donderdag 10 april 2014

Dat begrijp ik niet.

Wesley de Laat heeft een schoonmaakbedrijf in Brabant. Doet zelf een markt-onderzoekje van 10.000 huishoudens: “Heeft u liever een autochtoon of een allochtoon in uw achtertuin als glazenwasser?” Uitslag: “autochtoon.” ...Surprise! Nee, toch hè? Of denkt u: “Dat begrijp ik niet.”

Door dit marktonderzoek ontdekte Wesley een gat in de markt. Een goeie ondernemende ondernemer duikt in dat gat. Het product is het belangrijkste. “Wat de klant vraagt is mijn brood en die moet ik dienen.” De klant is koning. Marktwerking. Zo simpel kan het zijn. Of begrijpt u dit niet?
Hij heeft zijn onderzoek gedaan in het “hoge segment” van Brabant, oftewel villawijken in bijvoorbeeld Vugt en Oisterwijk met huizen van 2 miljoen of meer. Daar valt wel wat te verdienen. Dus zette Wesley op zijn flyer de leus
wij zijn een Hollands bedrijf met Nederlandse werknemers”.

Dan heb je wat uit te leggen, want “we begrijpen het niet”.
Op Twitter, op Facebook, in de mailbox, alles liep vol. Je zou denken, stel dan vragen om opheldering te krijgen. Nee, nee! Als we “het niet begrijpen” gaan we gieren en tieren, schelden en vloeken en haten met gewone en doodsbedreigingen. Hij is verhuisd. Ondergedoken heet dat.
Oh ja; de leus was verzonnen door zijn Marokkaanse vriend. Dhuzz....

Tijd dus voor een goed gesprek bij Pauw&Witteman (08-04-2014).
Je houdt niet van voetbal? Hebben we weer zo'n man aan tafel...” was de aftrapgrap van Jeroen. Maar bij het onderwerp waarvoor Wesley was uitgenodigd gaat Jeroen los:
Als discriminatie een gat in de markt blijkt, mag je daar dan in springen?”
Go! Jeroen! Stel die vraag ook eens aan de “grote jongens van multinationals”:
Als het vermoorden van dieren in abattoirs, het doden van mensen door wapens, het vergiftigen, vernietigen en vervuilen van alles en iedereen op deze planeet, nou een gat in de markt blijkt, mag je daar dan in springen?”
OK, sorry. Ik draaf weer door.

Onze minister van buitenlandse zaken Frans-“wat stampen we lekker, zei de muis tegen de olifant”-Timmermans geloofde Wesley niet. En hij begint een heel lang verhaal te vertellen. Dat doen politici; een lang verhaal vertellen wat een vraag blijkt te zijn. Zo zijn ze langer aan het woord, dus de ander niet. Wesley keek luisterend dwars door Timmermans heen. Uiteindelijk zei Wesley: “Ghaled, Achmed, Ali komen niet solliciteren. Dat is jammer, want ik heb mensen nodig voor een Rotterdams filiaal.”
(Even ter verduidelijking: Wesley gaat een filiaal openen waar wél allochtone werknemers worden aangenomen, omdat het klimaat in Rotterdam anders is dan in Brabant. Begrijp je?)
Slimme Frans dacht een koekje van eigen deeg te kunnen gebruiken: “Nee, nou ontloop je mijn vraag, je lijkt wel een politicus...”
Nou eh...,” reageerde Wesley droog, “....heb je nog een baan?”

Maar Wesley gaf wel degelijk antwoord. Hij vertelde simpel wat de uitslag van het onderzoek was. Het was alleen niet het wénselijke antwoord. “So, Let's all kill the messenger....”
Frans zegt Brabant beter te kennen dan Wesley. Waarop Wesley reageert: “Moet je eens achter de voordeur gaan kijken.”

Uri Coronel, een ex-AjaxBobo reageerde met: “Ik begrijp hier helemaal niks van.”
Niet? Nou, ik zou zeggen, hou dan je mond. Als je iets niet begrijpt moet je luisteren, nadenken, vragen stellen, luisteren, nadenken, maar NIET praten. Maar juist dát begrijpt die Uri dus niet. Al snel haalde hij er de onvermijdelijke jaren 30 vergelijking bij: “Joden niet gewenst”. O.k. Uri dat mag, maar even later zit je wel te vertellen dat jij het scanderen van “Joden, Joden” op de tribunes maar bent gaan accepteren.
Kijk. En dát begrijp ik nou weer niet!
(Whahha, jawel joh, natuurlijk begrijp ik dat wel.)

Paul vroeg of Wesley een aanhanger van Wilders was. 
“Pardon!! Ik ben geen aanhanger van Mozart.” Je zag hem denken: “Wat is dát nou weer voor een suggestieve, bevooroordeelde, geladen, vooringenomen lulkoek?” Denken, hè!
Dat begreep ik wel. In tegenstelling tot de rest aan tafel: hij zit hier PVV-standpunten te verkondigen en is geen aanhanger. Dat begrijpt niemand.

Jeroen zegt dat als je het een verrader vindt, vind je ook dat er iets te verraden kan worden. Wesley zegt: “Ik moet oppassen. Dat is een goeie vraag. Je hebt me gewoon klem.” Wesley is duidelijk geen politicus, Frans.

Natuurlijk valt er echt wel wat “niet te begrijpen”: 
10.000 huishoudens? Is dat niet erg veel? Hoeveel mensen hebben de vragen ook daadwerkelijk ingevuld? Ook 10.000? Bijna ongeloofwaardig. 
Ook de vraagstelling is natuurlijk cruciaal voor het interpreteren van de antwoorden.
Heeft Wesley bewust de ophef opgezocht of was hij echt zo naïef?

Overigens; wanneer is allochtonie over de houdbaarheidsdatum? Want Willem-Alexander en natuurlijk Maxima vallen ook onder de strikte definitie van allochtoon.
Heeft u liever Willem-A of Maxima in uw achtertuin als glazenwasser?”

Ik heb wel een idee wat de uitslag zal zijn. Of eh...”begrijpt u dit niet?”
RFTS

2 opmerkingen:

  1. Whaha, blijkt vandaag (14-04-2014) dat Wesley alles heeft verzonnen. En ik schreef nog "bijna ongeloofwaardig". Maar...."bijna raak", telt ook niet. Jaja, 'kbennerin getrapt......tenminste, als het ook waar is dat hij het vóóraf heeft verzonnen.....Begrijpt je?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp er helemaal niks van.

    BeantwoordenVerwijderen