vrijdag 22 mei 2015

Raar

Mijn huis is toe aan een verfbeurt. ("likje verf" vind ik ook raar klinken.)
Ik bel een schilder en geef hem opdracht wat er moet gebeuren.
Natuurlijk luister ik naar zijn adviezen, maar uiteindelijk zeg ik wat er wel of niet moet gebeuren. 
Als hij klaar is betaal ik hem.
Niet zo raar toch?

Natuurlijk; IK vertel hem dan wel wat hij moet doen, maar HIJ krijgt daarvoor betaald.
Ik geef opdracht. Ik betaal. De schilder werkt. Hij krijgt geld.
Ook niet raar toch?

Ohja,
als na een jaar blijkt dat sommige stukken toch zijn gaan rotten, ondanks het advies van de schilder, 
dan bel ik hem alsnog en laat hem alsnog zijn schilderswerk doen.
En ja, ook daarvoor betaal ik hem geld. Alsnog.
Misschien ben ik duurder uit, omdat ik niet naar zijn adviezen heb geluisterd.
Nee, ik krijg geen geld van de schilder. Ik betaal hem.
Is volgens mij niet raar.

Een beleidsmanager - bijvoorbeeld in het onderwijs - vertelt, geeft opdracht
wat, hoe en wanneer de leerkracht zijn leerlingen les moet geven.
Als de leerkracht na een jaar klaar is met deze klasklus, krijgt hij geld.
Helemaal niet raar.
Nee nee, niet van de manager. De opdrachtgever krijgt zelfs flink méér geld dan de leerkracht.
Hé, is dat raar?
De manager krijgt zelfs een bonus.... M a a  r
alleen als de leerkracht zijn werk goed heeft gedaan. 
Hé, nou begin ik het toch een beetje raar te vinden.
Nee nee, niet de leerkracht krijgt een bonus, maar krijgt wel te horen wat hij het volgend schooljaar moet gaan doen:
meer leerlingen, meer papierwerk, meer bijscholing, meer....nou ja; van alles méér!
Alles?....Ja! Behalve zijn salaris natuurlijk. Dat is "bevroren". De manager moet betaald worden.
Hallo, 'tis crisis!
Doe niet zo raar!

Als de manager niet naar de vakman heeft geluisterd en het dus uiteindelijk weer helemaal anders moet, moet de leraar het anders gaan doen. Van de manager. Die geeft de opdracht.
Nee, de leraar krijgt natuurlijk niet extra betaald.
Nee, de manager krijgt niet minder geld. Bonus garantie. Malus kennen ze niet. Meer.
"Bonus-Malus" heb ik nog geleerd. (Bonus (latijn) betekent goed. Malus, slecht)
Wat is er gebeurd? Is dat niet raar?
De manager kan er natuurlijk niets aan doen als het fout gaat. Hij heeft nog nooit voor de klas gestaan.
Nee, da's niet raar....

Vanmorgen bleek mijn wc verstopt.
Ik ben op zoek naar een loodgieter
die mijn reparatieopdracht kan en wil betalen.

Of ben ik raar?
RFTS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten