vrijdag 28 maart 2014

trouwen....

....uit liefde. ZOoo 2013.
Komptie nou mee!.....
Wie?
Rutger Bregman.
Waarmee?
Hoe kun je rijk worden?
Oh: hard werken toch?
Nee, man! Een rijke vrouw trouwen! Heb ik weer vette pech!
Oh....maar niet alles draait om geld toch?
Pfff...ZOoo 2013!
Zo schrijft Rutger onder andere dat mensen met bezit er veel sneller op vooruit gingen dan mensen met werklust.

Mooi! Goed voor het moreel. De schouders eronder.
Aan werken is nog nooit iemand doodgegaan...” zei mijn moeder.
Eerst het zuur, dan het....ah, dan weer het zuur. Jammer.
Mij is de werklust wel vergaan.
Als je maar wilt en er voor werkt, is alles mogelijk” is zóó 2013.

De eindeloos oplopende ongelijkheid een “halt toe roepen” kan door:
een stevige economische groei (onwaarschijnlijk),
hoge belastingen op kapitaal (onwaarschijnlijk) of
een Derde Wereldoorlog (onwenselijk).
Gelukkig schrijft hij “OF een derde wereldoorlog”. “EN” behoort ook tot de mogelijkheden. Maar laten we het – Obama citerend - “goessellieg” houden.

Hoe minder de economie groeit, des te belangrijker “oud geld” wordt.
democratie kan niet functioneren bij extreme ongelijkheid.
Mooi! En wij maar trots de hele wereld de democratie door de strot duwen.
Je zou haast gaan denken dat de bezitters de crisis hebben gecreëerd en in stand gehouden....
Ik ben eggwel het zonnetje in huis.

Even later zegt Rutger:
Ongelijkheid is tegenwoordig ook een kwestie van topverdieners versus de rest. De rijkste 1% heeft zijn inkomen zien exploderen in de afgelopen decennia.”
Hé, maar dat is dus vóór en TIJDENS de crisis.
Dus toch?
Bovenbaas: “hoe gaat het?”
Bovenstebaas: “Wat denk je zelf; uitstekend natuurlijk. We maken alleen steeds minder winst. Kunnen we daar niet iets aan doen?”
Topbaas: “Tuurlijk, joh! Wiskietje?”
Overigens, wat deze bovenbaasjes in het openbaar “verlies” noemen betekent in werkelijkheid “minder winst.”
Dat u niet denkt dat ze echt verlies maken. Altijd laggûh met die softies.

Rutger citeert Tomas Piketty om een antwoord te krijgen op de vraag of die directeuren zoveel productiever zijn geworden:
Als zij die het salaris [van andere werknemers, RB] bepalen ook hun eigen salaris bepalen, dan is er geen einde in zicht”.
Hoe rijker je wordt, hoe machtiger je wordt. En hoe machtiger je wordt, hoe hoger je salaris”
Wie had dat nou gedacht?
Nou, dit zonnetje wél. Maar ik verdien dan ook geen cent met dit advies.
Dat doen die financieel deskundigen die nog steeds hun achterhaalde onzin mogen verkondigen op de media. En niet eens verbaasd als ze ernaast zitten. Met de taal kun je recht lullen wat krom is. En bekend geeft gelijk.

Was ik vroeger met vriendjes aan het spelen, bracht mijn moeder snoepjes met de woorden: “eerlijk delen hé.” Ah, ze deed zo haar best. Wisten mijn moeder veel. Maar ik zit nu met de gebakken peren.
Eerlijk delen? Zóó 2013
Marktwerking!! wordt het nieuwe 2014. Pakken wat je pakken kan.
Trouwen uit liefde? Zóó 2013.
Verstandshuwelijk! Da's het nieuwe....eh...middeleeuwen....Oeps.
Trouwen uit liefde staat nog maar net in de kinderschoenen en wordt alweer weggehoond, afgeschreven als ouwerwets, onpraktisch, voor losers en dromers.
Verstandshuwelijk zal vast wel een app voor komen op de St. Jobb-vmbo. Kan mooi in de plaats voor de vakken buitenspelen, slap-ouwehoeren, creatief vervelen, muziek, tekenen, vakman-metdehanden-werk.
Ik dwaal af. Dus:
Alleen wie geld heeft kan rijk worden.
Alleen met geld maak je geld.
En het ergste is: ik heb ook mijn kinderen opgevoed zoals mijn ouders deden. Gedoemd om voor altijd arme stumpers te blijven. Lieve, lieve schatten van me; vergeef me, maar “ik heb het niet geweten.” (Lijkt wel duits.)

Als dat maar goed gaat? Had die idiote Marx gelijk dan?
Nou begrijp ik ook dat de euro geen kwartjes heeft:
Wie voor een dubbeltje geboren is, zal nooit een kwartje worden.” en
"Het kwartje valt nooit mijn kant op."
Kent straks niemand meer. Zou dat opzet zijn?
Voeren eerst die euro in. Handig voor de handel.
We liegen dat 1 euro, 2 gulden 20 waard is.
Merken ze toch pas na een paar maanden. Geven de horeca de schuld.
Wij de centen en de horigen hebben geen spreekwoord meer om mee terug te slaan. Win-win.
Trouwens...”
ik ben al getrouwd.
....Hoe kan een vrouw rijk worden dan?”
Trouwen met een rijke man, natuurlijk.
Ja, of hoer worden.”
Ja, die boffen maar weer.

RFTS

Wil je zijn hele column van Rutger Bregman lezen: klik hier


Geen opmerkingen:

Een reactie posten