maandag 16 december 2013

Bacaret (#1)

Langzaam dimt het zaallicht. Het murmelt nog een beetje na. Even is het pikkedonker. Plotseling een felle lichtbundel waarin een man het podium op loopt. Natuurlijk.....:  
                                                A P P L A U S ! !

Zo!
En dat alleen al voor het komen.
Viel wel mee hoor, die files.
Ik hoop dat het iets minder enthousiast is als ik wegga.
'kHeb meegemaakt, dat ze al gingen staan.
Onbeschoft.
Niet dan?
                                                  Gaat op een stoel zitten.
Nu moet ik dus een verhaal vertellen.
Is mij verteld althans.
Liefst grappig.
Of hilarisch
Voor jullie dan.
Ik ken het verhaal dan al.
Dan is er dus niet veel meer aan.
Voor mij dan.
Daarom
vertel ik een verhaal,
dat ik nog niet ken.
'Kzit hier ook voor mijn lol.

Overigens:
Geen slechtere timing denkbaar.
Afgelopen week was de week van de mislukte grappen:
Goldon, nummel achtendeltig met lijst. "Sulplize"
Waarop Youp hem vrolijk een vrolijke reetridder (leetliddel) noemt.
Om allebei kan of wil Maxim Februari niet lachen. Het is of elitair of plat.
Ben je plat, lach je om Gordon, ben je elitair, lach je om Youp.
Simpel toch! Is voor sommigen wel lastig kiezen.
Maar zij of hij heeft wel vaker problemen met kiezen.
Niet de grap, maar de maker maakt de grap grappig.
Jack Spijkerman is niet zwart maar wel dom.
Silvia Witteman vertelt graag een Holocaustmopje aan Leon de Winter.
Onno zoent. Albert is volwassen.
Een analfabete blindetolk. 
Kankerfilmpjes, na één dag al terminaal.
Kortom: elke grap viel verkeerd deze week.
Alleen Youp wordt daar vrolijk van. Uiteraard.
Geen grappen, dus. Levensgevaarlijk.
Daar ga ik me niet aan wagen.
Humor is dodelijk.

Moraal dan?
Dat kan echt niet meer.
Zo jaren 60.
"dan ben je zo'n moralist..."vinden alle cabaretiers.
Hooguit Freek, Nigel, beetje Youp en Theo.
Doe maar gewoon, dan ben je al Teeuwen genoeg.
Wil je iemand afmaken, noem hem moralist.
Moraal is dodelijk.

Gevoel? Tranen?
Het is geen televisie.
Gelukkig heb ik geen gevoel.
Voor humor.
"Gevoelige humor"
bestaat dat?
Of is humor altijd gevoelig?

RFTS


Geen opmerkingen:

Een reactie posten