donderdag 22 november 2012

Brief (3) aan Jeroen


Beste Jeroen (en Matthijs en Leon),

En?
Nog een krant gelezen vandaag?
(22 november 2012.)
Bijvoorbeeld NRC-next, Joris Luyendijk,
"Jawel, accountants controleren niet alleen de boeken van de banken,
ze geven ook advies aan diezelfde banken."

Uiteraard: goed betaald.
"Wa daggie zelluf....?"

"Diezelfde accountancykantoren keuren ieder jaar die volstrekt
ondoorzichtige en rotte bankbalansen goed."

Hoe kan dat?
Wij, Schaapjes worden wijsgemaakt,
dat banken niet om kunnen vallen.
"Door wie?"....
Alléé; "Wa daggie zelluf....?"

"De verantwoordelijken voor de crisis van 2008
lopen niet alleen nog altijd vrij rond;
velen zitten nog altijd aan de knoppen."

Hoe zat dat ook alweer met die knoppen?
Onze nieuwe frisse regering deed daar toch iets mee?

Marcel van Dam
(Wie luistert er nog naar hem?
Nou, Ik!
Zouden meer mensen moeten doen.
Hij is er oud genoeg voor.
Als je denkt: "Waar slaat dat op?"
Kom ik straks op.)

heeft in de Volkskrant ook door,
dat het niet gaat om
WAT,
maar
HOE!
je iets zegt, brengt, verpakt,
dat bepaalt of je aanhang, stemmen
oftewel gelijk krijgt.
Nee: niet "gelijk hebt"!
want daar gaat het al lang niet om.

Bert Wagendorp
komt in diezelfde krant tot de conclusie
dat als ze niet meer "aan de touwtjes trekken",
dat als ze ouder zijn,
dat als ze wijzer worden,
dat als ze niet meer in de schijnwerpers staan,
dat als ze weer mogen denken,
ze dan een ander inzicht krijgen
(of zichzelf dat inzicht toestaan),
over het Midden-Oosten probleem.

Dus, Jeroen (Pauw) en Leon (de Winter),
ook Paul W., want die kan er ook wat van,
ik wacht er op.
Waarop?
Jullie ouder worden!
Onder andere:
Dries van Agt en Ruud Lubbers zijn jullie voorgegaan.
Ook Witteveen, Carmi Gillon, Yaacov Peri, Ami Ayalon,
Bolkenstein, en vele anderen.

Nee, Wiegel is nog te jong.

Ja, en ik natuurlijk,
maar ik ben te vroeg geboren om
eerst nog oud te moeten worden.
Tijd vliegt,
dus daar heb ik geen tijd voor.

Natuurlijk hebben jullie kranten gelezen.
Stomme vraag.
Maar waarom hoor ik daar nooit iets van terug?
Nog te jong, hé?
(Eh, Paul? Jij ook? Lijkt me sterk.)
Schapen?
"to blè or not to blè?"
For me, that's no question.

RFTS

Geen opmerkingen:

Een reactie posten