vrijdag 5 april 2013

Beleid maakt meer kapot.....

(Van onze beleidsmedewerker Juleke)

Beleidsmakers maken beleid. 
Dat beleid moeten ÁNDEREN op de werkvloer uitvoeren. 
Die anderen doen zeg maar het werk.

Dat kan goed gaan,
als de beleidsmaker weet waarover hij het heeft. 
Uit eigen ervaring! Vanuit zijn arbeidsverleden, maar vooral nog steeds in het heden.

Dus hij moet het werk waarover hij beslissingen neemt 
ook daadwerkelijk hebben gedaan, maar liefst nog steeds doen!

Zijn ervaring met zijn werk kan niet bestaan uit een dagdeel even "op werk(?)bezoek",
nee, een paar jaar, minimaal, met de poten in de klei.

Dat is één. 
Dan is er ook nog een gelaagde managementstructuur

"Bevelen" worden "naar beneden" doorgegeven. 
Bij mislukking wijst men omlaag.
Bij succes wijst men omhoog. 
(In het gunstige geval vertelt de manager dat hij 
"het eggnie allemaal nie helemaal nie alleen heeft kunnen doen nie." 
Nou, dan zitten ze "daar beneden" te glimmen hoor.)

Er bestaat een spel waarbij men aan elkaar een zin moet doorgeven. 
Fluisterend zodat niemand het kan horen. 
De laatste van de groep vertelt hardop wat hij heeft gehoord:
laggûh man, want er klopt helemaal niks meer van. 
Gelukkig is dit maar een spel.
Zou je denken.

Jammer.
Het is zelfs erger: 
zelfs de schuld van een onuitvoerbaar plan wordt doorgeschoven naar de laatste, allerlaagste schakel: zij hebben niet goed geluisterd, zijn te lui, te dom, te...vul maar in. 

Hoe hoger op de piramide, "des te minder fouten je kunt maken"
Hoe hoger op de piramide, "des te meer je verdient." 
En gaat de onderste laag het je moeilijk maken, dan zeg je als manager 
"dit is geen probleem, maar een uitdaging!"
Wat een luizenbaan hè.



Ik zal me beperken tot het onderwijs, omdat ik daar zelf ervaring in heb. Ja, werkend!

Een idee, plan, wet, "vernieuwing" 
wordt gelanceerd door een beleidsmaker. 
Iedereen in "het veld" moet ermee aan de slag, ermee leren werken, ermee kunnen omgaan, het zich eigen maken, bijscholen, extra voorbereiden, et cetera.
Daarnaast moeten allerlei materiële zaken worden geregeld, zoals 

papier, boeken, methodes, handleidingen, programma's, bijscholingscursussen, vergaderingen, evaluaties invullen en interpreteren, et cetera, et cetera. 
Vaak moeten ook de klaslokalen en de schoolgebouwen een aanpassing en/of verbouwing ondergaan. Niet één school, hè; alle scholen.

Vele jaren later druppelen de eindevaluaties binnen. Naar boven, naar de managers, beleidsmakers. 
Ja, druppelen, want de meeste werknemers in de zorg en het onderwijs hebben vaak last van "gezagsrespect", oftewel alles wat "van boven komt" zal wel goed zijn. 
Na zo'n vijf jaar heeft men een duidelijk beeld: Nee, da's niks. 
Tja, en dan? Terugdraaien?  Fouten erkennen? 
Nee natuurlijk niet. Gewoon aan blijven modderen. Doorduwen. Uitdaging!

Ondertussen is er vast een nieuwe minister of staatssecretaris van Onderwijs benoemd, die zijn naam ook in "de anale" wil hebben, dus die verzint weer een nieuw onuitvoerbaar plan.

Wat is hier nou tegen te doen?
Simpel!

Als beleidsmakers, bestuurders, managers of zelfs ministers met een nieuw voorstel komen, 
moeten ze het eerst ZÉLF minimaal een jaar in praktijk brengen om te toetsen.


Waarom gebeurt dat niet?
Weer simpel: ze kunnen het geen week volhouden

Zet een manager voor de klas en hij is na een week afgebrand. Totaal! Vaak al na één dag.
Zet een manager op de gesloten afdeling van een verzorgingstehuis en hij zal het na een dag al voor gezien houden. Plus:
Managers, “die kosten veul te duur! Ja toch? Niet dan? Nou dan? Weet je wel wat die schalen?”

"Hoe duur is mijn idee?" 

Laten we eerlijk zijn; managers zijn véél te duur om voor de klas te zetten? 
Geef managers hetzelfde salaris als leerkrachten. 
Komen ze nog goed weg, 
want die managers doen en kunnen het echte werk niet eens. 

Ze zouden herscholing moeten krijgen of zich nooit met het de inhoud mogen bemoeien. 
Financiële zaken, onderhoud gebouw(en), communicatie met de buitenwereld, PR, al dat soort zaken kunnen ze wel doen, maar over de inhoud weten ze niets. 





Dus
als de beleidsverzinner één jaar zijn eigen idee in praktijk heeft getoetst, weet hij meer dan genoeg. 

In totaal kost dit maar één man-jaar-normaal-leraren-salaris aan arbeid en geen 100.000 man-jaren. 
Ja, die ene klas waarin hij zijn experiment doet is de lul. 

Laat daarom een "ervaringsdeskundige" (lees: een ervaren leerkracht) 
achter in de klas de boel een beetje in de gaten houden. Die kan ook nog als adviseur dienen. 
(Enig idee hoeveel adviseurs verdienen? Echt veel meer dan een simpele leerkracht.) 

Voor elk nieuw idee wordt een andere test-groep aangewezen. 

Maar meestal merkt hij na twee weken al of het enige kans van slagen heeft. 
En anders zijn "adviseur" wel. Die zit zich waarschijnlijk na een ochtend al te verbijten.
Dus kan hij tijdens het toets-proces al tussentijds evalueren, gaan verbeteren, sleutelen, ideeën die opkomen tijdens deze periode toepassen, en weer verder gaan of juist teruggaan of stoppen. 

Voortijdig stoppen en het idee simpel verwerpen is nog steeds geen ramp. 
Al is het na een maand of zelfs een jaar. "Beter ten halve gekeerd, dan..."
Want al met al worden op deze manier honderden werkjaren, miljoenen euro's bespaard, en een ongelooflijke berg ergernis, stress. 
Dan blijft de motivatie van leerkrachten die het eigenlijke werk moeten doen ook behouden. 
Dat is heel wat waard: een leerkracht die met plezier zijn werk kan doen. Het werk waarvoor hij dit beroep heeft gekozen. Zijn passie.

Ik zou zeggen; DOEN!
Maar ja, wie gaat dit plan managen? 

Iemand? Niemand?
Nou, vooruit maar weer; dan doe ik het wel.

Juuleke.

P.S.
Daarbij komt dat managers in het onderwijs en de zorg helemaal niets te vrezen hebben.
Hun werkvolk gaat echt het werk niet stilleggen uit protest. 
Zijn ze bang voor "de autoriteit, het gezag"?
Zeker! Absoluut!

Maar vooral zijn ze veel te lief, te bevlogen, voelen zich te verantwoordelijk voor hun patiënten, cliënten, leerlingen.
En te veel vertrouwen in anderen. Tja, meestal deugen ze ook nog. Zij wel.
Ze gaan er vanuit dat managers hetzelfde zijn. 
"Laat mij mijn werk doen, doe jij het jouwe..." 
"Ik doe waar ik goed in ben, jij doet waar jij goed in bent...Toch?"

Dachten en deden managers dat maar.

Managers...zijn zelfs te beroerd om "sorry" te zeggen.


01-12-2022 (Jazeker, bijna 10 jaar later. vooruitkijken kan op internet.)
omdat ze niks produceren.



05-10-2021


11 Jaar gaat het goed.
Dan gaat de gemeente zich ermee bemoeien.
Met subsidie, managers, strategen en noem maar op.
Nu zitten ze met een half miljoen schuld en de opleiding is gestopt.
Alle toekomstige leerlingen kunnen het verder wel vergeten.
Statushouders, kutmarokkaantjes, slappe allochtoontjes en een enkele blanke die te beroerd is om uit zijn ogen te kijken.
Tja, het is niet anders.
Wat hun geheim is?
Op tijd komen en niet lullen maar doen.
Veel aandacht. Een soort van Leerling-Gezel-Meester.


