dinsdag 16 oktober 2012

Beste Matthijs #2

Hé Matthijs,

je hebt blijkbaar
mijn vorige brief gelezen!
want,
Jouw eerste vraag aan Mathijs Bouman
over de Nobelprijs voor economie:

Economie? Doen we daar nog aan?
1. ze hebben de crisis niet zien aankomen,
2. ze kunnen hem niet oplossen."
OK! Matthijs. Zó ken en wil ik je!
Jammer dat Mathijs Bouman ermee wegkwam
door enkel te zeggen: "Touché"
en lulde vrolijk verder over stelletjes koppelen.
Had hem de "toren-c" klap gegeven.

Nog een geniale opmerking van Mathijs Bouman:
"Dit klinkt wel slim, maar dat is het ook...."
(nee, nu heb ik géén schrijffout gemaakt.)
De financiële sector en dan vooral de adviserende tak
is hier eigenlijk in één zin samengevat.
Jammer dat hij het zelf niet door had,
maar dat dekt weer de lading.

Gewoon geluid maken.
Niet weten wat ze zeggen.
beleggers onder elkaar:
"Zullen we kopen of verkopen?
Is er genoeg vertrouwen?
Vertrouwen in de markt?
Dat klinkt niet slim,
maar dat is ook niet slim."
In ieder geval:
Matthijs bedankt voor zo'n snelle reactie
op mijn brief.
Zit ik toch niet voor niks te typen.
In een uur.
Voor een dyslecticus...
en?
veel taalfouten gevonden?

Wel jammer
dat je zei
dat je dacht
dat je dit
op de radio had gehoord.
Geeft niet.
Mijn naam hoef je niet te noemen.
Liever niet, zelfs.
Of.....misschien
-Nee, dat zal niet:-
is mijn blog al gelezen door anderen.
En dat het dezelfde dag al op de radio wordt geciteerd...?
Zou wat zijn...
kan ik me niet voorstellen.

maar
ik krijg weer eerder gelijk, dan ik wil.
Die 17 biljoen. Weet je nog.
lees maar na:

NRC-Next, maandag 15 oktober, blz. 9:
"ondertussen in Griekenland"
Christine Lagarde gaf in 2010 een CD met 1991 namen van Grieken met een goedgevulde bankrekening bij het Zwitserse filiaal van de Britse bank HSBC.
Dat kan de Griekse regering goed gebruiken tegen de beschuldiging dat arme burgers worden gepakt, terwijl de rijken hun kapitaal ongeschonden het land uit sluizen.
MAAR....2 weken geleden wist de minister van financiën niet meer waar de lijst was en wat ermee is gedaan.
(doet denken aan filmrolletjes van de Nederlandse defensie.
BACK-UP maken, muts! Dat weet zelfs iedere digibeet.)

Terecht vraagt een Griekse verpleegster zich af;
"waarom dwingen ze mij om meer belasting te betalen
en niet de mensen op de lijst van Lagarde?"
Merkel zou moeten vragen:
"Kom hier Venizelos, leg eens uit hoe het kan dat jij rijk bent en welke huizen op naam van je familie staan."
Ze komen er dus simpel mee weg. Maar hoe lang nog.
Mede dank zij internet kan er steeds minder geheim blijven.
Ook de rijken moeten daar aan wennen.
Die moeten misschien nieuwe "vluchtwegen" zoeken.
(Ach Errem)


De EU heeft de nobelprijs voor de vrede gewonnen.
Ik ben bang dat ze die over een jaar weer moeten inleveren.
Natuurlijk is er in Europa lang vrede.
Maar vergeet niet:
Bosnië, Roemenië, Kroatië, Kosovo en Joegoslavië.
tussen 1961-1974 was er ook nog een Portugese koloniale oorlog en ik lees op wikipedia,
dat er in 1963 een voetbaloorlog was. (staat er echt.)
Nou die laatste woedt nog steeds.

Natuurlijk heeft de EU vrede gebracht,
maar dat was niet het belangrijkste doel,
(ook al zeggen ze van wel.)
Het is begonnen in 1951 bij de EGKS (Kolen en staal)
Een garantie voor de toevoer van kolen en staal.
Een economische reden dus.
maar
Meer welvaart = minder oorlog!
dus 2 vliegen.
Willen we bijvoorbeeld
de dreiging van moslim-extremisten verkleinen,
zorg dan voor meer welvaart
in die gortdroge woestijn.
Maar ja, dat kost geld.....
maar echt bang moet je zijn voor mensen, die
Niets meer te verliezen
hebben. Dat is een voedingsbodem voor
revolutie.

Maar misschien is er,
gelukkig zonder "bommen en granaten",
weldegelijk een oorlog gaande.
De eurocrisis:
een soort hedendaagse oorlog
om elkaar een politieke wil op te leggen.
We verkeren in een economische en politieke oorlog.
Maar vallen er meer economische- en sociale slachtoffers,
mensen die toch niets meer hebben te verliezen,
mensen die zich machteloos voelen,
zich oneerlijk behandeld voelen,
dan zouden ze wel eens
naar een ouderwets middel kunnen grijpen.

Die Apotheker in Griekenland die zelfmoord pleegde,
zoiets wakkert het vuurtje aan.
Een aantal van dit soort gevallen achter elkaar
en de massa pikt het niet meer.
En met zoveel
adviseurs
vetbetaald
deskundigen
vetbetaald
en internet
zullen we echt niet en nooit kunnen zeggen:
"Wir haben es nicht......."
We kunnen hooguit constateren, dat
ze hebben zitten pitten bij DWDD.
Bewust of onbewust.
En daarom druk ik de knop NIET in!

"Er was eens een heel leuk meisje, dat elke dag naar haar grootmoeder ging om wat eten te brengen. Grootmoeder was erg ziek. Grootmoeder woonde in het bos. Het lieve en leuke meisje met het rode kapje moest dus wel door het bos. Dat vond ze wel eng. Op een dag toen ze op weg was naar haar grootmoeder hoorde ze iets uit de struiken. Ritselen. Hijgen Snuiven........"
zo de minuut is voorbij!
Dat kan natuurlijk niet.
(Hoe loopt dit af??)
Nou is het in dit geval niet zo'n ramp:
Iedereen weet wel hoe het afloopt met sneeuwwitje, maar
bij een spannende thriller
de laatste vijf minuten wegknippen
de ontknoping.
en geen butler te bekennen.
Dat is sadistisch. Misdadig.
dat doet geen enkele regisseur.
Waarom zou dat nou toch zijn?
Man wat haat ik een "open einde"
Zo'n verhaal kan iedereen verzinnen.

popmuziekdeskundigen (ook daar stikt het van) zeggen,
dat een goed popliedje een verhaaltje vertelt.
Liefst binnen drie minuten.
Nou is de meeste popmuziek zo saai en voorspelbaar,
dat je na 3 seconde al weet
hoe de rest van het liedje gaat.
Maar toch.

"Hé, KNOHOP!!"
Ja, maar ik ben "begaan" met muziek.
Ik ben zelf muzikant en
heb zelf een aan de telefoon
moeten zeggen welk stukje ze
dan maar moesten knippen,
want we hadden de - toen nog -
drie minuten overschreden.
Maar ja; het was muziek met improvisaties erin.
(Improvisaties? eh, zonder auto-cue en kaartjes.
Wat jullie proberen te laten lijken,
is bij improvisatie echt.)

Ik wil dus weten wat er gebeurt,
nieuwe bandjes, muziek, stromingen.
“Who's hot, who's not“,
dan is één minuutje voldoende.
Maar een hele CD in drie seconden door Giel Beelen,
da's toch wel erg weinig.
Maar één maal heb ik me echt boos gemaakt:
(in het item "think different" of zoiets.
je weet wel,
die super grote GRATIS reclame voor apple.
zij was de laatste. Dus de meest deskundige....)
Toen heeft die blonde nitwit Frank Zappa weggestemd,
omdat ze vond dat hij maar een beetje aanklooide
............(zelfcensuur)
Die blonde doos (sorry, ik weet haar naam niet)
bleek ook nog diskjockey bij radio 3.

Zijn alle diskjockeys echt niet muzikaal?
Lijkt, bijvoorbeeld:
Pieter Wispelwey ging er van uit,
dat Giel Beelen het verschil tussen 2 versies kon horen:
een andere toonsoort.
"jij bent toch altijd muzikant?"....
gelukkig stamelde Giel
"eh...nee, hoor...
"Giel dacht aan...."dubstep".
Die Giel komt net als die blonde muts,
als deskundige
de popmuziek beoordelen!
Genoeg. ik begrijp dat jij niet zo van muziek houdt.
Overigens: goed verhaal van Pieter Wispelwey.
Ja, mag ook gezegd worden,
maar DWDD is zeker niet zo slecht,
zoals ik het nu lijk te laten blijken. (? ja: sorry; slecht Nederlands. Mijn schuld.)

iets anders, dan:
De pensioenleeftijd.
De verhoging daarvan, dus:
Kan je iemand uitnodigen die mij het volgende kan uitleggen:
Pensioenleeftijd verhogen
terwijl van de mensen boven de 60 jaar,
maar ongeveer 30 % nog kán blijven werken.
Ze zitten dus langer in de ziektewet of wia.
Ja, zo kan ik ook geld overhouden in mijn rechtervestzak,
door geld uit te geven uit mijn linkerbroekzak.
plus:
De jeugdwerkeloosheid stijgt.
plus:
Ben je boven de 40, word je ontslagen,
ben je té oud. Ze willen je niet meer.
Zeker niet, omdat mensen 2 jaar langer moeten doorwerken.
Plus:
(hebben onder anderen
oud minister van financiën Witteveen en
oud minister en PvdA-coryfee Marcel van Dam
vaak geschreven en gezegd,)
dat er geld genoeg is bij de pensioenfondsen.
Maar wie hoor je daarover?
inderdaad: niemand!

Onze ouders (en wij ook) hebben hard gewerkt
voor meer welvaart.
Ook voor de sociaal zwakkeren.
Maar wij en zij hebben ook gewerkt voor meer welZIJN!
(Dat is nog eens een jaren 60 begrip.
Wie kent het nog?)

Kom nou verdomme niet aan met ouderwets:
het wiel wordt ook nog steeds gebruikt.
Welzijn betekent ook,
dat je eerder mág (niet moet) stoppen met werken.
Ook dat hoort bij de verworvenheden waarvoor wij en onze ouders zich "het schompes hebben gewerkt."
Nogmaals:
verplicht niemand te moeten stoppen met werken,
als hij/zij dat niet wil.
Maar:
verplicht ook niemand om door te moeten werken,
als hij niet meer kan of - en dat is welzijn - niet meer wil.
Ik zou zeggen: pensioenleeftijd verlagen naar 60.
Iemand die 60 wordt mag kiezen.
De jeugd mag en kan zijn plaats innemen.
Het kost haast geen drol.
Want: Hoe vullen we dat gat?

Allereerst bezuinig je vanzelf dus
op de ziektewet en wia.
Ten tweede:
Er ligt nog ergens 17 biljoen.

(Mathijs Bouman en Marieke Stellinga en
andere financiële deskundigen,
"die niet wisten dat de crisis kwam en
ook geen oplossing wisten, en nu nog niet weten."
(Go, Matty!!)
ga nou niet denigrerend zitten gniffelen,
"wat weet zo'n sukkel er nou helemaal van?"
maar leg het mij maar eens uit.
Dáár worden jullie voor betaald. Vet.
Kom dus niet meer aan met;
"Ja, we weten allemaal dat we moeten bezuinigen."
Dat mantra blijkt dus KUL!
(eh..of is het "die mantra"?)

Oei,
tijd.
Matthijs
blijf kritisch,
zoals aan het begin
van de uitzending van gisteren,
maandag 15-10-12.

tot morgen
RFTS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten