vrijdag 22 maart 2013

Rob, ik twijfel.

Of ik een abonnement van 60 euro op decorrespondent ga nemen?
Ja! Denk ik. Misschien. Ik TWIJFEL. Waarover? Ik weet het niet. Echt niet:
er klopt iets niet. Ik weet (nog) niet wat, maar...

Stel ik "wil de wereld verbeteren."
("pardon?" Ja, ja, ik weet dat iedereen dit een stom, naïef idee vindt. Naar Mars gaan, een berg in Nederland bouwen, marktwerking in onderwijs, zorg en het water, straks de lucht, dat wordt allemaal normaal gevonden. Normaal genoeg om in talkshows over te mogen komen kletsen. Maar ik zeg even simpel: "Stel, je wilt de wereld verbeteren"...en hup: 112, witte jassen, afvoeren, opsluiten!. Misschien niet letterlijk, maar wel sociaal. Komop: beetje proberen out-of-the-box-denken, ja!)

Dus:
"Stel ik wil iets veranderen", omdat het veel mensen ongelukkig maakt. Voorbeelden genoeg. Lees de toekomstige columnisten van de correspondent. Maar ik heb geen cent te makken. Woon in een achterstandbuurt, waar de "echte achtergrondinformatie" niet of nauwelijks doordruppelt. Daar hoor je zelden zoiets als: "Hé, heb jij gehoord over de nieuwe plannen van Sander Dekker?..." Nee, daar is "Feyenoord kan kampioen worden" het onderwerp van gesprek.

Dan kan ik niet over de juiste, helpende informatie beschikken om mijn plan te verwezenlijken. Nieuws is toch gratis? Althans dat moet het zijn. Daarop is democratie gebaseerd. Toch? Ook meningen, inzichten, wijsheid, moeten openbaar zijn. Ja, toch? Niet dan? Nou dan!

Heel veel op internet is gratis. Relatief gezien, dan. Twitter, Facebook en blogs. De bloggers kunnen hooguit wat verdienen met wat reclame. (Nee, ik verdien met deze schrijfseltjes geen flikker. Als dyslecticus ga je er al vanuit, dat je met schrijfsels niet je brood gaat verdienen. Waarom is dan een "superblog" niet gratis? Waarom intelligentie elitair maken? Waarom de mazzel waar en uit wie je bent geboren "te gelde maken"? Ik "kom uit een arbeidersgezin", dus begin al op achterstand. Natuurlijk mogen zij wat verdienen. Hoeveel? Daar ben ik ook benieuwd naar. Ze gaan vast niet openbaar maken, wie hoeveel krijgt van die negen ton. Balkenendenorm?

Daarom; ik twijfel. Kan iemand bij mij die twijfel wegnemen?
Rob? Jelle? Joris? Femke?
Of ben ik te min?

yolobot.
RFTS

2 opmerkingen:

  1. Je hebt een punt. Maar ik heb wel vertrouwen in Rob Wijnberg. Misschien is dat naïef, maar ik ga toch uit van het goede (kan ik nu ook opgesloten worden in een gekkenhuis?). Ik geef ze dus het voordeel van de twijfel en uit nieuwsgierigheid (hier zit het woord 'nieuws' niet voor niks in!) lid geworden. Ik ga ervan uit dat het meer wordt dan wat geblog. Ik verwacht gedegen onderzoek, nieuws bekeken vanuit een verfrissend perspectief, met opvallende inzichten en achtergronden, een plek waar alle lagen van de samenleving aan het woord kunnen komen, omdat de redacteurs actief op zoek gaan naar verschillende invalshoeken.
    Ik ga er ook vanuit dat het een transparant clubje wordt dus dat ze bekendmaken waar al het geld heengaat. Naïef zeker?
    Als het allemaal tegen valt, heb ik het lidmaatschap zo weer opgezegd. Maar voor nu geef ik Rob & co een kansje:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nanoukvg,
    Bedankt voor de reactie. Ook ik heb vertrouwen in Ron Wijnberg. Ook ik vind bijna alle columnisten geweldig. Ja, geweldig, MAAR, zoals hopelijk duidelijk is gemaakt, het klopt niet om informatie die zo belangrijk is, elitair te maken. Althans, dat gevaar te lopen. Ze willen hun kennis, info beschermen, anders gaan ze geen abonnementen vragen om toegang te krijgen. En die 60 euro heb ik echt wel. Ook ervoor over. Natuurlijk: Ik chargeer, Maar....ik twijfel nog steeds.
    RFTS

    BeantwoordenVerwijderen