Het onderwijs verzuipt in de massa mensen die NIET voor de klas staan:

Ondertussen (02-12-2022)





---------------------------
----------------Nog wat lees- en soms wat lachvoer:-----------------------


En wie verdient het meest?




maar ja
zeg dat maar eens tegen de managers




Joop Visser en Jessica van Noord





16-02-2022
(Wat is er na 9 jaar veranderd?)
Peter de Waard ziet dat na twee jaar corona het kaf van het koren is gescheiden,
de zinloze banen van de zinvolle banen.





Bart van Grunt
is een bestuurder


Zijn oplossing:


Zo van "het moet maar eens afgelopen zijn met dat part-time werken (van al die vrouwen)."

Oei.

Kijk zo redeneert een manager:

Waardenvrij durf ik te stellen dat dit voor iedereen werkdrukverhogend is. Meer overleg, meer plannen, meer afstemmen. Sterker nog, als iedereen 0,8 zou werken hebben we morgen een lerarenoverschot bij onze stichting.

Simpel een kwestie van cijfertjes. Zoveel fte, zoveel leerkrachten. Hoppa: overschot!
Maar
Hoe snel gaan de "ziekteverzuim cijfers" dán wel niet omhoog?
Half onderwijzend Nederland met een burn-out binnen een paar maanden.
(Vooral) vrouwen die helemáál niet meer het onderwijs in gaan, omdat ze hun eigen kinderen belangrijk(er) vinden. Gaan ze wel een paar dagen bij de Hema of op een kantoor werken.




Jelmer schrijft verder:

In 2020 keerden bestuurders aan zichzelf €4000,- coronabonus uit, omdat ze zo'n zwaar jaar hadden gehad. Ja, er is geen bestuurderstekort inderdaad. En dan bonden de schuld geven. Nederland in een notendop.

en:

De schrijver, bestuurder Bart de Grunt, zorgt erg goed voor zichzelf. 
"€77.203. Hij werkte daarvoor 122 dagen. 
Omgerekend naar een heel jaar zou dat meer zijn dan de €182.000 die in 2013 als maximum werd gesteld voor het voortgezet onderwijs" Kassa


Volgens de gemeente en De Grunt zelf is de berekening niet volledig. Er is onder meer geen rekening gehouden met de 21 procent BTW die de interim-bestuurder moest betalen over zijn verdiende salaris.

Vakantie
Ook is niet verdisconteerd dat hij, anders dan managers in vaste dienst, alleen werd uitbetaald over gewerkte uren en tijdens vakanties niet werd doorbetaald. Evenmin is rekening gehouden met de forse reiskostenvergoeding die in het salaris was opgenomen.

Wageningen Universiteit
De wet gaat per 1 januari gelden maar het Ministerie van Binnenlandse Zaken houdt de salarissen al een paar jaar in de gaten. Wageningen Universiteit was in de Vallei net als in voorgaande jaren weer goed voor de meeste vermeldingen. Het salaris van de dit jaar aangetreden topvrouw Louise Fresco valt wel binnen de norm.



Jelmer kreeg veel interessante reacties.
Deze van Kim Castenmiller vond ik wel typerend. (Lees de hele discussie.)

Ook Bart de Grunt zelf krijgt reacties op zijn artikel.

Als ik dit ergens vertel, geloven mensen het niet. Maar het is echt zo, terwijl ik vorig jaar rond deze tijd voor volle klassen stond, zat de bestuurder op kantoor te zoomen en die krijgt natuurlijk 4000 euro bonus. Dat je het bedacht krijgt, dat het gewoon kan, dat zegt alles.










(11-03-2020)
Ik kom uit een tijd dat je bang was van de politie.

Ook niet goed?
Nou, kweenie,
maar volgens mij toch echt wel beter dan dit:



Agenten die 
bang zijn voor hun leidinggevenden plus
bang zijn voor de publieke opinie, plus
bang voor het gespuis op straat, plus
bang zijn voor het papierwerk...

(17-09-2018)
Vooruitblik op "Lerarentekort"
(07-07-2016)


Natuurlijk luistert er niemand naar mij.
Maar misschien wel naar Hugo Borst.
Maakt een BN-er zich ook nog eens nuttig <;-))




(08-07-2016)
Gelukkig:




(29-08-2016)
Zou Rutger Bregman mijn blog.....neee joh!
Die is slim genoeg om ongeveer dezelfde conclusies te trekken
Betere tekst, natuurlijk. ("Niet WAT, maar HOE en WIE het zegt")
Jos De Blok zegt en DOET precies wat ik  bedoel!
Het kan dus wel!




(26-06-2017)
En het houdt niet op.
Blog van "Meneer Periera" - "Sander, regel jij dit even?"
Halverwege komt Pereira op hetzelfde idee: 
Sander Dekker ga eerst maar eens de praktijk in!


(27-06-2017)
STAKEN! Docenten en leerkrachten gaan staken.
Echt waar. 
Een dag? Twee? Een week? 
Nee joh: een heel uur! Zestig minuten!


(30-06-2016)
Marianne Zwagerman in VK-column
Schaf om te beginnen de misleidende labels "hoogopgeleid" en "laagopgeleid" af
"Geef de macht aan de mensen die iets kunnen
in plaats van aan de mensen die denken iets te kunnen toetsen."


(03-07-2017)
Denker des Vaderlands denkt er het zijne van
René ten Bos in Trouw.


(01-11-2017)
Zal het ooit veranderen?
Ach, je kunt ze ontslaan, maar dan ben je er nog niet van af hoor.
Een ex-bestuurder krijgt 8 jaar lang een vette bak met geld.





(29-07-2018)

                              

 
(13-08-2018)
Ach de zorg
...nu komt het meest gebruikte clisjee....
Om depressief van te worden

Menzis keert pas uit .....als er resultaat is.

Net als een gebroken been. Je krijgt je geld pas terug als je kunt lopen.

Enkele twitteraars vertellen hun verhaal:
Rianne Meijer
ook op de radio
Aafke Romein
Moon2602
SoundsOfDistress (goeie vergelijking met suikerziekte.)

"Sounds Of Distress" krijgt zelfs een reactie van Menzis....



Dan kan ik alleen maar weer uitroepen:
"Ach, de taal, de taal, de taal!"
Het enige instrument waarmee je kunt liegen.
Enkel met taal kun je wat krom is recht lullen.




Advies
Grof geld verdienen aan "gebakken lucht"







(25-08-2018)

Arie Slob - onze minister voor basis- en voortgezet onderwijs en media - 
heeft voor de klas gestaan.
Mooi
Heel Mooi
Dat wist ik niet.
Dus...hij moet "van wanten weten en van de hoed en de rand". Enzo.

Ik heb dit artikel niet gelezen, maar de kop zegt genoeg:

vk za 25-8-2018


OK Arie...
laat ik het positief bekijken
je zit niet meer in het onderwijs.
(Wil niet zeggen dat je nu minder kapot maakt hè Arie, was dat maar waar.)

Lees dit twitter-draadje van Miss Baukje  maar eens.

Och Arie,
als je geen oog hebt voor je leerlingen
kun je je verhaal wel aan 1000 man vertellen.
Is gelijk heel Nederland onderwezen.
Scheelt een berg pegels jongûh!
Want uiteindelijk gaat het enkel en alleen om de poen!


Ton van Haperen
zou alles af willen breken en dan vanaf de grond, de basis alles weer opnieuw opbouwen.
Kleinschaligheid is wat mij betreft het sleutelwoord.



"Wij doen wat Ton van Haperen wil."

Een overzicht van zijn artikelen.



(28-06-2016)

"Miljoenen aan zorggeld verdwijnen in zakken directeuren"


"Ik ben verbaasd dat je in de zorg zo gemakkelijk geld kunt verdienen. 
Het is een goudmijn', zegt professor Accountancy Jeroen Suijs van Tilburg University. 
'Via winsten verdwijnt heel wat zorggeld in de zakken van de directie', aldus professor Harrie Verbon, van Openbare Financiën van dezelfde universiteit. 
Verbon schat dat de overheid 1 miljard euro kan besparen op een totaalbedrag van 31 miljard aan zorggeld."



(3-03-2019)
Pff...drie jaar later

De zuurgraad van dokters verontrust me....
Volkskrant.









(24-03-2019)

Deze aflevering van Tegenlicht gaat over "Bull-shitbanen"

Meestal managers, beleidsmakers, coaches, etc.
allemaal onzinnige banen.
Maar dat wisten we al.

David Graeber (antropoloog en auteur van ‘Bullshitjobs’) 
heeft heel veel interessante dingen te vertellen.

Lees ook het bijgevoegde artikel "Werk zonder waarde."





(04-05-2019)

Bij de zorg
hebben ze (weer) eens goed naar "de marktwerking in de zorg" gekeken 
en komen dan ook tot de conclusie

"Nee, da's niks! De geest moet weer terug in de fles..."

(Eerst maar eens de fles en de geest vinden.)
Vogelvrije Huisarts vat het artikel samen.






En je verwacht het niet hè:




(Overigens,
dit is de toenmalig minister van VWS Hans Hoogervorst
Hij wordt gezien als de geestelijk vader van het nieuwe zorgstelsel (2006)




Hocus Pocus van consultancybureaus

Wat dat met auto's te maken heeft weet ik ook niet.






Het schoolbestuur 
bij Eva Jinek: 



"...met deze tekorten..."







Maar
Alsmaar doorgaan.
Tja, zij bepalen het beleid. Hun eigen beleid. 
Ik moet de eerste nog tegenkomen die zichzelf ontslaat.

Nee dit gaat nooit stoppen.



Marcia Luyten
waar dus eigenlijk alle managers, beleidsmakers voor zijn opgeleid en aangesteld (of gekozen)
hun vak niet verstaan of simpel te lui, te beroerd zijn het adequaat aan te pakken.





Ik gooi nooit iets weg’, zegt Hans Buijing terwijl hij een doos op de vergadertafel zet in zijn kantoor van Zorgthuisnl, de koepelorganisatie voor thuiszorg. Twaalf jaar geleden stuurde het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) deze ‘box’ naar zorgorganisaties en bedrijven. Het illustreert volgens Buijing wat er nu misgaat. ‘Grieppandemie. Wees voorbereid’, staat in grote letters op de buitenkant. ‘Niemand twijfelt. Een nieuw griepvirus zal ons treffen. Is uw organisatie er klaar voor?’ De doos zit vol met uitgewerkte draaiboeken voor een grote uitbraak.

Van die vooruitziende blik plukken wij nu de vru...eh....






02-03-2021
En? 
Gaat het al wat beter?

Nou, ze (?) hebben er iets op gevonden:

Geef al het geld
bedoeld voor extra hulp aan kinderen
aan de Bovenbazen
en...je bent het geld kwijt.


En wat doet Arie Slob? "Begin maar een rechtszaak ..."
 
Rutger zegt de grootste expert te zijn over het kind.
Dat klopt niet helemaal Rutger. Een dokter weet ook meer als het kind ziek is.
Soms zijn de ouders "bevooroordeeld". Sommige ouders zien problemen niet.
De leerkracht is de expert voor wat er nodig is voor het kind.

De leerkracht Sharon Martens heeft gelijk: leerkrachten en ouders zullen het samen moeten doen.

Nee! Rutger, de leraren zeggen NIET dat zij het beter weten dan de ouders wat het beste is voor de ouders. 
Als je iemand interviewt moet je óók goed luisteren Rutger.

De scholen schieten tekort in het voorzien van wat er NODIG is.
Dan kun je wel willen, maar wat niet kan, kan niet.


Ondertussen zijn we alweer in 2021.






Doodt de boodschapper! Probleem opgelost!

Over de zorg.
Maar ook hun managers.




Maar
ook Willem heeft managers.
Dus...
...Willem wordt ontslagen.

Is dit om te lachen of om te huilen?




Een triest, intriest verhaal.

de vraag

"Hogeropgeleiden snappen niet wat zij van lageropgeleiden vragen?"

kun je met een volmondig "JA!" beantwoorden.
Maar dat wisten we allang. Een overvloed aan "triest". Dat dan weer wel.




Na anderhalf jaar corona
Ja, mensen krijgen wat meer salaris.
maar dat zal niet eens genoeg zijn om de inflatie te dekken.




naar wie het meeste geld gaat.


Ach, jeweettog;
Met nutteloze regelbanen kan je nog steeds veel meer verdienen 
dan met cruciale, vitale, nuttige beroepen. 
Waarom? 
Managers bepalen salarissen. 
Die zouden wel gek zijn zichzelf minder te betalen of te ontslaan. 
Ok, voor bullshit jobs wordt niet geklapt. Datdanweerwel
hebben ook al mijn blog gelezen.
Leuk toch.




Ton van Haperen
(ja, die weer)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten