zaterdag 14 maart 2020

Duurzaam #15 Jamaar, dat is niet van mij

Voor de ingang van de Plusmarkt in ons dorp
stonden twee rijen jongeren van rond de 12 jaar. Ze vormden een haag.
Er was weer een spaarplaatjes-actie. Deze keer van hockeyers. 

Wij hadden onze boodschappen gedaan en liepen naar buiten door deze plaatjesvragende haag van jongeren. Wij hadden ze al aan onze kleinkinderen gegeven. We moesten ze teleurstellen. 

Wat mij direct opviel was de rotzooi op de grond. Een berg met plastic hoesjes en kaartjes. Kaartjes die ze blijkbaar allemaal al hadden. Tja, wat doe je daar mee?

Ik kon het weer niet laten.
(Eens een onderwijzer. Altijd een idioot.)

"Dames! Dames!"
Ja, deze keer waren het vooral meisjes. 
Hockey schijnt ander publiek te hebben dan voetbal.

Ik keek ze aan en zei dus Quasi dramatisch:
"Dames! Dames! Kijk eens wat ik kan..."
en steek demonstratief mijn duim en wijsvinger op. Buk heel langzaam. Pak een kaartje tussen duim en wijsvinger en hou dat glorieus omhoog.

Ze waren niet dom en ik kan heel goed acteren
dus ze begrepen waar ik op doelde.
"Ja maar, dat lag er al!"

"Ja, dat zag ik. Dus..." Ik doe die hele belachelijke act nog een keer. 
Trager. Overdreven. En hou voor de tweede keer weer een kaartje triomfantelijk omhoog.

"Jamaar, dat is niet van mij hoor!"

"Nee? Oh, dan zal het van mij zijn?"
En voor de derde keer doe ik mijn pantomime act.

"Jamaar die lagen er al, die zijn van die jongens die hier voor stonden..."

Voor de laatste keer doe ik mijn act. 
Nu sneller, maar nu met sarcasme, cynisme erin. (Ik kan dat.)
Loop met mijn 4 opgeraapte plaatjes naar de prullenbak en stop ze er in.
Tadaaa...spreid mijn handen en klop ze even theatraal schoon.

"Kijken jullie van op he? Zoiets kunnen jullie nog niet. Wie weet. Als jullie groot zijn."
Draai me om en loop weg.

Mijn vrouw heeft de hele act aan staan kijken. 
Meewarig? Nee. Gelukkig:
"Hier ben ik dus m'n hele werkzame leven mee bezig geweest. 
Iedereen in het onderwijs probeert kinderen vanaf groep 1 tot en met 8 dit onuitroeibaar "ge-jamaar" af te leren. Kansloos. Nutteloos. 
En daarom werd ik het onderwijs spuugzat. 
Ik werd er doodmoe van. Ik kan het niet meer aanzien."

(Eens een onderwijzer, altijd een idioot. Maar de meeste geven het uiteindelijk toch op.)

Heel vaak krijgen ouderen van de jongeren de schuld van de vervuilde aarde. 
Deels terecht natuurlijk.
Deels! *)

"De vorige generatie heeft de aarde geleend van de kinderen." 
"De vorige generatie gaf de aarde smerig, onleefbaar door."
"De jeugd heeft de toekomst en de jeugd heeft de aarde die de vorige generatie achterlaten."

Ik dacht ook aan de vraag, zeg maar gerust de eis om een mentaliteitsverandering
Vooral bij de jeugd.

Jazeker zitten de jongeren niet stil.
Zij protesteren tegen de opwarming van het klimaat. 
Onder schooltijd. (Want het is te belangrijk om het in de vrije tijd te doen...)

Maar hebben ze écht enig idee wat milieu betekent? 
Weten zij dat ons leefmilieu steeds smeriger wordt, onleefbaarder en...
het allerbelangrijkste,
dat je daar elke dag zélf iets tegen kunt doen.

Het milieu is duidelijk te zien, te ruiken, voelen, horen, proeven.
Het milieu is tastbaar. Het klimaat niet.
Voor het milieu heb je geen enkele smoes nodig. Geen enkel wetenschappelijk onderzoek.

Smerig is smerig. Vuil is vuil. Stank stinkt. 
Ruim die rotzooi op
en zorg dat het niet wéér smerig wordt.

Wil je dat anderen meehelpen? Dat hun "jamaar-mentaliteit" verandert?
Laat het zien en zeg er iets van.
Leer het aan iedereen.

En dan nog zullen er heel veel zijn die het stoer blijven vinden om 
hun rotzooi "zo onverschillig, minachtend mogelijk" weg te gooien.  


Verbeter het klimaat
begin bij het milieu!


RFTS

Leuk toch zo'n festival:




P.S.
Ja maar (0_*) Roef, zo doen toch niet alleen jongeren? 
Nee joh!
Dit ge-jamaar-hij doen volwassenen nog steeds. Tot de dood erop volgt.

Is dat verkeerd? 
Dat weet ik oprecht niet. Is menselijkheid verkeerd?


--------------------------klikvoer---leesvoer----denkvoer---leukvoer---deukvoer---

Vooral om al dit gezeik te voorkomen Duurzaam #3 (mét gezeur)
Uiteindelijk draait alles hier om: Duurzaam #4 (oplossingen)
Uiteindelijk wint de bierkaai weer Duurzaam #5 (godgloeiendenakendenondejuu)
nog zo'n goeie oplossing: Duurzaam #6 Mentaliteit.


*)

"Wij hadden dat groene gedoe niet..."



...als dat maar goed afloopt...

Vooral de jonge generatie adviseer ik het vervolg te lezen.





Toen was daar ineens Corona.
"What a bitch!"

Al snel waren er mensen die de jeugd een hart onder de riem staken:


Niet alle jongeren zijn zo.
Absoluut niet!
Maar dit is toch weer een verontrustend voorbeeld over hoe serieus ze het corona nemen.

"Uit verveling" (gebrek aan werkzame hersencellekes)
hoesten en spugen in het gezicht van een oud stel.

Dan heb je pech als Tommy Robinson in de buurt is.






Ook in Nederland moeten jongeren iets verzinnen tegen hun verveling.

Ook zij komen niet verder dan dit.
En dan het recht EISEN om iets te verzinnen tegen de opwarming van de aarde...

"Ej jongûh weetje, ik spuug je de moeder-aarde gewoon koud weetjetog..." 

 Jan Dijkgraaf ziet wel wat in "de lange lat".




Gezellig toch, al die blonde koppies bij elkaar.











Minister Rutte

vraagt onze pubers om maar weer eens een revolutie te beginnen.

Wat een watjes!
Zelfs dát kunnen ze nog niet zelf.




Zou deze revolutie al zijn begonnen?




Beste Rutger,
Is Greta nou de uitzondering of zijn deze jongeren dat?









Ik wandel heel vaak in de polder. (Tja, ik woon er toevallig.)
Daar zie je zelfs veel aan de kant van de polderweg liggen.
Blikje leeg, raampje open, hoppa.
Of ze hebben een Happy Meal bij de Mac gehaald. Rijden even naar een rustig plekkie. Eten op! Lammaar vallen. 
Of ze gaan met de auto naar een rustige plek om ...nou ja, gewoon effe samen in alle rust. Klaar? Tja, waar laat je dan je kwakkie in een rubber zakkie? A joh, la valluh. En ik trap er in.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten