donderdag 26 juni 2014

Dialoog met moslims

We kunnen natuurlijk allemaal wel
lelijk, verongelijkt, beschuldigend, denigrerend, verontwaardigd, opruiend, populistisch, minachtend, spottend, honend, beledigend, vloekend en tierend
gaan lopen doen tegen de moslims,
zoals de moslims tegen ons doen,
maar dan wordt het niks.
Da's geen dialoog.
Brabanders noemen dat “Kwèèkûh en bloazûh”.
Maakt een hoop herrie, maar dat doet een kapotte auto ook.
Ik denk dat er een oplossing is: dialoog.

Zeg je dialoog, dan zeg je Twitter. Toch?
Dus heb ik een paar moslim-twitteraars opgezocht.
Hoe? Simpel: accounts met arabische krulletjes, veel Engels, “verheven” titels en Inshalah, akbar en allah met veel meer a's erin dan wij gewend zijn. 
Dat was snel raak. Functioneert goed dus die democratie. Zelfs de grootste tegenstanders van de democratie mogen dat verdedigen, zeggen, propageren en dat kan alleen dankzij datgene wat ze verafschuwen, haten, willen vernietigen. 
Wat een systeem, hè? Je kan het niet eens misbruik noemen.
Zonder democratie en natuurlijk de techniek zouden de moslims nog steeds geïsoleerd op een kluitje in een snikhete woestijn zitten. Maar een bedankje, ho maar. Zij eisen zelfs dankbaarheid en respect van ons. Wat natuurlijk niet kan: respect kun je verdienen, krijgen, maar eisen: nooit!.

Twitter dus:
Lukraak volgde ik een tweetgesprek tussen
TweetsIslaamNL” ( @Dawahformankind) en HijDieHetWeet (@Hijdiehetweet)
TweetIslamNL eindigde met “.......bokskills op je neus”

Ik ging me er ook maar eens mee bemoeien door te twitteren:
en ja hoor......daar ist kinderlijke dreigen weer. "bokskills op je neus"
en voegde een link toe van mijn vorige blog "ja, maar"

TweetIslamNL had deze blog even later schijnbaar gelezen, want:
"wat zeg jij nou weer kleine kindje dat je bent? provocatie doe je om de boel te laten escaleren”

Voor mijn reactie had ik 3 tweets nodig:
Jammer dat je begint met schelden. Ik probeer duidelijk te maken dat men religie misbruikt om verschrikkelijke dingen te doen. Ze WETEN diep van binnen dat ze iets verschrikkelijks fout doen. Maar net zoals kleine kinderen "Ja, maar..." zeggen, zeggen gelovigen "God wil het...” (“In naam van God”)

@RoeftanJalon @Dawahformankind @Hijdiehetweet "Wat doen we volgens jou fout dan?"
Pff....dat wordt een hele lange twitterketting. Vandaar dat ik mijn antwoorden maar in een blog heb gezet. Overigens TWEETISLAMNL en JUNDULLAAH als ik het woord “jullie” gebruik en je voelt je niet aangesproken, dan bedoel ik “extremistische, fanatieke, molims”.

TWEETISLAMNL”: “wat zeg jij nou weer kleine kindje dat je bent? provocatie doe je om de boel te laten escaleren 1/2”

...noem je mij een klein kindje? “Ja, maar...... “
Sorry, moest deze even inkoppen.
Dat jij mij moet beledigen, was niet mijn bedoeling.
Ik heb geprobeerd om juist NIET te provoceren, maar duidelijk te maken dat
religie vaak wordt (mis)gebruikt als excuus om voor zichzelf en anderen de meest verschrikkelijke misdaden te rechtvaardigen. Een smoes om de eigen driften en lusten te kunnen botvieren en niet in toom te hoeven houden. Een verheven reden om de ego strelen en te zien schitteren.

Ik bedoel ALLE RELIGIES! Dus christenen, Joden, moslims.
Hindoes en boeddhisten iets minder. Waarschijnlijk omdat zij een levensvisie verkondigen en geen “God + Gebod”. Hoewel ik in de Volkskrant (zat. 21-06-14) las over de BBS = “Boedhistische Kracht Groep”, een gewelddadige groepering in India, die zich nu ook gewelddadig tegen moslims keert. Het zijn net mensen hè, die boedhisten.
Overigens mocht ik (willen) provoceren, dan is dat niet om “de boel te laten escaleren”, maar om het denken te stimuleren. “Out Of The Box”, “De andere kant van de medaille te laten zien”. “Het vastgeroeste stramien los te wrikken”. Ja, dat kost energie en doet zelfs pijn, maar dat valt in het niet bij de pijn die godsfanaten veroorzaken. Ik gebruik liever mijn hoofd, dan dat iemand het afhakt.
Het zou toch ook vreemd zijn om minder geweld te willen bereiken door een middel te hanteren dat juist meer geweld als gevolg zou hebben. Ik ben toch niet gek?

JUNDULLAAH”: Wat doen we volgens jou fout dan?

Laat ik proberen duidelijk te maken wat ik denk dat de fanatiekelingen van ALLE godsdiensten “fout doen”:
Religieuze mensen die vinden dat zij (altijd) gelijk hebben, mogen dat vinden en zeggen. Dat recht heeft iedereen in een democratie. MAAR.....
als deze fanatiekelingen anderen gaan DWINGEN hetzelfde te denken en te doen als zijzelf, verspelen ze dit recht op vrijheid van meningsuiting en eigenlijk ook de vrijheid van godsdienst. Vrijheid moet van 2 kanten komen.

Vind je dat je WEL anderen kunt, mag dwingen, dan begrijp je volgens mij de essentie van godsdienst niet. Alle “heilige boeken” zijn bedoeld om de mensen een beter individueel en sociaal leven te kunnen laten leiden. Het geeft adviezen, inzichten, wijsheid zo je wil.
Godsdienst is gemaakt, verzonnen door mensen. 
Als je er zoals jullie vanuit gaan dat er een Schepper, een God bestaat, dan waren deze boeken er al vóórdat er mensen op aarde leefden. Maar daar is geen enkel bewijs voor. Maakt niet uit; iedereen mag het geloven. Net zoals iedereen het niet hoeft te geloven.
Als je overigens zegt zeker te weten dat God bestaat, geloof je dus niet meer.
Godsdienst gaat om god. Maar die heeft zelf nog nooit iets geschreven. In geen enkele godsdienst. Altijd zijn de heilige boeken via, dus door mensen geschreven. Da's raar. Zeker als het om zo'n belangrijke boodschap gaat. Ik bedoel; een boodschap als “2 broden, een pond kaas en een karnemelk” kun je door een kind laten halen. Maar het antwoord op vragen als “wat is de zin van ons leven?”, “Wat gebeurt er na de dood?”, et cetera, da's toch andere koek. Daarover zou een verantwoordelijke god toch heel duidelijk moeten zijn. Maar dat is hij dus helemaal niet, gezien de vele, vele stromingen die er van één geloof zijn. Protestanten, katholieken, gereformeerden, soennieten, sjiieten, om er maar een paar te noemen. Allemaal hakken ze elkaar de hersens in omdat ze denken dat er andere boodschappen op het lijstje staan. Ik weet zeker dat god dit nooit bedoeld kan hebben, anders....

Ik laat het hier even bij.
Wordt zeker vervolgd.
RFTS

2 opmerkingen:

  1. Zo Roeftan, hier ga je heftige reacties op krijgen. Maar wat je probeert duidelijk te maken word volgens mij wel duidelijk: sommige (!) gelovigen gebruiken hun godsdienst als excuus om te handelen vanuit die godsdienst en daarmee doen ze verschrikkelijke dingen. Mensen vermoorden, verminken, verkrachten, et cetera, allemaal in de naam van God. Maar dan is de vraag: heeft God of de godsdienst dit zo bedoeld? Jouw redenering is: nee dat heeft God niet zo bedoeld, als God al bestaat, het is de mens die een interpretatie geeft aan God en godsdienst.
    Opvallend is de Tweet waarin hij stuurt 'Laat ons zodat wij jou laten'. Ik neem aan dat hij met 'zodat' 'zoals' bedoeld, maar dat is nu juist wat sommige gelovigen niet doen: ze vinden hun godsdienst en dus zichzelf superieur aan de niet-/anders-gelovigen en willen hen bekeren/wegwerken.

    Heb ik je blog zo goed begrepen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie.
    Ja, je hebt het heel goed begrepen. Vooral je laatste zin onderschrijf ik volledig.
    Ik had de tweet "Laat ons zodat we jou laten" ook als een dreigement kunnen opvatten, maar ben van het positieve "zoals" uitgegaan. "Een moslim mag een ander niet toewensen wat hij zichzelf niet toewenst..." dat is dus echt een vers uit der Koran. (vergelijk: "wat u niet wil dat u geschiedt.....)
    Nee ik denk niet dat de reacties heftig zullen zijn. Dan hebben ze het niet begrepen. Ik wil duidelijk maken dat het moslim-probleem al zo oud is als de mens zelf. Het misbruiken van god+godsdienst al zo oud als het bestaat.
    Dat superioriteitsgevoel hadden de inquisiteurs ook: zij zeiden dat zij het ook vervelend vonden, maar zette hen op de brandstapel "voor hun eigen bestwil": zo kon de veroordeelde "gereinigd voor god verschijnen..."
    En inderdaad: dat kan god nooit bedoeld hebben. Denk ik. Zoiets onbenulligs is hem totaal onwaardig.
    Internet kan helpen om ideeën, inzichten snel en direct te verspreiden. Dus misschien, heel misschien wordt deze wereld een beetje, een heel klein beetje leefbaarder. Pfff hopelijk.

    BeantwoordenVerwijderen