maandag 16 maart 2015

Stemmen

We mogen weer stemmen! Ons democratisch recht.
Achttien maart. Nee, niet verplicht. Dus 70% gaat niet.
Een recht is leuk, maar het moet wel verplicht zijn. 

Of er moet een vet voordeel uit te halen zijn.

"Leuk, op wie?"
"Ohja, hij moet het weer verpesten. 
Zo makkelijk dat cynisme. Je mag blij zijn dat je mag kiezen."
"Kiezen? kiezen? Ik mag niet eens een provincie kiezen!"
"Je kiest het bestuur van de Provincies en het Waterschap. En die kiezen de Eerste Kamer."
"Oh? Wat doet de Eerste Kamer?"
"Die controleert de Regering en Tweede Kamer."
"Dat doen wij toch zelf via de krant, tv, radio, internet en stemmen."

Ja, nee, de Eerste Kamer controleert of
de wetsvoorstellen die van de Regering of soms van de Tweede Kamer komen
wel kunnen...Of zoiets....Denk ik.
Als er bijvoorbeeld een wet wordt voorgesteld tegen rode stoplichten, omdat dat tè links is,
dan zegt de Eerste Kamer dat dat teveel gedonder geeft. Denk ik.

En anders ga even naar deze link: http://www.eerstekamer.nl/begrip/wetgevingsprocedure
Daar leggen ze alles uit. Wat zeg ik: daar lezen ze het zelfs voor! Klik het speakertje aan! 
Dat ik het woord "wetsvoorSTEL" altijd verkeerd heb uitgesproken, was voor mij een openbaring. Ik oefen me al weken de pleuris!
Dat voorlezen, dat kan toch echt niet. Dat ze dat niet even controleren. (Pff, 4x "dat")

We mogen zelfs twee keer stemmen. 
Op een uit 1255 stammend feodaal genootschap: de waterschappen!
Nou ik neem aan dat zoiets ouds geen uitleg heeft. Dan kent iedereen wel het nut en hun taak.
En de afgevaardigden? De mensen waar we op mogen stemmen? Wie kent ze niet? 
Komen ook uit 1255. Denk ik.

Zou de Eerste Kamer ook al vergeten zijn om de houdbaarheidsdatum te controleren?
Ik denk het.

RFTS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten