zondag 1 juli 2018

Slavernij afschaffen: FEEST!

155 jaar geleden werd de slavernij afgeschaft.
Dat moet gevierd! 
Natuurlijk! En flink! Hoppa! Feesten!

Naast 5 mei, Bevrijdingsdag, kunnen we net zo'n feestdag maken van 1 juli.
Nationaal! Hoewel, Europees! Wat zeggik; wérelds! 
Misschien met Vrijmarkt net als Koningsdag erbij? Of is dat dan weer raar? 
Lamaar. De details doen we later wel.
We gaan voortaan feesten op 1 juli!

Tenminste...
zou je denken.
Althans, zou IK denken.
Maar ik vond die herdenking helemaal niet zo feestelijk.

Wat een zeur- en zuurpieten (witte hè). 
Wedstrijdje "Wie was het allerzieligste slachtoffer"?. 
En wie ook maar een beetje blank leek, was de schuldige. 

Maarre, da's toch een dik vet vooroordelen? Da's toch pure discriminatie? 
Nee, volgens Gloria Wekker kunnen negers NIET discrimineren. Blanken doen dat ALTIJD.
Handig.

                              



Maar goed, ik vond het dus géén feest, maar een sjaggerijnige, zure, dag van verwijten.
Was dat geen betere naam: "Dag Van Verwijten" ?

Ach, ze kunnen ook niet feesten hè, die pigmentbedeelden. 
(Die term heb ik niet verzonnen, hè!)

Volgens de Rotterdamse burgemeester Achmed Aboutaleb moeten wij onze excuses aanbieden.

Wie is "we"? 
Ikke? Oosmoeder? Oosvader? Mijn Oma?

Hij zal toch niet de moslims bedoelen? 
Zou kunnen: die hebben tenslotte geen 400, maar 1300 jaar in slaven gehandeld. 
Nog steeds!
(Moslims, de Voldemort van de werkelijkheid, dus dat zal wel niet.)

Volgens een geïnterviewde bij het acht-uur-journaal 
(op 01'50", een grote man met rastahaar en een uniform (?) vol bling-bling (?) 
moet het niet alleen bij woorden blijven.

"Op het moment dat je het hebt over excuses, zullen er ook daden moeten volgen..."

"Wat nog meer dan?", vraagt de journalist.
Dat was even schrikken, twijfelen en stotteren,
maar toen kwam het "hoge woord" eruit: er moet betaald worden!
"...en daden...dan hebben we het ook over...economische en wetgeving..."
want wordt dat niet gedaan, dan gebeurt er niets (?) alleen maar mooie woorden.


Een andere geinterviewde zei terecht dat er geleerd moet worden.
We moeten leren van onze geschiedenis. 
Terecht!
Ik merk alleen dat de "afstammelingen van de slaven" zelf de geschiedenis ook niet echt objectief  bekijken en ervan (willen) leren.

Tja, die excuses...
Zo te zien moet ik ook maar eens wat meer gaan eisen. Ik blijf ook een watje hè.
Dus:ik zit te wachten op excuses van Ahmed Aboutaleb aan mijn moeder.
Ik zit te wachten op excuses van de regering aan mijn vader.
Ik zit te wachten op excuses van heel veel grote multinatioanals aan ...och, aan WIE NIET?
Doe mijn oma en opa er ook maar bij.
En mijn overgrootouders.
Weet je wat, mijn zussen, mijn broers, mijn ooms, mijn tantes,
doe onze héle familie maar!

En ik ook!

Excuses van de onderdrukkende regeringen, die eeuwenlang (begon al diep in de middeleeuwen) enkel deden wat de Bovenbazen hen opdroegen:
onderdruk en zuig het grauw, het plebs maar uit. 
Wat nou "het leenstelsel is afgeschaft"

En natuurlijk bakken geld van de katholieke kerk, de klerus
want - godgloeiendenakendenondejuuu - wat hebben die 
bijna vanaf het jaar nul al
veel levens verpest.
Het leven van mijn hele stamboom was een ware hel alvast vóór de dood.

En geld natuurlijk!
Anders wordt het weer veel mooie woorden, maar geen daden
en heb je hebt geen klote aan: van mooie woorden kan ik niet eten.

Trouwens 
als ik zo eens aanzie hoe de "slachtoffers van de slavernij" dat doen,
heb ik ook wel recht op een paar flappen.

Wat is mij allemaal niet ontnomen.
Tijdens mijn leven hè! Niet 200 jaar geleden.

Ik wilde al vroeg gitaar spelen.
"Maak eerst je school maar eens af!" zei mijn vader. (Was ook geen geld voor trouwens.)
Tja, dat deed ik dus. Gehoorzaam.
Maar ik ontdekte dat ik met verbeelding, fantasie, inventiviteit, wel degelijk een instrument kon spelen zonder het instrument zelf. Drums!
De eerste keer dat ik achter een écht drumstel zat en met een band meespeelde was
gelijk voor een volle zaal! 

Doorzetten. Roeien met de riemen. Geen woorden maar daden. DOEN!
Creativiteit. Inventief. 
Maar vooral - en dát was mijn fout - NIET als slachtoffer gaan zitten zeuren en piepen.
Precies zoals die geïnterviewde Generaal Rasta op't journaal zei: er zullen daden moeten komen...

Mijn vrouw 
wilde als jong meisje al "juf" worden, maar 
zij was een meisje van arbeiders...
dus die "ging uiteraard" naar de huishoudschool. 
Al in de vijfde klas lagere school werden twee klassen geformeerd op basis van...afkomst! Zij was (is) echt superslim! Maar ja: arbeiderskind.
Van wie mag zij excuses verwachten?

Wat is ze uiteindelijk geworden? Onderwijzeres!
Niet door afwachten.
Niet door zuur zeuren.
Niet door anderen de schuld te geven.


En ik?

Ik was geslaagd! Hoppa! Elf weken vakantiewerk om een drumstel te kunnen kopen.
Ja, mijn vader probeerde nog: "maak nou eerst je studie af!"
Dat had ik al gedaan Pa! Deze keer hield ik vol. 
(Daar is lef voor nodig. In die tijd was streng opvoeden  gemeengoed.
Mijn vader zag uiteindelijk ook dat ik hem zes jaar daarvoor al had gehoorzaamd. 
Hij wist ook nog wat hij had beloofd en...

door zijn kneiterharde werken in 3 banen tegelijk kregen zelfs mijn ouders wat meer welvaart. 
Er kwam een tv, een auto en zelfs een telefoon. Ik kan me die momenten nog precies herinneren. 
25 jaar na het totale dieptepunt, het nulpunt, de totale vernietiging van heel Europa
werden al enkele vruchten geplukt van dit harde werken aan herstel, opbouw, een nieuwe toekomst voor de kinderen.

Nee, de Duitsers hadden zij nog niets vergeven. Dat zou te veel zijn gevraagd.
Vergeven deed de volgende generatie. Wij dus. 
Iedereen? Ja, bijna wel.
Hoe ik dat zo zeker weet?
Als de Duitsers goed voetbalden (tijdens EK-16 of WK-14) geven Nederlanders dat toe.
Dus geen excuses, maar de volgende generatie vergeeft.

Hoeveel generaties is de slavernij eigenlijk geleden?

Nog een vraag aan de Rasta Generaal: 
Over daden gesproken:  "Vallen en ...."  (vul maar in.)

Uiteindelijk heb ik nog 2 studies gedaan: 
een "voor mijn ouders", leerkracht, en "een voor mezelf", slagwerk op het conservatorium.
Nee, het was niet mijn ultieme wens, maar heb wel alles gecombineerd tot een druk en vol werkzaam bestaan.

Moet ik nu mijn ouders de schuld geven dat ik geen gitaar mocht spelen toen ik 11 was?

Volgens de slavernij-afschaf-vierders schijnbaar wel. Raar.
Mijn ouders waren ook maar een product van hun tijd.
Mijn grootouders? Was het hun schuld?
Zij gaven mijn ouders op hun 14-de verjaardag (geen leerplicht meer)
een wel een heel bijzonder cadeau:
een broodtrommeltje, een theefles en een overall.
"Gefeliciteerd! Ga maar met ome Cor mee naar de houtzagerij..."


Ik ga ook de afschaffing van de slavernij vieren
Ik eis ook excuses, genoegdoening, respect en natuurlijk geld. 
Anders zijn het alleen maar weer woorden. Lekker makkelijk. Maar iets doen? Ho maar!
Zoals gezegd: van mooie woorden kan niemand eten.

RFTS

------------------------------------------U P D E E T S ------------------------------------------------------






Vrouwen!
Mini, Inderdaad: Ik vergeet de vrouwen!



Meer slaaf, langer slaaf en vaak nog steeds slaaf 
kortom: "slaver" kun je het niet krijgen!


En meisjes
want met het onderdrukking van vrouwen kun je niet vroeg genoeg beginnen
Inderdaad: bij de jonge meisjes:

zoals

(02-07-2018)
Iedereen snapt dat de afschaffing van de slavernij 
niet leidt tot het afschaffen van de slavernij.
En wij westerlingen werken er gewoon aan mee hè. Schaamteloos!
Over sommige vormen van slavernij spreekt men niet. Dat is taboe. 
Nog steeds. Ja, in 2018!

Bouchra heeft het over het ontnemen van het recht om kind te zijn
naar aanleiding van dit vreselijke plan in Gent:
het organiseren van gewenningstraining voor jonge meisjes om zich te schikken in hun lot.


Volgens Moos Oliemans is er maar één winnaar die we helpen om kinderen te  onderdrukken. Ook weer n.a.v deze wet in Gent.
Lees ook vooral de kronkels die Decruynaere gebruikt om de onzinnigheid te verantwoorden.
Ach, de taal de taal de taal...je kunt er recht krom mee lullen.

Darya Safai stelt simpel: De hoofddoek staat voor "gehoorzamen"





De hele Twitter-tl 


Normaliseren 
is het toverwoord
De normalisering van het onderdrukken van vrouwen gaat gestaag:
Zelfs in een programma als RTL-Boulevard komt er een.
En zij is "Lifestyle expert" 
Hoe krijg je dit verzonnen? 



Ahmed Aboutaleb
wordt behoorlijk bekritiseert door...eh...tja, wie niet eigenlijk?

GeenStijl! Altijd leuk. (Vind ik) 
Daarom; nog maar een keer.
En dan nog een. Tenminste Bart Nijman. Hij vindt daar ook iets van.

Vooral de opmerking dat Aboe beter naar zijn "tweede of eerste vaderland" Marokko had kunnen kijken. Dat land is tien keer erger. Nog steeds! 

Afshin Ellian zegt er dit over.

Onderdrukte Vrouwen die terugvechten, terugDANSEN
met gevaar voor eigen leven hè!
En dan zitten ze nu te mellukku over iets van 200 jaar geleden.


Zit wel wat in toch:
Van wie komt Artikel 1 van de grondwet...?





Een geinige, originele ochtendgroet van Erik de Vlieger 





Leen Callender heeft heel veel moeite om "op te staan na te zijn gevallen" 
en als autonoom en zelfstandig mens verder door het leven te gaan.




Het gaat om deze DWDD uitzending.
Luister ter vergelijking naar Bart Nijman over de verdiensten uit slavernij (op 03'10")






(27-07-2018)
Maar is de slavernij wel afgeschaft?
Jeff Bezos is er de rijkste man van de wereld mee geworden.
Slavenhandel loont nog steeds.
Hoe triest.



En mocht je denken dat hij een uitzondering is?
Hoe naïef kun je zijn. Jammer.
Deze vrouw Sharmila uit Nepal is verkocht als huisslaaf in Dubai.


"Maid in Hell"
bewijst dat er nog steeds slavernij is.
(Hé, kijk nou, de handelaren zijn géén blanke mannen. Hoe kan dat nou?)




Sorry voor de slavernij, we zullen het nooit meer doen....


Ik hoorde laatst iemand een grap maken "dat ze blij mogen zijn dat wij ze slaaf hebben gemaakt"....
Ik vond dat een misplaatste grap.
Maar eh....nu lees ik dit:

                                          Leuke reacties ook.
Je kunt je natuurlijk altijd afvragen
van wie ze dat geleerd hebben...
Maar da's ook weer een racistische opmerking.
Ach, je moet zo oppassen.

(19-11-2018)
JAA!!
Er komt een Slavernijmuseum.
Geweldig! Kunnen we eindelijk ook eens zien en lezen dat slavernij er ALTIJD is geweest
en door IEDEREEN is bedreven en er zelfs NOG STEEDS is...

Tenminste, dat had leuk, informatief, interessant geweest,

maar op echte brede, objectieve informatie zit men blijkbaar niet te wachten.



(22-02-2019)

Jahaa
het pietenseizoen is allang voorbij
maar voor Sylvana is er altijd wel wat te zeiken
ook al is het nog zo onterecht.

Daarom nu alleen de korte versie: een open brief aan Sylvana Simons.


En die brief is niet mals.



Charlotte Simons
ging met "de beste bedoelingen", die arme, zielige negertjes helpen.
Ja, H E L P E N...






Lees hier haar draadje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten