2017)
En....daar gaat het los!!




En natuurlijk:
Ook daar komt een reactie op
Geen misselijke trouwens: GeenStijl!
En het bleef nog lang onrustig in het land....


Dit schiet allemaal niet op hè!
Wordt het geen tijd dat we gewoon na de val weer allemaal opstaan
en ons bezig gaan houden met echt belangrijke zaken?

Even later

(Ik zei toch dat de stroom nooit meer op zal houden)



OOOoohhhhhhhh...deze is èèrriggg
(maar wel leuk en ook nog grotendeels waar, *gneh gneh gneh*)





Deze observatie komt van Victor van der Sterre


















Het wordt echt alsmaar leuker.
Tenminste als je houdt van "bevestigde vooroordelen".
Jerry Afriyie was de grote "leider van de slag om Dokkum" bij de intocht van Snieklaas.
Hij is al jaren de grote anti-piet



Begon ooit samen met Quincy Gario, maar ze kregen ruzie.
Waarover? Weettikkut!
Hoe zwart is de kleur van het niets? Of zoiets. Of is dit een vooroordeel van mij?
Ze hadden een gezamenlijk doel, maar dat doel was niet hetzelfde.
Begrijpt u?
Nee? Nou, ze wilden waarschijnlijk allebei in de schijnwerpers staan...
Of misschien kregen ze ruzie op de vraag "Hoe wordt Nederland beter?"
Jerry Afriyie is wel de voorzitter van "Stichting Nederland Wordt Beter"

Maar die Jerry Afriyie is dus ook al Ashanti , een volk uit Ghana.
Deze Ashanti bleken goeie en fanatieke slavenhandelaren te zijn. Zonder hen zou de hele gouden eeuw niet van goud zijn geweest. Hoe moesten die witte mannen anders aan die slaven komen? Zelf de rimboe in trekken? Dacht het niet! Dat houden ze geen twee weken vol. Ashanti wel. Die wonen er. Dus.

Net als @Antonkarel Wie? Anton? Karel? AntonKarel?
We kennen hem als Akwasi. Da's dus die Akwasi van "De Wereld Draait Door" Die zag je niet aankomen hè?
Maar goed, weer een vooroordeel Bevestigd!!


(30-11-2017)
Ah! Roderick Veelo. Altijd leuk om te lezen. Vind ik.
Een citaat:
"Actrice Georgina Verbaan twitterde haar foto en het statement 
'Als ik van gedachten kan veranderen kunt u het ook'
Verandert u van gedachten omdat BN-ers dat van u vragen?"

Dat vind ik toch een zeer terechte vraag!
Het antwoord vind ik angstaanjagend, want
dat zou wel eens "Ja!" kunnen zijn. 
(Ik bedoel eigenlijk: "Dat antwoord is volmondig Ja!", maar dat durf ik niet te zeggen.)

Martin Koolhoven
onze bijna bekendste regisseur gooit er een leuke twitter-TL uit. 


Zo!
En nu zijn we rond: 






Zeker "ter lering ende vermaeck" NPO-Focus "Waar komt zwarte Piet vandaan"



(05-12-2017)

Bart Nijman loopt leeg op twitter:







Uiteindelijk komt de oplossing uit onverwachte hoek.Toch weer:




Potdokke, pas februari 2018
en nu begint er al een nieuwe episode.
Deze is ronduit misdadig, ziek, diep triest:
je bent tegen zwarte piet....dan ga je toch gewoon 
Sinterklaas vermoorden


(09-02-2018)
Zelfs AnneFleur Dekker 
vindt het plan, het aanzetten tot moord op Sinterklaas en de manier waarop
toch wel een beetje van de zotte...
Maar nu blijkt ze bedreigt te worden door haar ouwe vriendjes...
Da's minder natuurlijk.
Maar wel te verwachten.
Die linkse radikaaltjes zijn echt niet de lieverdjes die ze zeggen te zijn hoor
ook al strijden ze voor rechtvaardigheid en gelijkheid en vrede en ...democratie
Democratie? 
Ja leuk, zelfs om voor te strijden. Als het goed uitkomt.




2 opmerkingen:

  1. LOL Ik stel voor dat we actie gaan voeren.Ik zit ermee dat SINTERKLAAS ons witkoppen wel in een heel slecht daglicht stelt!Zwarte Piet was en is cool!Die hielp ons kinderen en gaf ons snoepjes ..juist ja, met die knipoog.Nooit, werkelijk nooit heb ik me als kind afgevraagd anders dan het schoorsteen verhaal waarom piet nou zwart was....nu lees ik dat het eerder terug gaat naar oude rituelen die niets met een schoorsteen te maken hebben, maar dat wist ik als kind niet...Piet was cool, piet was zwart en dat was supergoed...Ik huilde als piet gezien werd en rende achter hem aan, zo cool vond ik piet..Piet begreep mij!!!!Geen van de kinderen in mijn klas was zover ik me herinner treurig of verdrietig ongeacht etniciteit...geen tranen van verdriet maar van geluk....Wij hielden van pieterman .Sinterklaas was ok, maar ja die kon je in de zak laten stoppen of je kreeg een zakje zout....dat grapje hebben mijn ouders een keer uitgehaald maar 1 keer en nooit weer lol....Ik was er helemaal kapot van.....Ik vind het dus jammer dat er nu zon ophef wordt gemaakt over piet...ook vind ik het jammer dat goede mensen die hier wel mee zitten worden aangevallen en bestookt met nare berichten zoals die arme sylvana...dat vind ik wel erg..dat mensen zoiets doen...Ineens zijn mensen dan in staatom groepsgewijs iemand aan te vallen, heel laag vind ik dat...Ik moet wel zeggen dat ik het stijlloos vind om op de dag van de intocht nog met demonstranten aan te komen...Het is wel een kinderfeest....en ik denk niet dat er veel kinderen zijn die kapot gaan van verdriet omdat piet zwart is geverfd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies
      Sinterklaas zou toch een suffe vent, dus suf feest zijn ZONDER die Piet.
      (Trouwens: eindelijk heel veel positiefs over een zwarte man,
      is het wéér niet goed.)

      Verwijderen