zondag 10 november 2013

illusoir(e)

Buitenhof 10-11-13:
"Illusoire"

Wel eens van gehoord?
Ik niet. Stom, hè?
Schrijf je het eigenlijk wel zo?
Zelfs de spellingcontrole geeft twee mogelijkheden: illusoir en illusoire.
Even de dikke van Dale raadplegen: kent het woord niet.
Gelukkig google wel, maar dan "illusoir"

Waarom gebruiken mensen moeilijke woorden?
Intelligentie en status tonen? (Moet "uitstralen" zijn, natuurlijk.)
Macht? Als ik iets zeg, wat jij niet begrijpt, ben, lijk ik slimmer dan jij. Dan is het al 1-0 voor mij. En de wedstrijd is nog niet eens begonnen. Er is nog niet eens over de inhoud gesproken. En ze hebben het altijd maar weer over transparantie, duidelijkheid. Moet je lekker zo beginnen, zeg.
Echt illusoire. Met of zonder -e.

Even later zitten drie economie analisten, geografen (?) adviseurs of hoe zij zichzelf laten noemen aan de tafel. Slap ouwehoeren in de ruimte over geld.

Verdienen daar nog grof mee.
Maar kunnen ze nou eindelijk eens stoppen met IEDEREEN de schuld te geven van de crisis.
Spreek godverdomme effûh lekker voor je eigûh! Ja, dat durf ik te zeggen. Ik heb geen schuld. Koop alleen als ik het geld (gespaard) heb. Heb geen hypotheek. Betaal alle Belastingen en Boetes.
Dus: hou op met "ons" de schuld geven voor wat anderen hebben veroorzaakt en waar je zelf geen antwoord op hebt of niet wil geven, omdat je anders niet meer de veroorzakers van onze crisis, jullie wekgevers, mag adviseren. (Kut, wat een lange zin. Sorry)

Opeens hoor ik iemand zeggen:
"Geld is het dominante organisatiemiddel."

Dan lig ik in een deuk. "Schiet mij maar in m'n schoenen."
Maar alle aanwezigen aan tafel vertrokken geen spier. Illusoir.

Tenslotte kwam men op crowdfunding.
Ja, dat gaat het helemaal worden. Marktwerking zoals het hoort.
Je geeft alvast geld, om er later winst van te maken en krijgen.
Klinkt ook goed. Je betaalt alvast voor iets wat nog moet komen. Een nieuwe CD, bijvoorbeeld. Maar wat nou als die verschrikkelijk tegenvalt? Ze hebben er duidelijk met hun pet naar gegooid. Het is gewoon kutmuziek, slecht opgenomen en gespeeld. (Wat nou als de zanger sterft?)

Tja, het geld was natuurlijk al binnen.
Geld terug? Dacht het niet. Kwestie van vertrouwen. Hé?


Hebben we dat al niet eens eerder gehad? Illusoir, zeg.
Crowdfunding kan alleen als je elkaar vertrouwt. Enkel mensen die je kent. Mensen die je regelmatig fysiek tegenkomt, kun je (proberen te) vertrouwen. (Nee, dat zijn géén BN'ers, die ken je niet.)
Crowdfunding wordt de nieuwe oorzaak van een nieuwe crisis.
RFTS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten