dinsdag 6 november 2012

Brief 9 (aan Matthijs)

HÉÉ, MATTIEE!!,

Goed op dreef gisteren. (05-11-2012)
Tegen Guusje ter Horst over nivelleren:
Jij: "Dus dat is wat de SP zegt?"
Guusje: "Dat is aan de knoppen draaien..."
Je reageerde, misschien onbewust, maar geweldig,
Je hoofd sprak.....precies; een héle encyclopedie!
(Jij als neerlandicus weet wat dat is.)
Je zei geen woord meer, maar je gezicht......
Zo moet het!

Schrijfster Myrthe van der Meer (over haar boek "Paaz")
Is verbaasd over een reactie op haar boek:
"Ik moest huilen"
Myrthe vraagt zich af hoe dat kan, hoe dat dan werkt;
"Het zijn gewoon letters.
Hoe werkt dat dan:
Er gaan letters in
en er komen tranen uit...."
Myrthe is/was (manisch)-depressief en heeft Asperger.

Ze wil registreren hoe de wereld werkt.
Registreren wat er gebeurt en snappen wat er gebeurt.
Dan heb ik ook Asperger.
Ik snap er ook geen bal van.
(Of: "...de ballen van". Wat is de officiële versie?)

 
Geld is macht.
VVD is geld.
Als de VVD een probleempje heeft, over
een ietsiepietsie minder
van die enorme berg heel veel geld, dan
is heel Nederland tegen.
Tegen...tegen wat?
nou,
tegen:
Eerlijk delen!

 
OH ja,
Er zijn komende week presidentsverkiezingen.
Wist iemand dat?
Ja, Amerika? duhuh.
NEE, man; in CHINA!!!
Echt waar!
Niemand, behalve Paul Scheffer dan, wist hiervan.
Toch geen onbelangrijk landje, zou ik zeggen.

Maar nee: alles draait om Amerika.
En, gaat Obama het halen?
Morgen weten we het.

Afgelopen week ging het bijna alleen maar over de zorgpremie.
(ja, nu weer over Nederland.)
Wat mij opviel, was niet zozeer wat de politici zeiden, deden,
maar
de journalisten!
Die waren alleen maar bezig om te scoren.
"Ja, kijk mij nou eens belangrijk zijn. Ik zet een politicus vast."
Stel je een “doorgewinterde” SP’er op de bank voor. Zit op 2 november te kijken naar nieuwsuur.
Ziet Rutte en Samsom "onder vuur genomen worden".
Mariëlle Tweebeeke en Ferry Mingelen blijven maar zuigen:
Tegen Mark dat hij toch wel erg in de problemen zit.
Tegen Diederik dat Mark niet hetzelfde zegt als hij.....
De journalisten waren alleen maar bezig met een toneelstukje.
“Wij doen belangrijk en blijven maar lullen over hoe erg het is.”
Maar journalisten, ik wil feiten! Analyses! Helderheid! Uitleg!
Geen suggestieve opmerkingen en gezuig.
Ferry zegt: “Ze, de mensen in het land, de VVDstemmers, willen gewoon duidelijkheid.”
Heel goed, maar geef dat dan.
Maar die werd gegeven door Mark en Diederik zelf.
Help ze de duidelijkheid duidelijk maken.
Vertaal het desnoods voor mensen die simpeler taal nodig hebben,
maar stop met jezelf belangrijk maken en zuigen, zuigen om misschien weer een relletje te kunnen creëren.
Demagogie. Ophitsertij.
Die SP’er zat er zelfs over te denken om PvdA of zelfs VVD te gaan stemmen. Ja, uit medelijden.
Heefttie niet gedaan, hoor. Maar toch.

Dan gaan we zondag toch lekker Binnenhof kijken.
Daar zullen ze wel meer inhoud hebben.
Was inderdaad zo:
Emile Roemer en Sybrand van Haersma Buma.
Goeie informatie, uitleg. Vooral Emile was duidelijk.
Maar wat doet die Kees Driehuis?
“Ik heb van u, meneer Roemer nog geen “ja” gehoord.”
Kees! Waarop?
Of één plus één drie is?
Daar had Jan Marijnissen toch beter op gereageerd.
(Sorry, Emile, maar ik mis hem nog steeds.)
Die had Kees teruggefloten met een opmerking,
dat je van de SP niet kunt verwachten
dat ze ergens “ja” tegen zeggen,
als ze echt van “néé” overtuigd zijn.
Ga toch fietsen, Kees!
Wéér zo’n journalist die denkt dat het
proberen om iemand in het nauw te drijven,
belangrijker is dan opheldering geven.

Nog een voorbeeld:
Pieter Jan Hagens gisteren in een interview
met de net (2x, zekerheid voor alles) beëdigde Mark Rutte:
een héééél lang intro, (bleh, bleh, bleh...)
en uiteindelijk.....gééén vraag!.
Ja, iets van: "Hoe ziet u zelf de nabije toekomst...?"

Journalisten: Ga een vak leren
of leer je vak!!

Veel taken moeten naar de gemeenten worden overgeheveld, zoals jeugdzorg, gezinshulp. Daarvoor moeten gemeentes groter worden. Ze hebben het over meer dan 100.000 inwoners. De gemeente Goeree-Overflakkee haalt dat nog niet en is al zo groot, is ook al eerder gefuseerd .
Er wordt "een man van de straat" gevraagd wat hij er van vindt:

"Ze hebben weer niets geleerd. Bijvoorbeeld van de toren van Babel. Die moest ook alsmaar hoger en hoger en die is uiteindelijk ingestort door spraakverwarring!"
Ik ben atheïst, maar wat deze gereformeerde zegt vind ik wél raak.

Hij zegt op zijn manier wat we
bijvoorbeeld in het onderwijs
allang - wéér - hebben ontdekt.
Stop met die grote kolossen van scholen.
De kinderen willen weer persoonlijk contact hebben met hun opvoeders, leerkrachten, elkaar.
Ze moeten verantwoordelijkheid leren nemen.
Dat gebeurt nooit, als je toch geen enkele band hebt met anderen.
Ook komen ze geen mens tegen die hen op hun gedrag wijst.
En andersom:
wie van de "opvoeders" gaat zich de ellende op zijn hals halen?
Vandalisme, respectloosheid, arrogantie, empathieloos, zinloosheid,
De belangrijkste oorzaak van dit gedrag: waarom niet?
Waarom zou ik me iets aantrekken van anderen
die zich ook niets van mij aantrekken?

En dan heb ik het nog niet over de fraudegevoeligheid.
Dat gaat niet over het plebs, maar de witteboorden.
Wie gaat dat managen, besturen?
AAHH, daarom willen ze alles groter:
minder controleerbaar!
en dan komen we vanzelf bij:

DE VERLEIDERS.
Ja, die wil ik nog gaan zien,
er zijn alleen niet veel kaartjes meer.
De Vastgoed-fraude!
Zakelijke Hygiëne!        (geweldig woord! Toch?)
Hoe worden beslissingen gemaakt?
Hoe wordt geld verdiend?

De fout is dat ze zijn gepakt!!
De voorstelling eindigt met de vraag;
"Wat zou je zelf doen?"
Natuurlijk, iedereen zou die miljoenen pakken.
(OK, bijna iedereen.)
Maar dit is - volgens mij - ook het bewijs,
dat marktwerking
NIET werkt!
Althans, niet zonder een ongelooflijk strakke controle.
Nog een bewijs, dat alleen marktwerking
niet eerlijk kan werken:

Bernard Wientjes
voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW
dus niet de minste.
Zééér invloedrijke man.
ik citeer:

"IK BEN EEN KOOPMAN, DUS IK LIEG"

Wat kun je daar nog op zeggen?
Myrthe, als jij dit begrijpt,hoor ik het graag,
maar ik heb blijkbaar een zeer zware vorm van Asperger.

Ik ga er eens flink over nadenken.

RFTS

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten