zondag 30 maart 2014

Kassa

is een leuk en kritisch consumentenprogramma. Ja, links, maar kan ook geinig zijn, hoor. Je moet het alleen zien. Gaan ze echt proberen humoristisch te zijn met "de viswinkel" slaan ze de plank volledig mis. Tenenkrommend gênant. 
Mijn favoriet is als woordvoerders van bedrijven of producten aan de discussie-tafel gaan zitten en zich er met geen mogelijkheid “uit kunnen lullen”, maar dit natuurlijk wel proberen. Hilarisch! Waarom ze dit toch doen is mij een compleet raadsel. Is het domheid? Arrogantie? Kapsones? Zelfingenomenheid? 
Tegen beter weten in” zou nog het enig positieve motief kunnen zijn dat ik kan verzinnen. Maar dan nog! Ik zit dan ook met - toegegeven - sadistisch genoegen te wachten tot ze deze meneer of mevrouw totaal afzeiken, afbranden, bij de enkels afzagen en in een hoekkie neerzetten en rustig uit laten huilen, glaasje water geven en hem op het einde van de uitzending met betraande ogen zijn excuses aan laten bieden. 
Maar dat is nog nooit gebeurd; iedereen blijft beleefd en empathisch.
Aahh...eigenlijk wel lief.

Deze aflevering (29-03-2014) zit de tribune vol met mensen die in de afgelegen gebieden in Nederland wonen. Ja echt; er schijnen in Nederland “afgelegen gebieden” te zijn....mppff...dus... deze mensen klagen over een slechte internetverbinding. 
Er zit een woordvoerder van KPN aan tafel. Meer dan 15 minuten bladiebladiebla, maar één reden, de enige reden wordt niet genoemd. Je voelt dat iedereen deze wéét maar niet wil noemen. Ze doen er alles aan om dit te vermijden. Echt knap, maar ik zit mijn schoenveters alweer los te maken. “HO!! STOP!” hoor ik mijn vrouw roepen. Net op tijd. Gelukkig.
En wat is die ene “reden die niet genoemd mag worden”?
Geld! "Surprise!" Die dure glasvezelkabels aanleggen voor zo weinig abonnees is niet rendabel, niet kostendekkend, kortom: “kost te duur!” Marktwerking dicteert.
Ik zal objectief proberen te zijn en me proberen te verplaatsen in de positie van de KPN en zeg dan: daar is toch niets mis mee; als een bedrijf geen geld verdient, gaat het failliet. Punt.
Maar wat ik dan niet begrijp is waarom deze woordvoerder niet zegt: “Wij gaan voor een of twee woningen geen 7 kilometer glasvezel aanleggen, want dat kost ons tonnen.” Ook niemand op de tribune brengt dit naar voren. Je zou die man toch uit zijn lijden moeten verlossen.


Op het einde van dit item wordt er een sitenaam gegeven om zelf je internetsnelheid te testen. Heb ik dus gedaan: 5,6 Mbs. OK, we betalen voor 6, dus de Kassa-enquette positief ingevuld....
MAAR “just for fun” heb ik het daarna nog een keer gedaan: Hé!? 1,2Mbs....hè, da's raar, véél minder. Nog twee keer gedaan en beiden weer rond de 2 Mbs. Hoe kan dit? Ik wilde een mailtje sturen met dit resultaat. Dat ging minder makkelijk: ik moest ingelogd zijn, oftewel allerlei dingen extra invullen. Had ik geen zin meer in. Ze moeten mijn blog maar lezen.
RFTS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten