donderdag 18 oktober 2012

Derde brief voor Matthijs

Beste Matthijs,

Blijft topsport, hoor,
voor een dyslecticus als ik,
om binnen de 50 minuten te blijven.
Oh, wacht:
er is voetbal.
(kom op: we doen even net alsof.
Fiction, fantasy, baby.)
Dus hebben we maar krap 40 minuten.
Hoe laat begint de wedstrijd?
Half negen.
Wat zeggie? Half negen?
Eh,
waarom moet je dan al om 10 over acht stoppen?
da's nog 20 minuten over.
Moet ik toch eens blijven hangen op 3
om te zien wat er zo belangrijk is.
Zullen wel weer "deskundigen", "analisten" zijn, die
gaan zitten ouwehoeren over een spelletje.
Lijkt verdacht veel op DWDD.

Zie ik dan helemaal niks goeds op tv?
Jawel:
zondagochtend vanaf half 11:
eerst "VRIJE-GELUIDEN",
dan "BOEKEN",
daarna "BUITENHOF"
en daarna naar Nederland 2 voor "PODIUM".
ook zijn er vaak multiculturele programma's.
Máár....
alles wordt afgelast voor één sportscheet.
Altijd weer die kutsport,
die alles van de buis veegt, vaagt.
Nee: ik heb niks tegen sport, maar
alles tegen het feit dat
alles er voor moet wijken.
(Ja, zelfs DWDD.)
Ga toch fietsen!

Gisteren de Sonja Barend Award:
Mariëlle Tweebeeke.
Terecht vond Sonja:
"Ik hoorde alle vragen
die ik wilde horen!
Ik hoefde niet naar het scherm te gillen!"
En dat is bij een discussie-praatprogramma heel wat!

Pauw&Witteman kunnen mij ook vaak naar
het scherm laten gillen.
Ik moet van mijn vrouw
vóór 11 uur 's avonds
mijn pantoffels uit doen.....
Ook wil ze dat ik morgen
naar de Media-Markt ga
voor een tweede scherm
Jan Mulder: "Huwelijk om het geld, dát werkt"
OK, slaat nergens op,
maar ik moest wel lachen.
 

Nog even Pauw&Witteman:
Jeroen: "Vanmorgen zijn we allemaal wakker geschrokken vanwege een grote kunstroof."
Nou; egnie!
Kunst is zeer belangrijk.
Voor de geest, schoonheid.
Maar
dat is niet de reden dat ze kunst stelen.
Het gaat enkel en alleen maar om.....jawel:
GELD.
Eigen schuld!
KUNST is
belegging, investering,
LUCHTBEL!

Een schilderij is geen 10 miljoen waard.
(de 7 gestolen werken zijn
tussen de 50 en 100 miljoen waard.)
Ja, alleen omdat een gek het ervoor geeft.
Waarom doet een idioot dat?
Omdat hij méér geld kan verdienen, als
hij het weer gaat doorverkopen.
Krokodillentranen!

Het lijkt de huizenmarkt wel.
Koop een huis om te wonen.
Niet om meer geld aan over te houden.
Want:
je koopt een huis voor 3 ton
verkoopt het 10 jaar later voor 4 ton.
Joepie: één ton winst,
maar......
alle huizen zijn in die 10 jaar
procentueel gezien evenveel duurder geworden.
Je zult toch weer ergens moeten wonen.
(of je bent dood.)
Je zult dus voor je nieuwe huis
één ton méér moeten betalen.
Ja, dan heb je een flinke winst gemaakt....
luchtbel!

België.
Gemeenteverkiezingen.
Bart de Wever wint.
Wordt burgemeester van Antwerpen.
Waarschijnlijk. Maar hij
gaat voor het premierschap.
"Zeker en Vast."
Filip de Winter verliest,
terwijl hun programma's niet veel verschillen.
Ze willen allebei een splitsing van België.
Filip DeWinter geeft het "cordon sanitair" de schuld.
Maar ik las dat dit juist bewijst
dat een cordon-sanitair niet werkt.
Vlaams-Blok/Belang werd alleen maar groter.
Zo'n cordon-sanitair werkt pas als er een alternatief voorhanden is. Dat is nu dus Bart de Wever.
Ze (Pauw&Witteman) lieten een kort fragment zien van een debat tussen DeWever en DeWinter.
Witteman tegen Dewinter: "meneer Dewinter, hij overtroeft u!"
Maar wat er echt gebeurt is dat
Dewinter beleefd wacht tot De Wever is uitgesproken.
Hij doet wel pogingen tot interruptie:
Even "Eh" of "Maar" of met de vinger omhoog,
maar hij kwam er niet tussen.
Weer een slecht voorbeeld, (redactie P&W?)
om iets duidelijk te maken. (dubbel stom, dus)
Gelukkig had ik mijn pantoffels net uitgedaan.

En dan nu
TADAAAA!!...
de heilige
Steve Jobs
Want dat is hij.
Jatoch? Niedan? nou: Egnie!!.

Wat hij heeft gedaan is,
hetzelfde als Bill Gates trouwens,
de zeer gebruiksvriendelijke lay-out
van Atari en Amiga pikken:
een muis en icoontjes / mapjes.
Door de MS-dos gebruikers minachtend
"plaatjes prikken" genoemd.

(Bij MS-dos moest je "commando's
intypen om de computer
iets te laten doen.
Hele lijsten met woorden moest
men uit het hoofd kennen.
Examens en diploma's kon men behalen.
En trots!)

Zitten die amateurs met een muis
direct in het programma door
simpel een icoontje aan te klikken.
"belachelijk. Daar is toch niks aan!"
Geen eer aan te behalen,
geen macht mee uit te oefenen...."
Maar - wij amateurs,
ik heb ook met Atari en Amiga gewerkt -
vonden het wel
lekker makkelijk zo:
Je kon de computer direct gebruiken
waarvoor je hem wilde gebruiken:
een tekst schrijven, een muziekje maken,
een spelletje. Een kind en de was.

Wat is daar nou mis mee?
Bill Gates en Steve Jobs
zagen dat en....
stalen dat en......
dát wordt dan geniaal genoemd......
Ja, EGNIE, m'n reet:
Diefstal! Dat is het. Crimineel.
Dat je daar stinkend rijk mee wordt, bewijst:
Misdaad loont.
Niemand - die meer dan een miljoen heeft -
is daar eerlijk aan gekomen.

Vind je dit onzin?
Noem mij één voorbeeld.
Kom maar op,
Iedereen denkt, dat
als je niet rijk of succesvol bent,
je een loser bent.
ik durf te stellen:
een loser is tenminste geen dief!
Hij is hooguit naïef.
Dat is nog geen misdaad.
Tenminste; nog niet. Komt nog wel.
Maar pikken is blijkbaar ook geen misdaad.
Je wordt zelfs "heilig verklaard."
Wie moet nou de schade gaan herstellen?
Wij, de naïeve sukkels.
Kiekeboe;
daar ben ik weer!

Shit!
Nu al tijd?
Lijkt wel korter.
Ohja: voetbal. Tuurlijk.

Tip voor de voetbaldeskundigen:
De club met de grootste schuld wint.
Neem nou Spanje:
Ja, ja, daar komen "egwel" de beste voetbalclubs vandaan.
Ze winnen alles.
Maar hoe zit het ook alweer met de
schulden van deze clubs en
volgens mij heeft Spanje ook een enorme staatsschuld.
Gaan de voetbalclubs de staatschuld helpen op te lossen?
Jatoch? Niedan? nou: Egnie!!.
Kiekeboe;
daar ben ik weer...

tot morgen,
RFTS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten