donderdag 7 februari 2013

Heimelijke Huishouding

"Eenvandaag", woensdag (07-02-2013)

Monique Bijen van de "Sociale Verzekerings Bank" (SVB) staat uit te leggen, dat er sprake is of sprake kan zijn van een "Heimelijk voeren van een gezamenlijke huishouding". En dat moet natuurlijk zwaar bestraft worden.

En dan komt een ouwe man van 80 jaar in beeld. Weduwnaar. Die veel optrekt met een weduwe uit de buurt. Voor de gezelligheid. Nee, ze wonen niet samen. "Zij heeft maar een eenpersoonsbed", zegt Ko ten Hacken met een glimlach. Gaan samen vaak koffiedrinken. Uit eten. Ook thuis eten. Ik kook voor jou, jij voor mij. Gezellig. Hoe vaak komt het voor, dat twee hele oude mensjes elkaar vinden en elkaar kunnen helpen. Elkaar nog gelukkig kunnen maken. Zo oud al dat ze niets meer te vrezen hebben....

HoHo: zo zijn we niet getrouwd! Dan ken je Monique nog niet! Je hoeft helemaal niet getrouwd te zijn. Je hoeft niet eens samen te wonen. Als je veel samen doet, dan is dat voldoende. Ze reizen soms samen. Ja, met één auto, dus: inleveren dat uitgespaarde benzinegeld. Wat spaar je wel niet uit als je samen kookt? Samen tv kijkt? Samen gezellig kletsen in één kamer?

Monique. Er aan denken alleen al. Het uitspreken. Maar ook nog verdedigen, zonder een spier te verrekken, dan heb je geen enkel gevoel meer in je donder. De vriendin van meneer Ten Hacken durfde niet op de tv. Die is doodsbang. Slaapt slecht. Waar is toch GVRDGVR je gevoel? Geld krabben en lospeuteren van weerloze oudjes, die alleen wat gezelligheid zoeken bij elkaar, om de laatste jaren van hun leven in alle rust te genieten van de zeer verdiende rust.

Nog niet zo lang geleden sprak iedereen er schande van, als er een oud vrouwtje op klaarlichte dag werd beroofd. Nu staat het in de wet! En zijn er mensen die dat ook nog uit gaan voeren.
(op dit moment moet ik een aantal toetsen terug zien te krijgen op mijn laptop. Ook zie ik schuimvlokken vallen. Momentje. Ben zo terug.)

"Ik doe gewoon mijn werk, hoor." zou Monique kunnen zeggen. Je werk doen, ok, maar doe het dan GOED! Wat jij doet is simpel je eigen baantje veilig stellen, door mee te heulen. Als een wet fout is, ga hem dan niet goedpraten. NIET! 

Gelukkig is Paul Ulenbelt er nog. Hij gaat proberen deze onzinnige, oncontroleerbare, machteloze mensen treiterende wet eruit te gooien. Voor de zekerheid twitterde hij ook nog: "mensen zijn zo boos, dat ze politici willen meppen. Niet doen mensen..." Net op tijd Paul, want ik was mijn veters al aan het losmaken.

Als het dan toch enkel om de pegels gaat, bedenk dan dat deze twee elkaar nog lang kunnen en vooral willen helpen zonder, ik zeg ZONDER betaalde hulp nodig te hebben. Dat spaar je dan uit.
En ze zijn ook nog gelukkiger. Maar dat zal jou een rotzorg zijn.

Mooi, RFTS gaat een nieuwe laptop kopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten