vrijdag 25 april 2014

Kunstmatige Intelligentie

Ach, Doerk en ik kwamen er ook niet uit. Geef nix. Het was wel “Un gezellig Brabants stukste slap ouwehoere”. En da's “Ôk nooit weg”.
Kunstmatige intelligentie, daar ging het over. Altijd leuk. Zoiets als het weer. Mijn vriend Doerk dacht dat het zeker mogelijk gaat worden. In de toekomst. Ik dacht het niet: alles wat een computer kan, is door de mens vooraf ingeprogrammeerd. (Als dit---> dan dat. En dat “dat” heeft iemand, een mens dus ingevoerd.) Maar Doerk zei te weten, dat er al “zelflerende” robotjes waren. Maar kunnen die dan ook iets leren, wat op geen enkele manier al door die ingenieurs is bedacht? Kan een robot tot een conclusie komen, waar wij niet op zouden komen? Veel keuzes worden gemaakt door irrationele drijfveren, motieven, gevoelens. Een bank kiezen omdat je rood mooi vindt. Da's toch raar? Een bank is om op te zitten. Zou een robot dat (kunnen) doen? En áls een robot dat doet, dan wordt hij waarschijnlijk “voor gek verklaard”, dus hergeprogrammeerd. (Jaja, dat woord bestaat niet: “computer says no!” Maar ik zeg wel!)

Stel Doerk heeft gelijk, hoe gaat de wereld er dan uitzien?
Wat als techniek de mens gaat overheersen? Worden wij machteloos tegenover de technologie? Er zij al veel spannende boeken en films over gemaakt. Science-fiction, ver de toekomst in. Maar ook “in het nu” en ook nog om te lachen. Zoals bijvoorbeeld in de serie Little Britain“Computer says no.” Jammer van de ingeblikte lach. Zijn ze bang dat ik vergeet te lachen?

Stel je Maarten van Rossum voor: “ik kan dan misschien wel geneigd zijn om het tegendeel te willen denken, maar volgens de computer behoort dit toch geenszins tot de mogelijkheid.”
Of Theo Maassen die een grap erg leuk vindt maar niet maakt, omdat dat volgens de computer niet kan. (Misschien dat hij daarom geen computer gebruikt.)
Of dat we bij mooi weer niet met z'n allen in de file naar het strand gaan rijden. (Hier mag je zelf over nadenken.)

Doerk en ik namen afscheid. Op de fiets naar huis bedacht ik dat misschien niet Kunstmatige intelligentie het gevaar gaat worden of al is, maar de simpele manipuleerbaarheid van de massa.
(Als je nog twijfelt aan de manipuleerbaarheid van “ons mensen”, kijk even om je heen vandaag en morgen: koningsspelen, koningsnacht en -dag.)

Niet de machteloosheid van de mens tegenover de techniek gaat het probleem worden, maar de mogelijkheid van de techniek tot manipulatie.

De massa wil zich lekker voelen.
Technologie zorgt daarvoor en gaat daar steeds meer voor zorgen. Techniek wordt echter beheerst door enkelen. (Alweer niks nieuws.) Het zal deze BoBa's nog makkelijker worden gemaakt om de grote massa te kunnen controleren, manipuleren. 
Reclame, PR, lobbyen, spindoctors, leugenaars, dat is allemaal niet meer nodig. Het kan veel effectiever, massaler: iedereen een chip in z'n kop!

Even tussen haakjes:
Zou het niet beter zijn om wat te doen aan de menselijke intelligentie? Dan bedoel ik niet de meetbare competenties, laat die maar aan robots over, nee ik bedoel vooral creatieve, menselijke vaardigheden. Maar ja, daar zal wel geen geld mee te verdienen zijn. Stel je eens voor: iedereen zo slim dat niemand meer trapt in reclames, politieke kletspraatjes, taal-mistbanken, manipulaties, leugens. HA! Stel je eens voor dat er geen leugens meer kúnnen bestaan. Eh, dat kan alleen met robots (robotten?). Goh; kunstmatige intelligentie is misschien zo gek nog niet. 
Of betekent het dat als Doerk gelijk krijgt, dat ook een robot kan liegen? Moet kúnnen liegen. Iemand - of in dit geval "Iets" - kan pas intelligent worden genoemd als het kan liegen. Hoe leer je een robot liegen? Oh, nog intelligenter: HUMOR!. Pas als je kunt lachen om een robot kunnen we spreken van intelligentie. Kunstmatig, dat dan weer wel, maar humor en liegen zijn zeker uitingen van intelligentie. (Oei; ik zeg wel eens, dat ik te dom ben om te kunnen liegen. Ben ik dan een robot of een hele goeie leugenaar?)

Sorry, moest weer even tussendoor. Krijg je met Adhd/Add. Ik blijk duidelijk geen robot te zijn. Gaan robots dat ook kunnen krijgen? Moet dat dan niet zijn Ingeprogrammeerd?

Dat techniek de mens gaat overheersen, daar ben ik dus niet zo bang voor. Veel makkelijker en goedkoper lijkt het mij om van de mens een robot te maken. Dat proces is toch al bijna klaar!
En wie heeft de “USB-touwtjes” in handen? Dezelfde kleine bovenlaag die nu al 95% van al het wereldkapitaal bezit: De “Bovenbazen”. Die zijn ook niet gek. Huh; “van gisteren”. Zij zien ook wel dat de huidige grote economische ongelijkheid kan leiden tot opstand, revolutie.
Ha! niet alleen Thomas Piketty heeft mijn blogs blijkbaar gelezen en het boek van Maarten Toonder, maar de BoBa's zelf ook.
Denkende mensen verstieren al hun plannen. De techniek gaat dit oplossen. Voor de Bovenbazen, hè.
Maar goed, de massa vindt het wel lekker zo.
Blijkt.
Toch?
RFTS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten