donderdag 31 januari 2013

De tijd is rijp!

"Mooi", dacht ik, toen duidelijk werd dat Beatrix ging aftreden en - gelukkig maar - geen ernstige ziekte bleek te hebben of een stekker eruit ging trekken. "Nu kunnen we er werk van gaan maken! Waarvan? De republiek natuurlijk! Abdicatie van HEEL huize Oranje!"
Maar nee hoor, geen enkele reactie die ook maar een beetje deed denken aan gezond verstand. Daarom bied ik Beatrix mijn welgemeende excuses aan, dat wij, als volk dus, haar tot op het bot hebben beledigd, door haar niet serieus te nemen. Iemand schaamteloos de r**t likken, is respectloos. "Sorry, Beatrix!"

Maar ik ben niet geboren uit een moeder met zeggenschap of blauw bloed, dus heb ik er geen enkele invloed op. En jij mag ook niets zeggen, begrijp ik. Mark heeft de ministeriële verantwoordelijkheid. Daar ben je dan 75 jaar voor geworden: een puberventje dat voor jou verantwoordelijkheid draagt. Nou wil ik niet zo ver gaan als Bert Wagendorp in de Volkskrant van 29 januari "Beatrix is eindelijk verlost uit haar onmenselijke positie." want Bert, er zijn er die het slechter hebben getroffen, hoor.

Waar zijn die republikeinen gebleven? Op 28 januari geen republikein meer te bekennen. Sneeuw voor de zon. Nergens. Ik schrok me kapot. Nu trekt de mist een beetje op. Af en toe een tweetje en natuurlijk Geenstijl en Powned. De enige overgebleven bewakers van onze democratie. (Ja, democraten: denk dáár maar eens over na. Dat willen jullie niet, maar je hebt het er zelf naar gemaakt.)

Vandaag las ik van een enkeling in een "normale krant" dat er nog enkelen bleken te zijn. Zij vonden dat we misschien over een republiek moesten gaan praten. Nu is de tijd er rijp voor. Nou ja, nu. Nee, niet nu natuurlijk, maar straks ná 30 april. GDVRdeGdDR! Echt! Eerst even een k(r)oning plus feessie en dan gaan we erover denken.

Goed: heel het Nederlandse volk, het grauw, het plebs wil een koning. OK, maar dan ook democratisch. Zo heten wij toch: een democratische monarchie? Maar Trix, waar moet ik mijn sollicitatiebrief naar toe sturen? welk adres? Daar lees of hoor ik niets over. En wat moet erin staan? Werkervaring? Duhuh: Willem A. begint op zijn vijfenveertigste met zijn eerste baan. Terecht dat de pensioenleeftijd wordt verhoogd. Voor hem. Maar ik heb er nu al 40 jaar opzitten. Ervaring met regeren? Meer dan hoor; ik heb 30 jaar in het onderwijs gezeten. Mét de verantwoordelijkheid, hé! Dus niks nie geen management-functie. Néé, het echte WERK. Watermanagement? Nooit een loodgieter nodig gehad.

Is Wim-Lex ook zzp-er? Moet ik eerst een VAR-verklaring aanvragen?
Hij heeft een leuke vrouw. Nou en? Mijn vrouw is leuker! en slimmer. Zelfs blond en slimmer. Ja, nu is ze een beetje grijs, maar dat komt door leven en zorgen en werken. Brabanders zouden zeggen: "Die Max het niks te laaie g'had." (heeft niets geleden.)

U stemt vast geen VVD. Marktwerking: Nada. Privatisering Oranje: nop. Want welke marktwerking was er nou werkzaam bij het aanstellen van onze nieuwe koning? Waar was de concurrentiebedinging, zodat uiteindelijk het beste boven komt drijven....Nee, sorry ik zit je te fokken. Maar ik heb wel veel vragen en daar zou ik graag antwoorden op willen, want over drie maanden moeten de sollicitatieprocedures al zijn afgerond.

Wel goed, dat je pas twee uur voor de aankondiging hebt aangekondigd, dat je ging aankondigen, dat je ging stoppen. Als je dat drie weken eerder had gedaan, was het nieuws over een mogelijke Elfstedentocht mooi in het water gevallen. (sorry voor de woordspeling) Want dat hadden we ook dit jaar niet willen missen.

Nou, Beatrix, ik wens je sterkte de komende maanden, maar ik wens het volk nóg meer sterkte met de absolute gekte, de waanzin die ons te wachten staat. Hoe dat te ontwijken, weet ik niet. Natuurlijk geen krant, geen tv, radio, internet, sociaal contact, maar ik vrees dat ik toch een keer boodschappen moet gaan doen. Ook zal mijn werkgever het geen geldige reden vinden om drie maanden niet op mijn werk te hoeven verschijnen.

En na 30 april? Dáár wil ik helemaal niet aan denken. Of....

RFTS 4 KING!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten