vrijdag 9 januari 2015

07-01-2015, wat een dag #1


En de dag begon zo normaal.....
Ontbijtje, koffie, krantje met onder andere een column van Sheila Sitalsing welke mij opviel omdat het mijn eigen ervaringen, mijn daaruit voortkomende ideeën en mijn toekomstbeeld goed verwoordde. Heerlijk als een ander beter kan vertellen wat ik al heel lang duidelijk probeer te maken. Ieder zijn vak. Ik drum beter.

Dat Uber is het natuurlijk wel hè; "geniaal"?
Je vangt 25% van een zzp-er die "van-ze-leve" niet rond kan komen en daarom nog wat baantjes erbij schraapt, maar ook daar niks mee verdient. Althans niet levensvatbaar. Ze nemen alles aan, want bijna niks is beter dan niks.
Nu is het nog vooral de taxibranche. Op de voet gevolgd door kunstonderwijs, de bouw, de zorg. Maar over 10 jaar is IEDEREEN druk bezig om geld met kleine baantjes bij elkaar te schrapen. Dan heeft niemand tijd om te protesteren. Protesteren kost tijd, dus werktijd, dus geld. En dat hebben ze niet.

Zoals ik zei: ik had het niet beter kunnen zeggen dan Sheila Sitalsing:

                            

Bij het lezen van de woorden: "Innovatie" en "lijfeigenschap" pies ik in m'n broek van het lachen. Jaja, Uber is een "idealistisch, jaren 60 cluppie". 

En we stonden erbij en keken ernaar. 
Langzaamaan, bijna onmerkbaar worden we allemaal de lul. Vooral de jongeren. Die zijn nu nog lekker zorgeloos, onverschillig. Maar over vijf jaar te hongerig om er nog iets aan te veranderen.
Of....de jongeren willen dit natuurlijk? Dat kan ook. 
Ik kom nog uit een tijd dat bijvoorbeeld mijn vader via de vakbond vocht om ervoor te zorgen dat de arbeider niet al te veel werd uitgebuit. "Arbeider?" Oh sorry, dat heet nu "werknemer". Klinkt minder als knecht, horige, lijfeigene, arbeider. "Baas" heet werkgever. Klinkt veel minder dominerend, onderdrukkend, slavendrijverig. Soms heette zo iemand directeur. Ook goed: hij dirigeert, delegeert, vertelt wat de arbeider voor arbeid moet verrichten. CEO; "my ass!"

Nee, wat de taal betreft 
komt, klinkt het allemaal wel goed.

RFTS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten