zondag 30 maart 2014

Beste meneer de Hond,

Naar aanleiding van uw re-tweet,
naar aanleiding van mijn vorige blog,
heb ik onze “onderwijs-deskundige” gevraagd het een en ander goed onder woorden te brengen.


Differentiatie in de leerstof is noodzakelijk, daar mogen we het over eens zijn.
Elk kind een eigen leerlijn is wellicht het andere uiterste.
In de praktijk is ook gebleken dat met uiterst homogene niveaugroepen de zwakkere leerling zich niet meer kan optrekken aan sterkere leerlingen en dat het gevaar bestaat dat de ontwikkeling niet meer optimaal is.

Tablets zijn een handig middel om differentiatie in de verwerking vorm te geven.
Hoe wordt op een ipad-school de instructie vormgegeven?
Een kwalitatief goede instructie van de leerkracht is van de grootste waarde.
Daarnaast is het ervaren van groepsactiviteiten van groot belang, ook dat kinderen ervaren dat iedereen verschillend is, met alle sterke en zwakkere kanten.
Het leren omgaan met die verschillen is een waardevolle ervaring, die vormend is voor de toekomst.
Het is dus zaak om een goede balans te vinden. Doorslaan naar een uiterste is niet wenselijk. Alle ontwikkelingen kritisch volgen is daarom van het grootste belang. Van een middel een doel maken is kortzichtig.

Ontwikkeling van het jonge kind.
Peuter en kleuter exploreren de wereld in de driedimensionale realiteit.
Alle ontwikkeling start vanuit het eigen lichaam.
Lichaamsbesef en hoe dat eigen lijf zich verhoudt tot de buitenwereld.
Letterlijk grijpen, betasten, voelen, bewegen, kruipen, afstanden ervaren,Hoogte, diepte etc etc.
Deze ervaringen zijn nooit te vervangen door het platte vlak. Laten we deze essentie nooit vergeten.
Te vroeg een tablet gaan inzetten is een grote valkuil!!!

Tot zover onze deskundige.

Nog even dit:
Heel goed dat er wordt nagedacht, gewerkt en geïnvesteerd aan het verbeteren (het woord “updaten” lijkt mij wel toepasselijk) van het onderwijs. Noodzakelijk! 
Maar waarom dit verbinden aan één product? Ik kan geen andere reden bedenken dan dat dit een simpele manier is om grof geld te verdienen. En alweer over de ruggen van degenen die optimale bescherming nodig hebben: kinderen. OK, als het om kleding, speelgoed, e.d. gaat, maar onderwijs aan kinderen mag nooit verbonden zijn aan een commercieel instituut.
Ik meen overigens de laatste tijd wel een verschuiving waar te nemen in uw bewoordingen in de media. Ook u heb ik al enkele malen horen zeggen dat het een hulpmiddel is. Een positieve verschuiving wat mij betreft.
Maar noem het dan ook in Jobsnaam geen Steve Godsschool. Hoewel, ik geef toe dat een “Hondschool” of een “Tabletschool” ook niet lekker bekt.

Stimuleren van het gebruik van moderne technieken en apparaten die het onderwijs kunnen verbeteren, is alleen maar geweldig en noodzakelijk wil het onderwijs aansluiten op de maatschappij waar de kinderen in leven. Maar tegenwicht bieden aan maatschappelijke tendensen is ook een taak van het onderwijs. Kinderen moet ook geleerd worden wat de gevaren kunnen zijn van roken, alcohol, onveilig vrijen, liegen, egoïsme, enzovoort. Vanzelfsprekend moet het onderwijs ook aandacht besteden aan de mooie, leerzame, leuke mogelijkheden die onze samenleving te bieden heeft, zoals samen spelen, lekker kletsen, sporten, muziek, film, eten, drinken, liefde, inderdaad; ook weer teveel om op te noemen.
Wat mij betreft is de steve Jobsschool eenzijdig. Té eenzijdig.
Met de iPad kan veel, maar niet alles.


RFTS en Osaaske.



(02-11-2016)


Nau meneer de Hont, doe dat dan ook maar met die d/t/dt 





(24-04-2018)

Zoals alles: de goeie dingen bewaren, de slechte (eenzijdige, overdadige) zaken vermijden.
Zo moeilijk kan het niet zijn.

Laat de laptop in de tas en neem een pen op tafel...






1 opmerking:

  1. Maar hoe heb je je mening gevormd over hoe het op de school toegaat? Wat ik vooral lees is reageren op karikaturen van wat wij aan het doen zijn, En wie daar de grootste karikatuur van maakt is Joke Hermsen,

    De Ipad is een geweldig middel om de doelstelling die een basisschool heeft/zou moeten hebben mee te helpen waar te maken. Maar dat betekent niet dat de kinderen de hele dag met een iPad bezig zijn. Of dat allerlei andere zaken rondom sociaal-emotionele ontwikkeling niet aan de orde komen. Ik denk dat er juist meer mogelijkheden zijn.

    Het effect van een leermiddel waar de kinderen zeer enthousiast over zijn en graag tijd en energie aan besteden, gecombineerd met een individueel ontwikkelingsplan gebaseerd op hun talenten en mogelijjheden blijkt in de praktijk heel goed te werken, zoals de feedback is van onze scholen/leerlingen/leerkrachten/ouders.

    Deze directeur van Digitalis verwoord prima wat het positieve effect is van deze aanpak en het feit dat degenen die het van dichtbij zien graag willen omschakelen: http://bit.ly/1fBDm6e
    Iedereen die op bezoek komt bij Digitalis of in Sneek is positief en zegt "ik was sceptisch, maar wat ik hier zie.....:"

    Wat ik vooral lees uit reacties van jou en ook van de andere criticasters dat ze reageren op een beeldvorming die vanuit reacties in media tot stand is gekomen, van mensen die zich niet of amper hadden verdiept in wat we wilden.

    En die ik trouwens ook nog niet op bezoek heb gezien in de scholen, waar ze nu een half jaar al kunnen zien hoe het in de praktijk gaat.
    Ook Joke Hermsen niet. Want het zou eens zo zijn dat wat ze in haar eigen fantasie heeft gecreeerd en de boer mee opgaat niet gedekt wordt door de werkelijkheid.

    Hier staat beschreven hoe de aanpak van onze scholen is :
    Opzet:: http://tinyurl.com/O4NT-manual-NL
    Uitvoering: http://tinyurl.com/O4NT-organisatie-NL

    En die flauwe vergelijking die je had staan met inktpod, ganzeveer en dergelijke sloeg ook nergens op. Als je bij een bepaald doel een ingrijpende verandering van het middel tot stand brengt dat forse gevolgen heeft voor je aanpak dan gebruik je dat ook in de naamgeving. Neem bij voorbeeld "electrische auto". Doel blijft hetzetlfde (je handig verplaatsen), maar dat doe je dan elektrisch en niet meer met benzine en dat gebruik je in de omschrijving.

    De wijze waarop wij de iPad op school gebruiken (natuurlijk als middel) maakt een aanpak mogelijk, die zonder het gebruik van iPad of tablet niet mogelijk zou zijn.
    Ook dat wordt volledig bevestigd door besturen, directeuren en leerkrachten van de scholen die actief zijn met onze aanpak. Individuele ontwikkelingsplannen die je samen met ouders, kinderen en leerkrachten maakt en uitvoert zouden in de praktijk alleen kunnen met een veel groter aantal leerkrachten (zoals bij het speciale onderwijs), maar niet bij het reguliere onderwijs. En dat is nu wel het geval.

    Ik blijf het triest vinden als de "onderwijsdeskundigen" en "filosofen" met hun heftige kritiek nog niet gebruik gemaakt hebben van de mogelijkheid van de open dagen of anderszins om een van de scholen te bezoeken. Gelukkig heeft de voorzitter van de PO-Raad en politici als Buma, Roemer en Van Meenen dat wel gedaan en die reageren allemaal (heel) positief.

    En na de zomer zullen in Nederland meer dan 20 scholen actief zijn met onze aanpak, nog los van de grote belangstelling uit het buitenland.

    Teveel mensen laten zich leiden door nostalgie en romantiek, waarmee ze de jeugd van nu tekort doen.

    BeantwoordenVerwijderen