dinsdag 15 december 2015

Wet op Wapens

Met al die "shootings" en aanslagen barsten de discussies weer los:
Bezit van een wapen verbieden of juist toestaan? 

Toestaan zelfs aanmoedigen: "Iedereen moet zich kunnen verdedigen."

Als in de Bataclan iedereen een wapen zou dragen, zouden de terroristen veel eerder onschadelijk zijn gemaakt. Zit wel wat in natuurlijk.
Omdat niemand een wapen had, konden de terroristen ongehinderd hun gang gaan. Zit wel wat in natuurlijk.
Als niemand een wapen mag bezitten en het ook steeds moeilijker, liefst onmogelijk wordt gemaakt er een te kopen, zouden die schutters niet zo makkelijk aan wapens kunnen komen.
Hier zit niet zo veel in lijkt mij: op de zwarte markt is het niet zo moeilijk. Kost wat meer geld en moeite.
"Wat zegt u? De zwarte markt verbieden? Geniaal!"

Dit schiet lekker op zo. (Sorry; onbedoeld.) Deze puur rationele discussie gaat dus niks oplossen. Remise.
Op internet worden discussies vaak beargumenteerd met het heen en weer sturen van lijken-lijstjes. Ja echt: welke wapenwet maakt de meeste doden?

MAAR
laat ik het eens van een andere, "gevoelsmatige kant" bekijken:
Het sociale leven met al zijn emoties, achterdocht, angst, argwaan, ontspanning, paranoia, onzekerheid, gezelligheid, irritaties, etc.....
Zeker, er zullen mensen zijn die van een wapen op zak juist zelfverzekerder worden. Maar dat werkt niet altijd positief. Sommigen grijpen juist sneller naar hun "stoere fallus" om hun argumenten kracht bij te zetten.


Stel
je zit in een volle trein en je weet dat iedereen een wapen heeft. 
Je weet ook dat er maar één gek tussen hoeft te zitten die kan flippen omdat bijvoorbeeld zijn vriendin het net heeft uitgemaakt. "Wat kan het mij schelen, a.k.a. WTF!" en hij geeft de hele coupé een rondje met zijn wapen. Ja, hij zal ook eerder onschadelijk worden gemaakt. 
Maar met dit in ieders achterhoofd, zit je dan nog wel relaxt, ontspannen in de trein? Ik vrees dat iedereen behoorlijk opgefokt in de trein zal zitten. Er hoeft maar iemand op andermans tenen te gaan staan en HOPPA! de kogels vliegen je om de oren. Het Wilde Westen. (Hoe vaak kunnen en zullen de treinen dán op tijd zijn?)

Dit lijkt mij van kwaad naar erger. Van de drup in de regen. Elke medepassagier is een potentiële dreiging. Daar moet ik toch niet aan denken. Ik zou er zelf zenuwachtig van worden. Schitso, paniekerig. En in blinde paniek zie ik mezelf plotseling als een dolle in het rond zwaaien met mijn "veiligheidsgarantie"....
Nee, niet voor lang, da's waar. Maar doordat de trein (nu weer) vertraging heeft, wordt een ander daar weer zo pissig om, dat hij .....
nou ja; u hebt een beeld. Toch?
Kijk anders even naar een lekkere "ouwerwetse knoer-knal-wild-west-film".

En
het zijn uiteindelijk toch mensen die de trekker overhalen. 
Heb ik daar misschien te weinig vertrouwen in? Ik denk het. 
Probeer volwassenen maar eens op te voeden.

RFTS


Het probleem is natuurlijk niet om te lachen, maar ik lag in een deuk: The Daily Show, met 
John Oliver's Gun Control #1
John Oliver's Gun Control #2
John Oliver's Gun Control #3




Geen opmerkingen:

Een reactie posten