vrijdag 13 juni 2014

Moslimcultuur

Ik kom nogal eens 's avonds na tienen thuis van mijn werk. Beetje nieuwsjunk ben ik wel. Mijn avondje tv-kijken begint dan met pownews, PenW en DWDD. Vaak kan ik me niet inhouden, zit ik te stuiteren op de bank over wat ik zie en hoor.
Van mijn vrouw moest ik altijd eerst mijn veters vastmaken voor ik de tv aanzette. Nu heb ik twitter gevonden. Scheelt een platte buis per week. En is nog vaak lachen ook. Hilarisch zelfs. Dat vermindert mijn ergernis. Want ja, ik erger me wel eens. Soms. Vaak. Heel vaak. Bijna altijd. OK ok; ALTIJD! (Moet ik daar iets aan gaan (laten) doen misschien?)

Woensdag 11 juni zat bij KvdB Arnold Karskens over de opmars van de ISIS die de helft van Irak al zo'n beetje had ver(her)overd. Arnold zei ook dat het Westen niet zonder schuld was. Hij eindigde zelfs met de woorden: "We maken het alleen maar erger."

Edgar van Oostrum twitterde:
Nee Karskens, debiel! WIJ CREËREN DIE MONSTERS NIET!

Waarop ik reageerde met:
Armoede daar voor groot gedeelte aan het Westen te wijten. Wapenindustrie verdient bergen. US-army voelde als BEZETTERS in Irak

Edgar weer:
Onzin. Grote delen MO zijn al eeuwen straatarm. Wat daar gaande is valt niet met onze deftige sociale modelletjes te duiden

IK:
Klopt gedeeltelijk. ze krijgen nu geen mogelijkheid om er iets aan te doen. Maar; wat is er volgens jou gaande dan?

Edgar:
Kom ik morgen op terug... eerst pitten...

OK dan.....ben benieuwd....zal.....sorry,....maar ik bleek bevooroordeeld, want
de volgende dag kreeg ik inderdaad van Edgar van Oostrum een uitgebreide tweet. “Uitegebreide tweet? Kan dat? Ja, dat blijkt via “TwitLonger” (klik op de link.)
Wist ik ook niet, maar dat is wel leuk: je stuurt een tweet en via een link kun je een langer bericht lezen.
Uiteraard heb ik Edgar voor deze serieuze reactie bedankt. (via een normale korte tweet.) Ik vond zijn “Longtweet” zo interessant, dat ik zijn betoog (cursief) hieronder heb gezet met mijn reactie, gedachtes, opvattingen, kritieken en veel vragen.

(Edgar:) Om terug te komen op gisteren (11-06-2014).. Ik denk niet dat de standaard Hegeliaanse geweld-is-een-gevolg-van-sociale-vernedering-verklaring opgaat voor Islamitische landen. Die verklaring snijdt namelijk alleen hout *binnen* een-en-hetzelfde culturele frame. Wij kijken naar deze landen met *ons* idee van wat 'vernedering' inhoudt, en trekken de conclusie dat deze mensen zich dus ook wel 'vernederd' zullen voelen. Ik denk niet dat dit zo is.

(Ik:) In opstand komen tegen armoede, is dat Hegeliaans?
Jij maakt dus duidelijk een onderscheid tussen mensen uit Arabische en Westerse landen. Wat voelt een Moslimmoeder als haar kind van 5 is omgekomen door een granaat? Wat voelt een westerse moeder als haar hetzelfde is overkomen? Ik denk hetzelfde. Maar zeker weten doe ik het niet. Kan de culturele, sociale indoctrinatie echt de meest fundamentele gevoelens, eigenschappen van een mens veranderen? Er zijn verhalen bekend van een “normale, lieve, vader” die als kampbeul de meest gruwelijke daden verricht. Weet deze man (heel diep van binnen) eigenlijk niet dat hij iets verschrikkelijks gedaan heeft?

(Edgar:) Want waarom zouden ze zich vernederd voelen? Ze zijn met velen, en ze hebben het Goddelijk Gelijk van Allah en hun tribe aan hun zijde. Hun (je bedoelt: “Hoe” waarschijnlijk.) kun je ooit verliezen als je bent uitverkoren? Zelfs als je jezelf opblaast bij een aanslag heb je nog "gewonnen", want eeuwige glorie zal je deel zijn, en je slachtoffers zullen branden in de hel. Ze hebben het gelijk van het geweld aan hun zijde, van de intimiderende en nietsontziende schepping cq. scheppende God zelf.
(Ik:)Ja, dat uitverkoren zijn is wel een goed punt. Daardoor zal het Westen nooit deze idioten kunnen overwinnen, kunnen stoppen.

(Edgar:) Je hebt geen beschaving of geld nodig als je op een primitiever niveau effectief kunt zijn. En dat werkt prima voor ze. Sterker nog, dat is de programmering die binnen Islamitische culturen juist heerst. Beschaving is vies, geld is voor Joden, kunst en muziek dienen nergens toe, wetenschap is niet interessant. Nee, eer, strijd, angst inboezemen en de hechtheid van de tribe. Daar wordt voortdurend de aandacht op gevestigd.

(Edgar:) Het Westen heeft er in haar historie voor gekozen deze drijfveren langzaamaan los te laten, ze te ontstijgen; ze te sublimeren naar een hoger en verfijnder niveau. Dat staat dus haaks op wat er binnen deze traditionele eer-culturen gebeurt: daar is alles er op gericht deze drijfveren juist te *omarmen*, te cultiveren en als primaire drijfveer in te zetten. De Koran is van voor naar achter doortrokken van dit soort scripts.
(Ik:)Het arm en dom houden van de onderdanen werd ook in onze cultuur al duizenden jaren gebruikt om de macht te kunnen behouden. Zeer effectief was natuurlijk de belofte van een leven of straf na de dood. Inquisiteurs die zeiden het werk van God deden, als ze een heks tot de brandstapel veroordeelden. Pastoors die Gods werk deden en tegelijkertijd kleine kinderen seksueel misbruikten. Hoe sterk kan hun geloof in een alziende, alwetende God en een leven na de dood zijn terwijl ze zo zondig leefden?

Dat er 2000 jaar bijna niemand protesteerde tegen de armoede was omdat ze dan een enorm risico liepen. (brandstapel, kruisigen, stenigen en natuurlijk de straf van God.) Alle religies deden wat we ISIS nu zien doen. Maar de hele wereld ziet dit en kan er openlijk schande van spreken. Dat zal steeds meer gehoord worden door de onderdrukten van ISIS. Dat het leven anders kan sijpelt langzaam, maar wel degelijk zeker door. In het Westen ging het ook langzaam: zo'n dikke 1000 jaar. Met het ontstaan en ontwikkelen van wetenschap, uitvindingen (boekdrukkunst), kwamen steeds meer en sneller mensen in aanraking met ideeën, levensopvattingen en levensstijlen. Pim Fortuin had volgens mij een punt door de Arabische beschaving een achterlopende beschaving te noemen.
(“Achterlijk” zou ik het niet willen noemen. Dat zou betekenen dat er minder hersencellen aanwezig zijn bij de Arabische mensen. In het boek van Tim Willocks “De Orde” staat heel goed beschreven, dat de Westerse en Arabische werelden veel met elkaar in contact waren en veel kennis, technieken, filosofische ideeën deelden. Tot het Mohammedanisme zich echt uit ging breiden, toen werd het steeds vijandiger. Vanaf ongeveer 800 na Chr. Zijn de Arabieren afgezonderd geweest.)

Uiteindelijk komt het toch weer neer op educatie, onderwijs. En dan natuurlijk van de “gewone mensen”, de onderdanen, de gelovigen, de onderdrukten. En daarin hebben de moslims nu een voorsprong: ze leven in de internet-tijd. “Wij westerlingen” moesten het met de boekdrukkunst en de postduif doen. Dat ging langzaam hoor.

(Edgar:) Dus ISIS is niet het gevolg van 'de Amerikanen', maar van een cultuur die haar subjecten al 1500 jaar leert dat ze deel uitmaken van een uitverkoren tribe, dat ze moeten heersen over de wereld, en dat ze hun tegenstanders zo intimiderend mogelijk uit de weg moeten ruimen. De wereld moet namelijk steeds *zien* hoe wreed en hard ze zijn; wat dat boezemt angst in. Foto's van gekruisigde Christenen en filmpjes van onthoofdingen zijn 21ste-eeuwse totems. 
(Edgar:) Kortom, we zitten naar junglegedrag te kijken. Ons deftige sociaal-economische meester-slaaf verklaringsmodel komt daar niet aan te pas. Als je wil snappen hoe ISIS werkt, kun je beter een roedel wolven bestuderen.

(Ik:)Vind jij dat de moslimcultuur een barbaarse, een mindere cultuur is? Maar geldt dat ook voor de “simpele mensen”, de burgers, de volgelingen, die enkel voor zichzelf en natuurlijk hun kinderen voldoende eten, kleding, scholing en een beetje gelukkig, rustig leven willen leiden. Ik schat dat tachtig procent van de gelovigen wel zo'n beetje mee doen met bidden, sluiertje erom, “Alla-Akbar” roepen en natuurlijk het suikerfeest, kortom “gelovige spelen”, maar dat is voornamelijk omdat dat de enige “ongevaarlijke” manier is om toch een “burgerbestaantje” te kunnen leven. Waarom anders zijn er zoveel vluchtelingen. Doet niemand voor zijn lol.
Als zij via internet zien dat hetzelfde bereikt kan worden zónder die leugens, misdaden, maskers, dan gaan ze zich steeds meer afzetten tegen die extreem terroristische clubjes als ISIS. Goed objectief onderwijs is natuurlijk cruciaal en dat is steeds meer mogelijk door internet. Of is dit “wishfull thinking” van mij?

RFTS



Geen opmerkingen:

Een reactie posten