woensdag 23 januari 2013

Paar uurtjes schoffelen

Eindhoven 4 januari 2013. Acht jongens schoppen 1 man helemaal total-loss. Video staat op internet via Omroep Brabant, die willen dat iedereen meehelpt zoeken. Geenstijl zet het ook op hun site met een stukje tekst. En daaronder honderden reacties. 80 % reageert met iets van: dat tuig zal er wel weer met een paar uurtjes schoffelen vanaf komen. Of ze gelijk hebben maakt nu even niets uit. Feit is dat bijna iedereen die mening heeft. Er is dus zeer veel onvrede. Onmacht dus ook. En onmacht heeft al vaker voor ellende gezorgd. Moeten we niet willen.
De rechtspraak moet dus duidelijker worden. Hoe?

Misschien moeten we de rechters, officieren van Justitie en advocaten de video laten zien en natuurlijk hun reactie hierop. Leuk programma voor Powned? Ook reagerende tweets laten horen en daar kunnen heren van justitie weer op reageren. et cetera. Moet niet zo moeilijk zijn. Voetbal-International doet dat al jaren. Met succes.
Komt er een rechtszaak? Ook openbaar houden, met commentaar en uitleg van iedereen. Ook weer reacties via twitter meenemen. Misschien dat iedereen gaat begrijpen waarom wat wordt gedaan, geëist en waarom wat niet. Ook rechters kunnen dan horen of ze wel of niet een duidelijk gefundeerde straf hebben voorgelegd. "Hoor-wederhoor". Want:
Als dit tuig er inderdaad, zoals die kerel in Hardenberg, met 80 (+40 voorwaardelijk) uurtjes schoffelen vanaf komt, dan moet dat wel een heel grondige reden hebben. Er komt een moment dat men het niet meer pikt. Dan gaat de gesuggereerde oplossing via de tweet van Jan Roos, "kuiltje graven. 8x pang. kuiltje dichtgooien" in wat voor vorm en welke andere situatie dan ook, in praktijk worden gebracht. En dat gebeurt dan vooral, omdat de straf onbegrijpelijk is. Een officier van Justitie zei dat het feit dat hij "al flink is gestraft, omdat hij op youtube staat" mee telt in de strafmaat. Ze liggen in een deuk. Ze roepen waarschijnlijk in de kroeg vol trots, dat ze op youtube staan.

Strenger straffen helpt niet is wetenschappelijk onderzocht. Zou kunnen, maar ik neig te denken dat het een "Stapeltje" is. In ieder geval is dat tuig langer van straat, dus dat scheelt al. In de gevangenis moet men zorgen dat ze niet aan hun lot, dus hun medegevangenen worden overgelaten, overgeleverd. Ja, dat kost geld. Maar dat kan zorgen, dat hij niet recidiveert. En dan is het weer goedkoper. En die 80 uurtjes schoffelen kost ook geld, want er moet natuurlijk wel iemand bij blijven. Plus is de straf natuurlijk een lachertje. Vooral die jongen piest in zijn broek van het lachen. Niet van angst of schaamte.

"Maar meneer de rechter, hij was ook wel een watje, hé. Één klap en bam, daar laggie al. Zo is er voor mij ook niks meer aan. En ik heb het al niet makkelijk. Ik wilde eens een avondje uit. Weg van alle sores. Verpest hij het door gelijk te gaan liggen. Denkt u daar ook eens aan. Zoveel lol hebben we er niet van gehad.
Inderdaad meneer de rechter, ook mijn jeugd was niet echt ideaal. Ik heb  zelden echt iets hoeven doen. Een kik en ik kreeg het. Je zou kunnen zeggen, dat ik in mijn jeugd te weinig heb hoeven knokken om iets te bereiken. Probeer ik het ook eens een keer buiten, gaat het gelijk weer mis. Één klap. Klaar.
Ik hoop, meneer de rechter, dat u dit ook meeneemt in uw oordeel."

RFTS
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten