donderdag 26 mei 2016

Marianne toch..

Voor ik begin beken ik:
ik ben gek op Marianne Zwagerman. Ze is Scherp, kritisch, gevat, helder, intelligent, maakt goede analyses en is nog een mooie vrouw ook.

Maar (sorry)
in de Volkskrant (19 mei 2016) zegt ze:
"...dat het efficiënter is om iedereen die op de Groningse gasbel woont gedwongen te laten verhuizen en dat rokers met longkanker in het ziekenhuis achteraan moeten sluiten."

Ik ben het helemaal met je eens, maar
waarom heb je deze lijst niet afgemaakt?

Achter die roker komt natuurlijk een harddrugsverslaafde?
Maar daarachter een alcoholist, neem ik aan?
Gevolgd door een vet-verslaafde, die elke dag in het frietkot eet?
Dan, zo stel ik me voor, de suikerjunk, het anorexiaatje, het boulimiaatje. De zenuwpees. De stresskip die te hard werkt.
Daar achter zij die te veel sporten, te eenzijdig ongekookt eten, te weinig bewegen door de hele dag achter het bureau zitten voor een scherm.

Daarachter zij die helemaal geen flikker doen. Hangen op de bank en blowen en tv kijken.
Mensen die te oud worden kunnen ook daar achter.
Dan zij die te dom zijn. (Ik neem aan dat jij dat bepaalt? Zelf niet voorpiepen hè.)

Waar wil je Max Verstappen? Toch niet vóóraan hè, omdat hij een BNer is geworden door plankgas te durven rijden? 
Over het verkeer gesproken: wie zich daarin begeeft vraagt erom. Hop; achter aansluiten!
Tot zover. De lijst is veel langer, maar dat kun je zelf beter dan ik.

Maar dan die Groningers hè. Hier ga je volgens mij echt de mist in.
Is het echt hun schuld dat ze daar geboren zijn?
Of hadden ze "zich maar moeten laten geboren" als manager van de NAMM? 
Zelfs de zin is onmogelijk. Laat staan het realiseren ervan. 
Er zijn namelijk niet echt veel mensen die zelf kunnen bepalen waar ze geboren worden hoor. 
Je kunt zoiets schrijven, denken, zeggen, maar dan is het nog niet altijd mogelijk.
Of kan jij een vierkant-rondje tekenen?

Je zal maar een rokende Groninger met een chronische ziekte zijn.
Kom je nooit aan de beurt.
Oh nee wacht; want daarachter kom ik.
En jij?

(Dat kajakken staat ook behoorlijk achter op de lijst zo las ik laatst.)

RFTS


Geen opmerkingen:

Een reactie posten